Pre zlepšovanie vášho zážitku na našich stránkach používame cookies. OK

Má goji zázračné účinky? Bukovský: Stačí si uvedomiť, čo jedli naši starí rodičia! A vedeli, čo robia

08.06.2018 KaD

Je ovocie goji naozaj také zdravé a vyživné, ako sa o ňom hovorí?

Čo jedli naši starí rodičia? 2 obrázky vo fotogalérii Zdroj: Shutterstock Čo jedli naši starí rodičia?

Ak je to tak, aké množstvo môžeme denne zjesť?

Denisa, 35

Odpovedá doktor MUDr. Igor Bukovský:

Denisa, ak doma nemáte goji, chia, acai, quinou alebo kokosový tuk, vaše zdravie tým nemusí trpieť – a reklama vás nemusí trápiť. Niežeby to boli nezdravé veci (výnimka je kokosový tuk, ktorý naozaj nie je zdravý!), ale podobné benefity vám poskytnú aj menej nákladné potraviny. Stačí si uvedomiť, že naši starí rodičia nielenže nemali goji či acai, oni dokonca nevedeli nič o zdravom stravovaní a už vôbec nepoznali niečo ako „najnovšie TRENDY vo výžive” – oni prosto len museli prežiť! A prežili.

Prežili aj dve svetové vojny na zemiakoch, krúpoch, šošovici, fazuli, kapuste, jablkách, slivkách, cibuli... Nechcem tým degradovať potraviny, na ktoré sa pýtate, rád uvediem veci do rovnováhy: intenzívny marketing z nich robí to, čo nie sú, teda „zázrak”, bez ktorého takmer nie je možné byť zdravý. Áno, goji obsahuje veľa vitamínu A, riboflavínu, medi, selénu, vlákniny a železa a má aj vysoký antioxidačný potenciál, ale nič z toho nie je ani originálne, ani exkluzívne.

V našej strave aj bez goji máme dostatok týchto zložiek potravy, stačí si vyberať dostatočne pestrú zostavu zeleniny, ovocia, orechov, olejnatých semien, strukovín a celozrnných potravín. Analyzovať detaily nemá veľký význam, pretože naozaj „nevediem vojnu” proti acai, goji či quinoe (proti kokosovému tuku však určite áno!), len chcem, aby sme nepodliehali tomu marketingu.

Ak však chcete občas svoju stravu spestriť aj takýmito novinkami, nenamietam nič a či nebude nič namietať ani váš imunitný systém, to zistíte, až keď skúsite. Preto odporúčam – najmä ľuďom, ktorí trpia na nejaké alergie alebo potravinové senzitivity, aby neexperimentovali s niekoľkými novými, pre imunitu neznámymi, potravinami naraz, ale vždy iba s jednou. Treba zistiť, či vaše biele krvinky v tráviacom trakte nebudú nič namietať. Starajte sa o ne!

Tlačiť Diskusia (1)
Focus Media