Pre zlepšovanie vášho zážitku na našich stránkach používame cookies. OK

Hrozí vám syndróm vyhorenia? Bývalý moderátor Ján Dubnička radí, ako ho poraziť

19.01.2014 Monika Chybová

Máte občas pocit, že svoj život nezvládate? Aké sú príznaky vyhorenia a čo radí myšlienkový tréner Ján Dubnička?

Ján Dubnička radí, ako zvládnuť syndróm vyhorenia. 5 obrázkov vo fotogalérii Zdroj: Ivan Pastor Ján Dubnička radí, ako zvládnuť syndróm vyhorenia.

Príznaky vyhorenia

1. celková fyzická a psychická vyčerpanosť a únava

2. klesajúci výkon

3. stavy depresie a úzkosti

4. problémy so sústredením

5. poruchy spánku

6. pocit permanentného stresu

7. pocit opotrebovanosti

8. frustrácia

9. apatia a nezáujem o prácu, vyhýbanie sa jej

10. strata radosti z práce

11. ľudia vám idú na nervy, nemôžete s nimi vydržať

12. sklon k alkoholu, liekom na spanie, na upokojenie alebo iným drogám

13. neschopnosť ovládnuť zlosť

14. neschopnosť priznať si problémy a hovoriť o nich aj s blízkymi

Pracujte na vlastnostiach, ktoré vám berú energiu. 5 obrázkov vo fotogalérii Zdroj: Shutterstock Pracujte na vlastnostiach, ktoré vám berú energiu.

15 tipov od kouča: Ako to zvládnuť?

Ján Dubnička, myšlienkový tréner z coach4you 5 obrázkov vo fotogalérii Zdroj: archív J. D. Ján Dubnička, myšlienkový tréner z coach4you

1. Majte jasno v tom, kde ste a kam kráčate. Preto si stanovte ciele.

2. Pracujte na vlastnostiach, ktoré vám berú energie (agresivita, závisť, nepozornosť, nespokojnosť, netrpezlivosť).

3. Starajte sa o kvalitu vzťahov – majte vo svojej blízkosti dôvernú osobu (kolega, člen rodiny, priateľ), ktorá poradí a ponúkne úprimnú spätnú väzbu.

4. Naučte sa hovoriť NIE – nepodávajte stále pomocnú ruku s tým, že vlastné povinnosti odkladáte.

5. Relaxujte, pravidelne si vymedzte čas na uvoľnenie a oddych (hudba, prechádzky, čítanie).

6. Naučte sa správne hospodáriť s časom.

7. Stanovte si priority, vypracujte si ich plán a nezabúdajte na oddychové prestávky. Delegujte úlohy bez pocitu viny.

8. Eliminujte negatívne myslenie – nestrácajte čas tým, čo sa vám nepodarilo, myslite na dosiahnuté úspechy a vychutnávajte si to, čo má pre vás hodnotu.

9. Pracujte na zvyšovaní sebadôvery – vnímajte náročné pracovné úlohy ako výzvy, buďte otvorené novým možnostiam a skúsenostiam.

10. Poznajte samy seba, využívajte svoje prednosti a silné stránky a akceptujte nedostatky.

Poznajte samy seba, využívajte svoje prednosti a silné stránky a akceptujte nedostatky. 5 obrázkov vo fotogalérii Zdroj: Archív Poznajte samy seba, využívajte svoje prednosti a silné stránky a akceptujte nedostatky.

11. Vyjadrujte svoje pocity – úprimne a otvorene vyjadrujte svoj názor. Je dôležité vedieť vyjadriť nesúhlas a nedusiť v sebe negatívne emócie.

12. Vyčiarknite zo života aktivity, ktoré vás netešia – venujte sa veciam, ktoré vás napĺňajú energiou a dávajú vám chuť žiť.

13. Všímavosť okolia – ak ste v práci príliš nervózne, požiadajte kolegu, aby vás na to upozornil. Skôr si túto skutočnosť uvedomíte a naučíte sa v správnej chvíli oddychovať a stav napätia postupne eliminovať.

14. Rozvaha – jej zachovanie v záťažových situáciách je nesmierne dôležité. Aj negatívne skúsenosti nás posúvajú vpred a mnohému nás naučia. Podstatné je uvedomiť si, ako sa v týchto situáciách správame a snažiť sa reagovať efektívnejšie.

15. Hľadajte ponaučenia – vo všetkom, a tiež kľúčové myšlienky o vás a vašom živote.

Ján Dubnička, myšlienkový tréner z coach4you

Tlačiť Diskusia
Focus Media