Pre zlepšovanie vášho zážitku na našich stránkach používame cookies. OK

Starí rodičia si chrup nečistili a zuby mali dobré aj v starobe: Čo je za tým? Bukovský má jasnú odpoveď!

16.08.2017 Lenka Májiková

Ktoré potraviny a nápoje pomáhajú udržiavať zdravé zuby a ktoré sú v tomto smere škodlivé?

Najväčším nepriateľom zubov je veľké množstvo cukru. Najväčším nepriateľom zubov je veľké množstvo cukru.

➥ Moji starí rodičia si chrup nečistili, ani nechodili k zubným lekárom, ale zdravo jedli a zuby mali dobré aj vo vysokom veku. U rodičov to už tak nebolo, napriek starostlivosti o chrup sa im zuby kazili. Myslím, že na príčine je dnešná nevhodná strava. Zaujíma ma aj to, ako na zuby pôsobí káva.

Gabriela (45)

Odpovedá MUDr. Igor Bukovský:

Ukazuje sa, že naši (teda ani tí vaši) starí rodičia neboli vystavení prinajmenšom dvom rizikovým faktorom pre zdravie zubov, a to sladkostiam a cukru v takej miere, ako sme im dnes vystavení my. Vlastne sa im vystavujeme sami a dobrovoľne.

Po prvé: jeme priveľa potravín, ktoré sú „lepivé“. Zdraviu zubov totiž škodí nielen čistý cukor, ale ešte viac „lepivý cukor“, teda biela múka vo forme všelijakých keksov, dobošiek, zákuskov, kde sa cukor a biela múka kombinuje s tukom a to spôsobuje silnejšie „zalepovanie“ zubov sacharidmi. Tie následne podporujú množenie baktérií a tvorbu kyseliny, ktorá odvápni sklovinu a sprístupní tak celý zub infekcii, teda kazu.

Nevhodné je napríklad aj zapíjanie čokolády a iných sladkých vecí s obsahom tuku studenými nápojmi: vplyvom studeného nápoja tuk stuhne a to podporuje prilepovanie cukru na zuby. Myslím, že to poznáte aj samy, stačí, ak už dobre požutú čokoládu v ústach prelejete ľadovým nápojom.

Po druhé: rizikové pre zdravie zubov je aj naše časté jedenie alebo neustále vyjedanie „čohosi“ počas dňa. Zuby sú vystavené permanentnému prísunu cukrov a bielkovín a horšej samočistiacej funkcii slín, čo spoločne podporuje tvorbu toho povlaku, ktorý vytvára ideálne prostredie pre baktérie. Navyše – časté jedenie nepriaznivo mení aj ústnu mikrobiotu, teda zloženie mikróbov, najmä baktérií, v ústnej dutine.

Otázka vplyvu kávy na zdravie zubov je zložitejšia, lebo závisí od toho, či pijete kávu sladenú, espresso alebo veľké kávy a ako často si ju dožičíte. No čo určite vieme je, že pitie nesladeného zeleného čaju zdraviu zubov veľmi prospieva. Pre zdravie zubov je potrebná optimálna mikrobiota v ústach. Naši starí rodičia nejedli toľko sladkostí a hlavne v jednom kuse niečo nechrúmali.

Jedlo sa vyložilo na stôl, rodina sa naobedovala alebo navečerala, zvyšky sa odložili a všetci išli po svojich povinnostiach. Žiadne keksíky, cukríky, piškótky, praclíky, zmrzlinka, jogurtík, arašidy, čokoládky a sladké nápoje počas dňa. A žiadne otváranie chladničky tisíckrát za večer. Skúsime si teda chrániť zuby podľa vzoru starých rodičov?

Máte otázky o tom, čo, kedy a ako jesť, aby ste
sa cítili fit a vo forme? Nedarí sa vám schudnúť či pribrať? Máte problémy s trávením?
Napíšte expertovi MUDr. Igorovi Bukovskému
a odpovede si prečítajte každý týždeň len v Novom Čase pre ženy! Píšte na adresu redakcie alebo mail[email protected]

Tlačiť Diskusia (6)
Focus Media