Pre zlepšovanie vášho zážitku na našich stránkach používame cookies. OK

Ako znížiť vysoký tlak? Dá sa to aj bez liekov: 8 vecí, ktoré musíte urobiť

27.11.2014 Casprezeny.sk

Vysoký krvný tlak je dnes bohužiaľ veľmi častým javom a ľudia si z neho ťažkú hlavu nerobia. Nepovažujú ho za takú nebezpečnú hrozbu, lenže...

Vysoký krvný tlak môže byť fatálny. Znížte si ho jednoducho, úpravou životného štýlu! 2 obrázky vo fotogalérii Vysoký krvný tlak môže byť fatálny. Znížte si ho jednoducho, úpravou životného štýlu!

Hypertenzia, ako sa vysokému tlaku tiež hovorí, však poškodzuje cievy a ak sa nelieči, môže viesť až k mŕtvici, infarktu alebo napríklad ťažkostiam s obličkami. Tlak ale možno znížiť aj inak, než liekmi. Stačí nastaviť správny životný štýl. Nielen, že vám to prospeje vo viacerých smeroch, ale tiež zníži vašu následnú závislosť od liekov znižujúich krvný tlak.

1. Hýbte sa!

Ľuďom, ktorí sa hýbu pravidelne aspoň 30 minút denne, sa tlak čoskoro zníži. Cvičenie tiež prispieva k všeobecne dobrému životnému štýlu a navyše pôsobí preventívne proti ďalším ochoreniam, ktoré postihujú cievny systém. Ak máte pocit, že kvôli pracovnému vyťaženiu nemáte na pohyb čas, skúste si ho urobiť počas každodenných činností. Namiesto toho, aby ste išli výťahom, choďte pešo, cestou z práce vystúpte o jednu zastávku skôr a dojdite to pešo.

2. Dodajte telu draslík

Vyššia hladina draslíka v tele pomáha vyrovnať sa s vysokým krvným tlakom. Možno trpíte hypertenziou aj preto, že príliš solíte. No a práve draslík znižuje negatívny vplyv soli na organizmus. Tento minerál nájdete v mnohých potravinách, od varených zemiakov, cez banány, pomarančové džúsy až k jogurtom. Ale to je iba zlomok.

3. Zabudnite na soľ

Ešte než jedlo ochutnáte, už siahate po soľničke a sypete to tam o sto šesť. Aj to môže byť jeden z dôvodov, prečo práve vás teraz trápi vysoký krvný tlak. Stačí znížiť denný príjem sodíka a tlak pôjde dole. Optimálne množstvo sa odporúča maximálne 600 mg. Dajte si však pozor, pretože soľ sa vo veľkom množstve objavuje i v množstve polotovarov, ktoré možno kúpiť v obchode. Preto dôkladne sledujte zloženie výrobkov.

4. Koniec s fajčením

Pri každej zapálenej cigarete sa nám chvíľkovo zvyšuje krvný tlak. Nepôsobí to síce na dlhodobé zvýšenie, ale ak k tomu pridáme pravidelný pohárik alkoholu, je problém na svete. O tom, že cigarety a alkohol škodia celkovo nášmu organizmu, je takmer zbytočné hovoriť. Ľudia na to väčšinou ale neberú príliš ohľady, kým sa to nejako nepodpíše na ich zdravotnom stave. Preto zvýšený tlak berte ako zdvihnutý ukazovák vášho zdravia a radšej povedzte nie.

5. Popasujte sa s nadváhou

Obezita nie je už len estetickou záležitosťou, ale jednou z najčastejších civilizačných chorôb, ktoré zaplavujú väčšinu planéty. A to by bolo, ak by nejaké to kilo navyše nemalo vplyv na krvný tlak! Samozrejme, že má! Nadváha totiž dáva pekne zabrať nášmu srdcu, ktoré musí prefiltrovať viac krvi, čo spôsobuje hypertenziu. Ale spoločne s kilami pôjde dole krvný tlak. Zaručene sa vám ale zvýši sebavedomie. To za to stojí, čo?

6. Povedzte NIE alkoholu

Hovorí sa, že jeden pohárik denne neškodí. Že vraj je naopak zdravotný. Ale  skôr môže náš organizmus negatívne ovplyvňovať, čo má vo výsledku dopad aj na krvný tlak. Srdce musí prečerpať oveľa viac tekutín, než na aké množstvo je normálne zvyknuté. Navyše tu platí, že čím skôr s alkoholom človek začne, tým horšie následky na jeho zdravie to potom má. Pohárik na zdravie si dajte, ale nič sa nemá preháňať.

7. Nenechajte sa ovládnuť stresom

Stres môžete zahnať cvičením. Z tela sa vám vyplavia endorfíny a tie vám zaručene vyčaria úsmev na perách. Ono sa to síce jednoducho povie, nech človek obmedzí stres ... Ale v reále je to oveľa ťažšie, čo? Našťastie existujú cvičenia, ktoré ho z tela vyplavujú. Je to napríklad joga, alebo najrôznejšie dychové cvičenia. Samotná meditácia tiež znižuje krvný tlak, človek pri tomto úkone upokojí a uvoľní. A vo chvíli, keď zo svojho života odstránite aspoň časť stresu, odstránite aj časť hodnôt vysokého tlaku.

8. S kávou opatrne

Kofeín, rovnako ako cigarety, môže chvíľkovo zvýšiť krvný tlak. V skutočnosti ale záleží na tom, ako veľmi je človek na účinok kofeínu citlivý. Preto je dobré konzultovať stav s lekárom, aby s vami individuálne prebral, či káva vášmu krvnému tlaku skutočne neprospieva. Našťastie sa kávy a čajov nemusíte vzdať navždy, existujú skvelé kávy bez kofeínu, ktorých konzumáciu si zaiste tiež užijete. Oveľa viac ovplyvňujú hypertenziu vyššie spomínané aspekty.

 

Tlačiť Diskusia (8)