Pre zlepšovanie vášho zážitku na našich stránkach používame cookies. OK

5 super tipov, ktoré vás konečne zbavia únavy: Toto zvládne každý a budete mať energie na rozdávanie

08.05.2018 Katarína Dobrovodská

Ste unavené z toho, že ste stále unavené? Už vás nebaví riešiť, že nič nevládzete, a keď vyjdete na prvé poschodie, dychčíte ako lokomotíva?

Ak trpíte únavou viac ako tri mesiace, mali by ste navštíviť lekára. 3 obrázky vo fotogalérii Ak trpíte únavou viac ako tri mesiace, mali by ste navštíviť lekára.

Vyskúšajte tieto úžasné spôsoby, ako naštartovať svoje telo a vytvoriť si zásobu energie. Pozreli sme sa aj s odborníčkou na výživu Jankou Trebulovou na to, prečo ste na jar vyčerpané a čo s tým. Ako môžeme vhodnou stravou a návykmi zlepšiť fungovanie dôležitých orgánov? 

1 Jedálny lístok, ktorý vás naštartuje

Po období zimy, keď jedávame ťažšie jedlá a menej sa hýbeme, je potrebné telo vyčistiť. Je to možné predovšetkým zmenou stravovania. Do jedálneho lístka zaraďte viac zeleniny, uberte z mäsa a mliečnych výrobkov a nezabudnite zaradiť aj bylinky, ktoré môžu výrazne podporiť naštartovanie metabolizmu a zároveň doplniť telu všetky potrebné vitamíny a minerály. K najvhodnejším potravinám na prečistenie patrí hlúbová zelenina s obsahom vysokého množstva fytochemických látok s preukázanou antikancerogénnou aktivitou a vlákniny, ktorá pomáha rozhýbať lenivé črevá. Nevýhodou hlúbovej zeleniny je, že spôsobuje zvýšenú plynatosť. Výborná je aj koreňová zelenina – varená, grilovaná, pečená, napríklad cvikla. Listová zelenina je nenahraditeľný zdroj proteínov. Jej výrazná výhoda je, že obsahuje esenciálne aminokyseliny, ktoré si telo nedokáže vyprodukovať samo. Dôležitý zdroj energie sú strukoviny, ktoré podporujú stavbu chrupaviek, kostí, svalstva a posilňujú nervový systém. Strukoviny sa musia vždy tepelne upraviť.

Čo robiť: Zmeňte potraviny a pripravujte si zdravé jedlá zo zdravých surovín.

2 Noste veci v rukách

Zvykli sme si voziť sa všade autom alebo si nákupy objednáme a donesú nám ich až pred dvere. No existuje dobrý dôvod, prečo to nerobiť a radšej si nosiť veci v rukách. To, koľko máme svalov, totiž výrazne ovplyvňuje, koľko máme energie. Čím viac svalov, tým lepšie funguje náš metabolizmus a tým viac máme energie. Naše telo sa skladá z 50 triliónov buniek. Predstavte si ich ako 50 triliónov maličkých kotúčov, v každom z nich akoby myš bežala na bežiacom páse. To sú mitochondrie – mechanizmy, ktoré v každej bunke produkujú energiu. Keď si vybudujete svaly, namiesto jednej budete mať v každej bunke 20 takýchto „myší“.

Čo robiť: Veci, ktoré zvládnete odniesť, odneste. Svaly posilňujú aj jogové a pilatesové cvičenia, keďže sa v oboch prípadoch cvičí s vlastnou hmotnosťou tela. Výborná je aj práca v záhrade a chôdza. Práca v záhradke vám zlepší náladu aj kondíciu. 3 obrázky vo fotogalérii Práca v záhradke vám zlepší náladu aj kondíciu.

3 Naučte sa zhlboka dýchať

Ako môže dýchanie ovplyvniť našu energiu? Spôsob, akým dýchame, má obrovský vplyv na našu biochémiu, obzvlášť na to, ako telo dokáže využiť tuky na spaľovanie. Základ tejto energie je fakt, že oveľa viac času trávime v „boji“ či aktivite ako predtým. Nie tak dávno sme ešte prebúdzali adrenalín (jeden z naj hormónov stresu) len vtedy, keď sme boli v ohrození života. No dnes ho vyvolávame neustále: pijeme kávu, žijeme pod tlakom, v strese. No telo nedokáže rozoznať adrenalín ako hrozbu od adrenalínu z 3 šálok kávy. Keď ste v „bojovom naladení“, telo sa obracia na najrýchlejší zdroj paliva a tým je glukóza. Cyklus potom vyzerá takto: zobudíte sa unavené, dáte si kávu, poobede ste nanič, siahnete po sladkom, vypijete štamperlík na uvoľnenie, potom nemôžete zaspať a zobudíte sa unavené. Potrebujete prepnúť metabolizmus na pomalšie, no výkonnejšie palivo a tým je tuk.

Čo robiť: Namiesto vášho zaužívaného krátkeho ostrého hrudného dychu praktizujte bránicový hlboký dych. Keď sa nadychujete cez nozdry, mali by ste cítiť nafukovanie brucha, urobte jemnú pauzu, potom pomaly vydýchnite cez nosné dierky. Ak pracujete v kancelárii, urobte 20 takýchto nádychov a výdychov každú hodinu. Alebo sa 20x nadýchnite a vydýchnite ráno po zobudení pred tým, ako idete spať, keď čakáte na červenú alebo varíte kuraciu polievku.

4 Zlepšite si kvalitu spánku

Aj malá zmena dokáže veľké veci. Ak chcete upraviť metabolizmus, musíte sa dobre vyspať. Podľa anglických vedcov sú ženy, ktoré dostatočne dlho a kvalitne spia, štíhlejšie, vyrovnanejšie a majú viac energie ako tie, ktorým kvalitný spánok chýba. Osem hodín je základ.

Čo robiť: Vytvorte si rytmus zaspávania a ten dodržiavajte. Keď zaspíte pred polnocou a spíte dostatočne dlho a pravidelne, znižuje sa produkcia hormónu ghrelínu a zvyšuje sa tvorba hormónu leptínu. Ghrelín povzbudzuje chuť do jedla, leptín signalizuje pocit sýtosti a pomáha predchádzať prejedaniu sa a všetkému, čo s tým súvisí, teda aj únave.

5 Dajte si masáž

Únava môže vyplynúť aj z toho, že máte v tele zablokovaný prúd energie. Riešenie je príjemné – vyskúšajte niektorý z množstva druhov masáží: thajskú, ajurvédsku, klasickú. Výborné je aj akupresúrne uvoľnenie stuhnutých svalov v oblasti šije, ramien a krčnej chrbtice. Tieto časti trpia najmä pri sedavom zamestnaní a sem sa usádza únava, stres a prepracovanosť. Uvoľnia vás aj rôzne olejové terapie či masáž hlavy.  Zájdite na masáž – rozprúdi vám zablokovanú energiu a perfektne vás uvoľní. 3 obrázky vo fotogalérii Zájdite na masáž – rozprúdi vám zablokovanú energiu a perfektne vás uvoľní.  

Vedeli ste, že...

... únava môže mať aj rôzne medicínske príčiny a ak ste unavená viac ako tri mesiace a symptómy sa zhoršujú, určite by vás mal vyšetriť lekár?

 

Tlačiť Diskusia