Pre zlepšovanie vášho zážitku na našich stránkach používame cookies. OK

Koľko tekutín vypiť, aby vám všetko v tele fungovalo? Držte sa tejto jednoduchej pomôcky doktora Bukovského

08.04.2018 KaD

Veľa sa píše o tekutinách. Ako to vlastne je? Koľko je veľa a koľko málo?

Vhodné tekutiny sú: voda, minerálne vody, bylinkové čaje, zelený, biely a čierny čaj, roiboos, lapacho... Vhodné tekutiny sú: voda, minerálne vody, bylinkové čaje, zelený, biely a čierny čaj, roiboos, lapacho...

Čo a koľko máme piť? Počíta sa do toho aj polievka či ovocie?

Mária (42)

Odpovedá doktor MUDr. Igor Bukovský:

Neexistuje jedno číslo, ktoré by vyjadrovalo počet mililitrov vody, čo by mali vypiť všetci ľudia. Orientačne by mal dospelý človek prijať za deň asi 6 – 8 pohárov tekutiny (1 pohár = cca 250 ml), ktorá neobsahuje veľa cukru či tuku. Ak sa človek viac potí, potrebuje stratu tekutín v pitnom režime doplniť – na každý stratený kilogram hmotnosti počas fyzickej aktivity spojenej s nadmerným potením treba vypiť ďalšie 4 poháre primeranej tekutiny.

Dobrá orientačná pomôcka pre pitný režim zdravého človeka: pite toľko a tak často, aby ste udržiavali svetlý moč. Nie je však pravda, že čím viac, tým lepšie. Vhodné tekutiny sú: voda, minerálne vody, bylinkové čaje, zelený, biely a čierny čaj, roiboos, lapacho... Nevhodné: všetky tekutiny s pridaným cukrom, farbivami a arómami. Ak tekutina obsahuje väčšie množstvo bielkovín ako mlieko, už to nie je tekutina, ale potrava, pretože bielkoviny sa zrazia na tvaroh a trávia sa ako bielkoviny. Tekutina, teda srvátka, je pomerne koncentrovaný roztok minerálov a zvyškových bielkovín, tukov a sacharidov. Také jednoduché a ktosi tu stále potrebuje vyvolávať informačný chaos: nedávno sa objavili dokonca rady, že človek by mal piť čo najmenej, a to až vtedy, keď je už veľmi smädný, pretože viac tekutín zbytočne vyčerpáva obličky. Vraj nie je vhodné vypiť toľko tekutín, ako sa dnes odporúča...

Viete, čo je zvláštne? Že naše staré mamy a starí otcovia nepotrebovali dvojité slepé štúdie, akademické debaty a internet plný rád – pili, keď boli smädní a aj keď smädní ešte neboli, pili hlavne vodu a čaje, jedli veľa polievok a ovocia (tam všade je ďaľšia voda) a prežili naozaj ťažké časy, niektorí aj dve svetové vojny. Vďaka im za to, že nepotrebovali toľko špekulovať o jedle a pitnom režime ako my – inak by sme tu my dnes asi ani neboli.

Máte otázky o tom, čo, kedy a ako jesť, aby ste sa cítili fit a vo forme? Nedarí sa vám schudnúť či pribrať? Máte problémy s trávením?

Napíšte expertovi MUDr. Igorovi Bukovskému a odpovede si prečítajte každý týždeň len v Novom Čase pre ženy! Píšte na adresu redakcie alebo mail [email protected]

 

Tlačiť Diskusia (2)
Focus Media