Pre zlepšovanie vášho zážitku na našich stránkach používame cookies. OK

Aj vás večne bolia kĺby a kolená? Skúsený ortopéd má jasný odkaz: Tohto sa určite vyvarujte

14.05.2018 KaD

Veľa sedíme, málo sa hýbeme, potom chceme všetko dobehnúť a s pohybom to preháňame.

Pohyb ako nordic  walking či chôdza  kĺbom pomáha,  ale nič sa nemá  preháňať. 2 obrázky vo fotogalérii Zdroj: Shutterstock Pohyb ako nordic walking či chôdza kĺbom pomáha, ale nič sa nemá preháňať.

Priveľa jeme, priveľa vážime, málo oddychujeme, a potom sa čudujeme, že naše kĺby odmietajú poslušnosť. Ako sa o ne starať, aby nám slúžili čo najdlhšie?

Vďaka kĺbom chodíme, skáčeme a dokážeme hýbať telom. Čo im pomáha a čo, naopak, škodí, o tom sme sa porozprávali s odborníkom MUDr. Júliusom Kazimírom.

 

Keď sa povie kĺby, každý si predstaví niečo iné: niekto kolená, iný bedrá, ruky, prsty – skrátka každý to, čo ho bolí. Čo tento pojem znamená pre vás?

- Pre mňa ako ortopéda a rehabilitačného lekára predstavujú kĺby každodenný problém, s ktorým pacienti prichádzajú na našu kliniku. Len si predstavte, že v ľudskom tele existuje asi 230 kĺbov, okrem tých veľkých na končatinách máme ešte množstvo najdrobnejších kĺbikov, ktoré spájajú jednotlivé stavce chrbtice a tiež malé články rúk a chodidiel. Kĺby nielenže nesú hmotnosť tela, ale tiež umožňujú plynulý pohyb chrbtice, horných a dolných končatín. A v rámci každodenného statického a dynamického preťažovania kĺbov tieto veľmi často reagujú menšou či väčšou bolestivosťou.

V čom sa líšia rôzne fázy vývoja kĺbov?

- Tak ako sa od detstva vyvíja celý organizmus, aj kĺby prechádzajú od narodenia tvarovými zmenami. Tie sa ustália pri dokončení rastu. Poznáme kĺby guľové, sférické, sedlové a máme mnoho ďalších geometrických variácií. Kĺby predstavujú veľmi zraniteľnú štruktúru. Ich obaly, puzdrá sú bohato inervované, teda popretkávané nervovými vláknami, prekrvené a často sú miestom zápalových zmien. Kĺbne puzdro sa dokáže natrhnúť, vznikne zakrvácanie a viditeľná modrina. Aj samotný rast kostí do dĺžky sa odvíja z takzvanej rastovej platničky, ktorá je v tesnej blízkosti kĺbov. Okrem toho, kĺbne púzdro môže pri nedostatku pohybu stuhnúť, skrátiť sa a obmedziť ďalší pohyb.

Čo potrebujú kĺby, aby boli zdravé a mohli plnohodnotne fungovať?

- Univerzálna rada je dostatok aktívneho, správne dávkovaného pohybu a správna výživa. Vyvarujte sa nadváhy, dodržiavajte pitný režim a dbajte o pravidelný prísun vápnika a vitamínov D, K. Pohyb je dôležitý v každom veku. Pre mladšie ročníky je vhodný akýkoľvek rekreačný šport. V seniorskom veku sú optimálne kratšie i dlhšie prechádzky, populárny nordic walking a plávanie.

Hýbte sa a športujte, vaše telo sa vám za to poďakuje. 2 obrázky vo fotogalérii Zdroj: iStock Hýbte sa a športujte, vaše telo sa vám za to poďakuje.

Bicyklovanie nie? Alebo joga, pilates...

- Bicykel je rovnako vhodný, samozrejme, rovnovážne a koordinačné schopnosti musia byť v poriadku. Spomedzi cvičení s vlastnou váhou preferujeme pilates, ale len s vyškoleným inštruktorom. Má totiž nekonečné variácie základných cvikov a špeciálne trénuje hlboké svaly chrbtice, panvového dna a zlepšuje kvalitu dýchania. Joga sa tiež veľa rokov drží medzi najpopulárnejšími cvičeniami pre myseľ i telo.

Prečo vlastne kĺby „ochorejú“, prečo začnú bolieť a komplikovať ľuďom život?

- Je dôležité uvedomiť si, že na povrchu všetkých kĺbov sa nachádza špeciálna tkanivová štruktúra – chrupka, ktorá má len minimálne regeneračné schopnosti. Môžeme si predstaviť akési chrupkové zóny, ktoré obaľujú protiľahlé plochy spojných kostí. Dobrým príkladom je brzdové obloženie v aute. S postupom času a v dôsledku techniky jazdy prichádza k obrúseniu, zníženiu funkcie brzdových platničiek a možným problémom. Podobne pri kĺboch sa stretávame s opotrebovaním a rozvláknením, rozrušením povrchových vrstiev chrupky. Opotrebovanie môže postupne postihnúť celú šírku chrupky až na kosť.

Čo to znamená?

- V medicínskom jazyku tento stav nazývame artrózou, degeneratívnou zmenou kĺbnej chrupky z opakovaného preťaženia. Nepríjemným kĺbnym ochorením je ďalej reumatický zápal – artritída, ktorý môže postihnúť aj viacero kĺbov.

Kto je najviac ohrozený poškodením či inými komplikáciami kĺbov?

- Treba pripomenúť, že v prípade opotrebovania kĺbnej chrupky je dôležitá genetika. Ak odhliadneme od tohto aspektu, dá sa povedať, že enormné zaťažovanie váhonosných kĺbov dolných končatín, bedra, kolena a členku môže časom vyústiť do vzniku artrózy. Problém sa teda vo všeobecnej rovine bude týkať niektorých individuálnych a kolektívnych športov a vrcholových športovcov.

Ktorých konkrétne?

- Sú to najmä doskokové športy – volejbal, basketbal, hádzaná, ale váhonosné kĺby sú preťažované aj u futbalistov. Rovnako kĺbom dolných končatín neprospieva časté preťažovanie dlhým behom a namáhavou chôdzou. Zdôrazňujem preťažovanie, čiže zaťaženie NAD ÚNOSNÚ MIERU, o čom nás vždy informuje bolesť, ktorá je varovným signálom.

A čo ďalšie príčiny problémov?

- Telesná nadváha a obezita sa javia ako ďalšie možné príčiny skoršieho nástupu degeneratívnych zmien v kĺbnej chrupke. Pri spomenutej artritíde, reumatickom zápale kĺbov, je genetický podiel výrazný, pričom až 80 % pacientov sú ženy.

 

Toto bude kĺbom chutiť

Správnej funkcii kĺbov pomáha dostatok kolagénu, vápnika, horčíka, selénu a vitamínov A, C, D, E a K, zdravý pitný režim s dostatočným prísunom vody. Strava má byť pestrá a nemali by v nej chýbať nasledujúce potraviny. 

✦ vaječný žĺtok ✦ pohánka ✦ kel ✦ rybacia pečeň ✦ olej z treščej pečene ✦ citrusové plody ✦ broskyne ✦ kiwi ✦ brokolica ✦ hrášok ✦ špenát ✦ melóny ✦ mlieko ✦ mandle ✦ syry ✦ sója ✦ orechy ✦ pšeničné klíčky ✦ ryža ✦ banány ✦ kakao ✦ avokádo ✦ droždie ✦ zelený čaj ✦ cibuľa ✦ rajčiaky ✦ zázvor ✦ klinček a iné koreniny, napríklad kurkuma

Tlačiť Diskusia (2)
Focus Media