Obdivuhodné! Slávna Slovenka lovila kométy, úspech a slávu: Kde sa zrodila jej túžba po hviezdach?

15.09.2016 KaD

Lovila kométy, úspech a slávu. Keď niečo chcela, šla za tým rázne a kto jej stál v ceste, toho jej odhodlanosť prevalcovala.

Objavila päť komét. Kométa 45P/Honda– Mrkos–Pajdušáková obieha okolo Slnka s periódou 5,25 roka a patrí medzi telesá, ktoré križujú zemskú dráhu.  6 obrázkov vo fotogalérii Zdroj: archív Objavila päť komét. Kométa 45P/Honda– Mrkos–Pajdušáková obieha okolo Slnka s periódou 5,25 roka a patrí medzi telesá, ktoré križujú zemskú dráhu.

Ľudmila Pajdušáková (1916 – 1979), prvá slovenská astronómka, objavila kométy, ale aj ako chutí moc.

Bol 30. máj 1946, 2. svetová vojna sa skončila a svet dýchal nádejou. Mladá, zdanlivo krehká a zvláštne príťažlivá žena sedela, ako už toľkokrát, sama na Skalnatom plese, čo najbližšie k nočnej oblohe. Pozorovala hviezdy a šťastena jej priala. Fantastické! Ona, bývalá pomocná učiteľka z Radošoviec, objavila celkom novú kométu. A potom, medzi rokmi 1946 až 1953 ešte ďalšie štyri a stala sa tak druhou najúspešnejšou lovkyňou komét na svete. Pozorovala meteority, asteroidy, študovala atmosféru Slnka, popularizovala astronómiu, podporovala amatérskych astronómov. Kde sa zrodila jej túžba po hviezdach?

Ani chvíľa nazmar! Stále niečo robila, dokonca aj štrikovala. 6 obrázkov vo fotogalérii Zdroj: archív Ani chvíľa nazmar! Stále niečo robila, dokonca aj štrikovala.

Bystrá hlavička

Narodila sa na Záhorí, jej rodné Radošovce neboli ďaleko od rodiska M. R. Štefánika, ktorý sa vybral za astronómiou až do Paríža. Záhoráci si ho vážili a mnohí mali doma zavesený jeho obraz – ani u Pajdušákovcov nechýbal. A tak v bystrej hlavičke dcéry majiteľa malého obchodu skrsla myšlienka - aj ja chcem byť slávna astronómka.

Syna Ivana mala s prvým manželom. 6 obrázkov vo fotogalérii Zdroj: archív Syna Ivana mala s prvým manželom.

Osud jej najskôr neprial

Vyrastala s tromi súrodencami a zdalo sa, že ak sa bude snažiť, nič jej nebude stáť v ceste. V škole jej šla najmä matematika a fyzika, hravo zvládala aj najťažšie matematické príklady. Keď mala Ľudmila 16, zomrel jej otec, po čase umrela aj mama, a tak sa starala o mladších súrodencov – Ivana, Vilmu a Máriu sama. Aby mali peniaze, doštudovala pedagogickú školu a hneď šla robiť. Pomáhala Márii, ktorá sa aj vďaka nej stala očnou lekárkou.

Bola zapálenou propagátorkou astronómie, no likvidovala tých najlepších kolegov.  6 obrázkov vo fotogalérii Zdroj: archív Bola zapálenou propagátorkou astronómie, no likvidovala tých najlepších kolegov.

Focus Media