Pre zlepšovanie vášho zážitku na našich stránkach používame cookies. OK

Najlepšie rady, ako mať zdravý chrbát v 30-ke: Pomôže vám, keď budete robiť tieto 2 veci a 1 cvik

02.09.2016 Lenka

Každé životné obdobie má svoje špecifiká a prináša odlišný typ záťaže. Nosíme deti, menej športujeme, starneme... Len správna prevencia udrží našu chrbticu i svaly fit.

Ak plávate štýlom prsia, najlepšie je vydýchnuť pod vodou. Šetríte tak  krčnú chrbticu. 2 obrázky vo fotogalérii Zdroj: Shutterstock Ak plávate štýlom prsia, najlepšie je vydýchnuť pod vodou. Šetríte tak krčnú chrbticu.

Celý život len dookola sedíme, vstávame, zohýbame sa, ležíme... Pre naše stavce a platničky to nie je žiaden problém, pohybový aparát je však náchylný na poškodenia. A to hlavne vtedy, keď ho poriadne netrénujeme. Nevolá sa predsa sedací ani ležiaci. Asi 84 % dospelých opakovane trápia bolesti, presilenie, seknutie v krížoch, či v najhoršom prípade prolaps (prietrž, vybočenie) medzistavcových platničiek. Každá životná dekáda prináša iné problémy. Ak ich včas rozpoznáte a urobíte protiopatrenia, budete si dlhšie užívať život bez bolesti a obmedzenej pohyblivosti. Ale ak vás predsa len zastihnú problémy najťažšieho kalibru, je dobré vedieť, že naši lekári využívajú aj nové metódy operácií. Ešte predtým, ako sa však na zákrok objednáte, je dobré overiť si odporúčanie lekára aj inde.

Čo vás trápi?

V práci sa idete roztrhať, zakladáte si rodinu a na šport si často nenájdete ani chvíľku. Sedenie v práci a jednostranná záťaž však spôsobujú ochabnutie svalstva. Spolu s gravitáciou to priamo pôsobí na platničky a kĺby. Už pri zohýbaní či behu tak dochádza k preťaženiu. Alebo pri zdvíhaní malých detí. Potom to všetko chcete nárazovo dohnať prehnanou fyzickou aktivitou, poriadne sa nezahrejete a problémy len zhoršíte. To všetko stláča platničky, tlačí na ne pri pohybe. Tak dochádza k preťaženiu, bolestiam či prolapsu platničiek.

Takto ochránite svoj chrbát:

Spite každú noc 8 hodín, aby sa vaše platničky, ktoré každý deň namáhate, mohli opäť roztiahnuť a zregenerovať. 10-minútový strečing po zobudení spôsobí divy, pretože ponaťahuje svalstvo, ktoré sa počas spánku skrátilo, stabilizuje ho a vyhnete sa poškodeniu pri záťaži.

Cvik:

Ľahnite si na chrbát a obe nohy pritiahnite k bruchu. Ruky si dajte pod kolenný kĺb a čo najviac priťahujte kolená k brade. Vydržte 15 sekúnd a vráťte sa do východiskovej pozície. 10 sekúnd uvoľňujte a cvik trikrát zopakujte.

Pravidelním cvičením odstránite bolesť chrbtice. 2 obrázky vo fotogalérii Zdroj: Shutterstock Pravidelním cvičením odstránite bolesť chrbtice.

Tlačiť Diskusia
Focus Media