Pre zlepšovanie vášho zážitku na našich stránkach používame cookies. OK

Tentoraz to naozaj zvládnete! 5 účinných trikov, ako naplniť novoročné predsavzatia

01.01.2014 Jana Šimonová

Vraví sa, že zmena je život. A možno práve začiatok nového roka je najlepším štartovacím miestom, aby sme niečo na sebe zmenili.

Možno práve začiatok nového roka je najlepším štartovacím miestom, aby sme niečo na sebe zmenili. 5 obrázkov vo fotogalérii Zdroj: shutterstock Možno práve začiatok nového roka je najlepším štartovacím miestom, aby sme niečo na sebe zmenili.

Okrem novoročných vinšov, ktoré si vymieňame so svojimi blízkymi, máme často samy pre seba aj jeden-dva navyše. Skončiť s fajčením, trocha menej popíjať, schudnúť a začať so športom, naučiť sa cudzí jazyk, menej utrácať, konečne nájsť toho pravého. Ľahko sa to povie a oveľa ťažšie vykoná, a to hlavne v prípade, ak sa naše vôľové schopnosti rovnajú nule, alebo ak sme sa dostali až tak ďaleko, že zmena bude vyžadovať silu slona.

Máte nadváhu 20 kíl? Gratulujeme, ale ak si myslíte, že ich dáte dolu za veľmi krátky čas, opak je pravda. Pomaly ste si ich vyjedli, pomaly ich aj schudnete. Ale nestrašme. Všetko ide, keď sa naozaj chce. Preto si ujasnite, o čo vám ide a pevne sa pre to rozhodnite. Stanovte si termín, odkedy začnete so zmenou správania. Napíšte si zoznam bodov, čo všetko chcete zmeniť.

Stanovte si termín, odkedy začnete so zmenou správania. 5 obrázkov vo fotogalérii Zdroj: archív opýtaných, Shutterstock Stanovte si termín, odkedy začnete so zmenou správania.

Ak sa na papieri objaví veľa prianí, vyberte si tie, na ktoré si trúfate najviac, respektíve, ktoré vás najviac trápia. Zvážte, či sa nachádzate v takej životnej fáze, ktorá vám dovolí vykonávať zmenu. Nemali by ste sa teda nachádzať vo frustrujúcom období, napríklad na začiatku materskej dovolenky, tesne po rozvode či ťažkej chorobe, teda v zložitej životnej situácii.

Deväť a pol týždňa alebo viac?

Vedci z University College v Londýne zistili, že splniť predsavzatie trvá 66 dní – teda deväť týždňov a tri dni. Je to presne ten čas, ktorý potrebujeme, aby sa naše telo a psychika dostali do nových koľají. Každá sme, samozrejme, iná a individuálne je táto doba nezmerateľná, ale pokiaľ dokážete aspoň 66 dní vykonávať nové činnosti, alebo si začnete tvoriť nový zvyk, návyk, máte veľkú šancu, že vydržíte aj ďalej.

Ktovie, doktorka Katarína Cajthamlová, odborníčka na výživu, tvrdí, že zmeniť od základu jedálny lístok a športový režim a osvojiť si tieto nové procesy, trvá pol roka a viac. A vyliečený alkoholik alebo narkoman vám povie, že z problému nebude vonku nikdy. Pre väčšinu z nás je cesta k zmene síce dlhá, ale, našťastie, nemusí byť za každú cenu náročná.

Plánujte a želajte si

Vianočné sviatky a oslavy Nového roka patria k storočným rituálom. Nebagatelizujte ich a nezužujte ich význam na upratovanie, pečenie a leňošenie. Bilancovať, triediť si myšlienky, plánovať a snívať k tomuto obdobiu patrí. Keď chcete od Nového roka vniesť do svojho života nový poriadok, urobte to. Zvoľte si tie predsavzatia, ktoré vo vás vzbudzujú príjemné emócie. Nakoniec, veď dávať si predsavzatia je pre väčšinu ľudí príjemné.

Keď chcete od Nového roka vniesť do svojho života nový poriadok, urobte to. 5 obrázkov vo fotogalérii Zdroj: archív opýtaných, Shutterstock Keď chcete od Nového roka vniesť do svojho života nový poriadok, urobte to.

Eskimáci vravievajú: „Myslieť na veľrybu je zdravé.“ Veľryba je pre nich zdrojom obživy, istoty, kvalitného života, niečoho pozitívneho. Myslieť na to, ako budete štíhla, spokojnejšia, asertívna alebo bez cigarety je tiež prospešné pre psychiku, navyše vám také myšlienky prinášajú pozitívnu motiváciu. Premýšľajte starostlivo, čo chcete dosiahnuť, prečo a aká cesta k tomu vedie.

Choďte svojim snom oproti

Pokiaľ chcete v živote niečo zmeniť, mali by ste byť aktívna. Túžite byť spisovateľkou? Prihláste sa do kurzu písania, píšte poviedky do šuflíka a dávajte ich čítať svojim priateľom. Chcete si zlepšiť angličtinu? Potom si vymedzte čas, ktorý jej budete pravidelne venovať. Chcete schudnúť? Začnite cvičiť. Zmeny prichádzajú často rýchlo a ľahšie, ako čakáte. Málokto však dostane odmenu, keď nepohne prstom.

5 krokov k naplneniu predsavzatia

1. Napíšte si priania podľa dôležitosti, pričom bude najlepšie, ak si stanovíte iba jedno, ktorému sa môžete naplno venovať. Hovorte si o ňom v duchu už v prítomnom čase, akoby sa už stalo skutočnosťou. Tým sa k vám rýchlejšie priblíži.

2. Prianie by malo byť rozumné a splniteľné (schudnúť v rozumnom čase toľko a toľko kíl, učiť sa cudzí jazyk v pravidelných intervaloch a pod.)

3. Založte si zápisník, v ktorom si budete pravidelne (2- až 3x týždenne) zapisovať úspechy aj neúspechy. Pokiaľ kroky neplníte, napíšte si aj to, v akej situácii ste sa práve vtedy nachádzali, takže zápisník môže slúžiť aj ako denník.

4. Poraďte sa s tými, ktorí majú podobné predsavzatia ako vy. Možno vám ukážu lepšiu cestu, ako splníte svoj cieľ.

5. Samu seba pochváľte pri každom úspešne zvládnutom kroku a kúpte si nejakú maličkosť, ktorá vás poteší.

Využite moment, keď sa rozhodnete

– Predsavzatie by malo byť niečo, čo skutočne chceme. Ak má človek silnú vnútornú motiváciu, naozaj berie na seba zodpovednosť za zmenu, po ktorej túži. Väčšine z nás akoby pomáha, keď si dáme akúsi symbolickú štartovaciu čiaru, akoby pomyslený výkrik: „AAA ODTERAAAAZ!“ alebo „Od zajtra, od Nového roka, od pondelka!“ Lenže, ak sa nad tým zamyslíme, často je najlepší čas na to, aby sme niečo zmenili, práve ten moment, keď sa pre to rozhodneme.

Predsavzatie by malo byť niečo, čo skutočne chceme. 5 obrázkov vo fotogalérii Zdroj: archív opýtaných, Shutterstock Predsavzatie by malo byť niečo, čo skutočne chceme.

Využijeme tak silu chvíle, kedy pociťujeme potrebu zmeny najintenzívnejšie. Veď je jedno, či si zapálime poslednú cigaretu v nedeľu alebo vo štvrtok... Dôležité je mať chuť niečo zmeniť, vidieť v tom význam a veriť, že nám alebo aj našim blízkym táto zmena prospeje. Je fajn byť na seba prísny a dôsledný, no na druhej strane vedieť tolerovať aj isté odchýlky od našich prvotných očakávaní. Hlavne sa nevzdať pri prvom porušení svojho predsavzatia, ale pokračovať a vytrvať. Aj cesta je predsa cieľ.

Mgr. Katarína Dobrovodská, psychologička

Zdravie, rodina, peniaze a práca

To sú štyri hlavné oblasti novoročných predsavzatí. Podľa prieskumu Nadácie Partners, ktorý pripravila agentúra Focus, je pre Slovákov najdôležitejšie ich zdravie a celkové zlepšenie životného štýlu.

Predsavzatie týkajúce sa držania diéty, úpravy stravy a svojej váhy si dala až polovica respondentov. Približne tretina opýtaných sa odhodlala skončiť so zlozvykmi v podobe alkoholu či cigariet, 33 percent sa rozhodlo začať viac športovať a približne rovnaký počet Slovákov (27 %) myslelo na šetrenie a vytváranie finančných rezerv, čím by chceli zlepšiť svoju finančnú situáciu.

Prieskum tiež odhalil našu túžbu venovať viac času rodine a priateľom. Ďalšie predsavzatia sa týkali pracovnej oblasti, sebavzdelávania a takisto vyriešenia pracovných problémov. Na plnenie svojich snov myslí len 17 % respondentov a ešte menší počet (14 %) si dáva za cieľ zlepšiť vzťahy a riešiť problémy so svojím partnerom.

Väčšine z nás pomáha, keď si dáme akúsi symbolickú štartovaciu čiaru. 5 obrázkov vo fotogalérii Zdroj: archív opýtaných, Shutterstock Väčšine z nás pomáha, keď si dáme akúsi symbolickú štartovaciu čiaru.

Od detí neočakávajte DOKONALOSŤ

Rodičia by to s novoročnými predsavzatiami rozhodne nemali preháňať. Aj deti sú len ľudia a netreba od nich očakávať dokonalosť. Novoročné predsavzatia by mali byť predovšetkým spoločné. Často nestačí zmeniť správanie dieťaťa, dôležité je zmeniť aj to vlastné. Rodičia by sa mali snažiť zbaviť vlastných zlozvykov. Od detí je vhodné vyžadovať väčšiu snahu pri učení či zlepšenie v problematických predmetoch.

Rodičia by nemali zabúdať ani na pochvalu a povzbudenie. Často totiž upadajú do situácie, keď vidia len to zlé, a to dobré považujú za samozrejmosť. Predsavzatia musia byť predovšetkým reálne a už na prvý pohľad splniteľné. Dieťa rozhodne nesmie byť preťažené neúmerným denným učením sa, rôznymi aktivitami či množstvom záujmových krúžkov. Optimálne je vybrať nejaký šport, a to hlavne v prípade, ak dieťa pohyb príliš nevyhľadáva. Krátkodobé a dlhodobé ciele je vždy vhodné vyberať spoločne s potomkom a brať do úvahy aj jeho vek.

PhDr. Maroš Majko, PhD., psychológ

Tlačiť Diskusia
Focus Media