Pre zlepšovanie vášho zážitku na našich stránkach používame cookies. OK

Všetkého veľa škodí! 1 + 5 potravín, ktoré vás môžu aj zabiť: Na čo si dať pozor?

19.12.2014 Casprezeny.sk

Myslíte si, že svojmu telu doprajete len to naj? Pozor, aby ste neboli nepríjemne prekvapení. Niektoré potraviny vám za istých okolností môžu veľmi ublížiť!

Predávkovať sa môžete aj obyčajnou vodou. Predávkovať sa môžete aj obyčajnou vodou.

1. Voda

Aj keď to môže znieť neuveriteľne, životodarnou tekutinou sa skutočne môžete predávkovať. Tento stav sa nazýva hyponatrémia alebo aj intoxikácia vodou. Ak v krátkej dobe vypijeme väčšie množstvo vody, zriedi sa krv a voda začne prechádzať do buniek, ktoré sa začnú nafukovať a opúchať. Ak je voľné miesto, kam sa zväčšujúce sa bunky môžu rozostupovať, nie je to zase taký závažný problém. To, ale neplatí o bunkách v mozgu. Tie majú okolo seba pevne zrastené kosti lebky. Intoxikácie vodou tak v najhoršom prípade končí edémom mozgu a zástavou dychu.

2. Káva

Väčšina z nás si už nedokáže ráno bez šálky dobrej kávy predstaviť. Voňavý nápoj nám dodáva energiu, zvyšuje vytrvalosť, pomáha pri únave. Podľa vedcov je však väčšie množstvo kofeínu rizikové. Hovoríme o 500 až 600 miligramoch kofeínu denne. Typický hrnček kávy pritom obsahuje okolo 200 mg, šálka espressa okolo 75 mg a hrnček čierneho čaju asi 120 mg kofeínu. Predávkovanie sa prejavuje nespavosťou, nepokojom, nepravidelným srdcovým tepom, svalovým trasom, úzkosťami, bolesťou hlavy.

3. Mrkva

Sladká zelenina je plná vitamínov, minerálov a vlákniny. Aj u nej však hrozí vzhľadom k relatívne vysokému obsahu vitamínu A riziko predávkovania. To by vzniklo pri pravidelnej konzumácii aspoň litra mrkvovej šťavy denne po dobu niekoľkých mesiacov. Až dávku 2 - 3 litre mrkvovej šťavy denne možno naozaj považovať za toxickú. Predávkovanie sa prejavuje vypadávaním vlasov, nutkaním na vracanie, vracaním, hnačkou, olupovaním kože, hmlistým videním, kožnými vyrážkami, bolesťami kostí, nepravidelnou menštruáciou, únavou, bolesťou hlavy, zväčšenou pečeňou.

4. Banán

Draslík je dôležitý stopový prvok v našom organizme. Zaisťuje prakticky všetky dôležité funkcie v organizme. Draslíkom sa však môžeme aj ľahko predávkovať. Toxické sú už dávky nad 25 gramov. Nadbytok sa prejaví typickým brnením v končatinách, pocitmi slabosti a citliví jedinci môžu mať aj hnačku alebo môžu zvracať. Nadmerný príjem draslíka môže spôsobovať poruchy srdcového rytmu a svalovú paralýzu. U osôb s porušenou funkciou obličiek hrozí otrava. Medzi najväčšie zdroje draslíka patria v šupke varené zemiaky, banány a pomaranče.

5. Tuniak

Ryby sú všeobecne zdravé, lenže ... Svetové vody sú znečistené priemyselnou činnosťou a obsahujú pomerne veľké množstvo ortuti. Tá sa vo vode mení na metylortuť, ktorá sa ukladá v ich tkanivách. Táto ortuť sa potom z ľudského organizmu vylučuje pomaly, až niekoľko týždňov. Škodiť môže predovšetkým ženám v období tehotenstva a určitým rizikom môže byť aj pre malé deti. Odborníci odporúčajú dospelým jesť ryby len raz až dvakrát týždenne. Ak si chcete dať tuniaka, mali by ste vedieť, že steaky z neho pochádzajú väčšinou z veľkých rýb, a obsahujú tak viac ortuti. Kontaminovaný je aj platýz, žralok alebo makrela, zo sladkovodných potom ostriež či zubáč.

6. Muškátový oriešok

Plody v trópoch rozšíreného muškátovníka nemajú iba koreniaci účinok, sú rovnako ako šafran vo väčšom množstve jedovaté. Otrava sa prejavuje malátnosťou, ospalosťou, zmätenosťou, niekedy úzkosťou, vytrhnutím z reality. Smrteľné účinky môžu mať už tri oriešky. Látky v nich obsiahnuté pôsobia na hladké svalstvo, ľuďom so srdcovou slabosťou či inými srdcovými poruchami nemožno toto korenie odporučiť. Z rovnakého dôvodu by ho nemali vôbec užívať ani tehotné ženy, pretože by mohlo dôjsť k potratu alebo predčasnému pôrodu. Muškátové oriešky majú navyše silné halucinogénne účinky. Keď v 60. rokoch dochádzal členom hippies hašiš, siahli práve po muškáte.

Tlačiť Diskusia
Focus Media