Pre zlepšovanie vášho zážitku na našich stránkach používame cookies. OK

Ak váhy hlásia obezitu, je to horor: Lekárky radia, ako zatočiť s tvrdohlavými kilami a byť konečne KOČKA

22.06.2018 Katarína Dobrovodská

Prečo je prospešné udržiavať si hmotnosť pod kontrolou a ako to dosiahnuť, sme pre vás zisťovali u odborníčok MUDr. Ľubomíry Fábryovej a MUDr. Lindy Bukovej.

Mať štíhlu postavu má viacero výhod. 4 obrázky vo fotogalérii Zdroj: iStock Mať štíhlu postavu má viacero výhod.

„Obezita je predovšetkým vážna chronická choroba, ktorá významne zvyšuje riziko vzniku ďalších závažných zdravotných ochorení a komplikácií,“ vysvetľuje MUDr. Ľubomíra Fábryová, PhD. a dodáva, že tieto súvisia najmä s nárastom množstva tukového tkaniva v organizme. „Počet tukových buniek je určený už v raných štádiách života. Avšak nerovnováha medzi príjmom a výdajom energie môže viesť k zmenám v štruktúre tukového tkaniva: počet tukových buniek sa môže zvýšiť, tukové bunky sa môžu zväčšiť a tukové tkanivo sa môže ukladať v orgánoch, kde sa bežne tukové bunky nevyskytujú. „Obezita orgánov“ pravdepodobne súvisí s neschopnosťou tukového tkaniva napríklad v brušnej oblasti absorbovať ďalší tuk.“ 

 

Tukové tkanivo aktívne vylučuje rôzne látky

Podľa doktorky Fábryovej už dlhší čas nepovažujeme tukové tkanivo iba za pasívnu zásobáreň energie, ale za metabolicky aktívny orgán s vylučovaním rôznych látok. Tieto látky sa vylučujú podľa toho, či ide o „zdravé“ funkčné tukové tkanivo u ľudí s normálnou hmotnosťou, alebo o nefunkčné tukové tkanivo u osôb s nadhmotnosťou či obezitou. „Nefunkčné tukové tkanivo obéznych osôb produkuje látky, ktoré vedú k chronickému zápalu, ateroskleróze a k zvýšenej zrážanlivosti krvi,“ objasňuje MUDr. Fábryová.

 

Nebezpečenstvo v oblasti brucha

„Tukové tkanivo je najväčší aktívny endokrinný a imunitný orgán. Najnebezpečnejšie je ukladanie tuku v oblasti brucha, a preto je dôležité pravidelne si merať obvod pása vo výdychu a zvýšiť aeróbnu pohybovú aktivitu, zmeniť celkový životný štýl,“ ozrejmuje MUDr. Linda Buková, PhD., internistka – diabetologička z Fakultnej nemocnice s poliklinikou F. D. Roosevelta v Banskej Bystrici zákerné aktivity tuku na bruchu a dodáva, že ženy by mali mať obvod pásu vo výdychu menej ako 80 cm a muži menej ako 94 cm. „Pri väčšom obvode pásu stúpa srdcovocievne a onkologické riziko, tiež riziko vzniku diabetes mellitus 2. typu, vysokého krvného tlaku a porúch metabolizmu tukov v krvi,“ opisuje nebezpečenstvá tuku na bruchu odborníčka z Banskej Bystrice. „Keď má žena obvod pásu vo výdychu viac ako 80 cm a muž viac ako 94 cm, mali by vyhľadať praktického lekára, ktorý zmeria krvný tlak a vyšetrí nalačno po 12-hodinovom hladovaní glykémiu aj lipidové parametre v žilovej krvi,“ radí doktorka Buková.

Bez pohybu to nejde. 4 obrázky vo fotogalérii Zdroj: iStock Bez pohybu to nejde.

 

Ktoré choroby hrozia tučným

Podľa Svetovej zdravotníckej organizácie sa s obezitou spája najmenej 236 ďalších ochorení, napríklad metabolických, nádorových, zápalových, degeneratívnych... „Každý kilogram navyše zvyšuje výskyt cukrovky 2. typu, vysokého krvného tlaku, porúch metabolizmu tukov. Zvýšenie hmotnosti o 10 kg vedie k nárastu rizika srdcovocievnych ochorení o 12 %, k zvýšeniu systolického krvného tlaku (číslo pred lomkou) o 3 mmHg a diastolického krvného tlaku (číslo za lomkou) o 2,3 mmHg, k nárastu výskytu zlyhávania srdca, rizika nepravidelnej činnosti srdca a k zvýšeniu výskytu cievnych mozgových príhod,“ vyratúva negatívne a nebezpečné vplyvy priberania MUDr. Fábryová.

 

Trpí trávenie, žlčník aj pečeň...

„Obezita vedie k ochoreniam tráviaceho traktu, takmer každý obézny človek má steatózu (stukovatenie) pečene, častejší je výskyt žlčníkových kameňov, ochorení pankreasu od zápalu až po rakovinu. Obézni mávajú ochorenie pažeráka, ktoré sa končí chronickým zápalom, vredom alebo až zúžením pažeráka, rakovinu hrubého čreva a konečníka, hemoroidy a rôzne funkčné poruchy tráviaceho traktu,“ vymenúva MUDr. Fábryová možné nepríjemné choroby ľudí s nadváhou a dodáva, že ľudia s obezitou a nadváhou mávajú veľmi často aj syndróm spánkového apnoe, teda prestávky v dýchaní. Vyšší je podľa nej aj výskyt psychických porúch, pretože pre diskrimináciu obéznych ľudí je samotná obezita významným psychologickým stresorom. Dnes sa veľa hovorí aj o vzťahu medzi obezitou a obličkovými ochoreniami.

 

Ohrozený je každý orgán v tele

„K následkom nadváhy a obezity patria aj bolesti chrbtice a degeneratívne zmeny váhonosných kĺbov, artróza, kŕčové žily, zápaly kože, zvýšený výskyt trombóz, zlé hojenie rán, problémy s dýchaním a so spánkom, zvýšený výskyt hernií, vysokého krvného tlaku, porucha metabolizmu lipidov, stukovatenie pečene, zvýšený výskyt aterosklerózy, teda multisystémového chronického zápalového ochorenia, ktoré postihuje cievny, imunitný a metabolický systém,“ varuje doktorka Buková.

„V podstate obezita ovplyvňuje funkciu každého jedného orgánu ľudského tela, nehovoriac o reprodukčnom systéme (poruchy menštruačného cyklu, neschopnosť otehotnieť, ukončiť graviditu pôrodom) a o močových cestách (močová inkontinencia, neschopnosť udržať moč),“ dopĺňa MUDr. Fábryová, ktorá upozorňuje aj na to, že obezita zapríčiňuje aj vyššiu invaliditu, významne zhoršuje kvalitu života a spoločenského uplatnenia, skracuje dĺžku života a zvyšuje výdavky spojené s liečbou obéznych pacientov až o 30 %.

Základom chudnutia je strava. 4 obrázky vo fotogalérii Zdroj: iStock Základom chudnutia je strava.

 

Aký úbytok hmotnosti nám pomôže?

„Významný zdravotný prínos dosahujeme už pri miernom úbytku hmotnosti 5 - 10 %,“ vysvetľuje doktorka.

✓ Pri poklese o viac ako 5 % dokážeme predchádzať rozvoju cukrovky 2. typu.✓U diabetikov 2. typu takýto pokles vedie k zlepšeniu glykemickej kontroly s poklesom užívaného množstva liekov.

✓ Pokles hmotnosti má vplyv na rizikové faktory srdcovo-cievnych ochorení: poruchy metabolizmu lipidov – pokles celkového (o 10 %) a LDL-cholesterolu, výraznejší je pokles triglyceridov.

✓ Krvný tlak má priamu spojitosť s hmotnosťou (pokles hmotnosti o 5 kg vedie k poklesu systolického krvného tlaku o 4,4 a diastolického krvného tlaku o 3,6 mmHg).

✓ Veľmi časté je zlepšenie močovej inkontinencie, mobility, zníženie bolestivosti kĺbov.

✓ Pri poklese hmotnosti o viac ako 10 % dochádza k zlepšeniu syndrómu spánkového apnoe (výskyt prestávok v dýchaní).

✓Máme údaje z klinických štúdií o zmiernení až vymiznutí cukrovky 2. typu, poklese systolického krvného tlaku o 10 mmHg.

✓Pokles hmotnosti o viac ako 15 % vedie k zníženiu výskytu srdcovo-cievnych príhod ♦ zníženiu celkovej úmrtnosti ♦ k redukcii rizika rozvoja nádorových ochorení.

✓ Pacientky po bariatrických/metabolických operáciách pri závažnej obezite s BMI ≥ 40 kg/m2, po redukcii hmotnosti o viac ako 20 % otehotneli a podarilo sa im porodiť zdravé dieťa.

 

Prečo sa nám nedarí zhodiť?

MUDr. Baková radí k rizikovým faktorom, ktoré môžu robiť problém pri redukcii hmotnosti, tieto: chronický stres ♦ emočné prejedanie sa ♦ nepravidelné stravovanie (vynechávanie hlavných jedál – hlavne raňajok) ♦ chronický spánkový deficit a nekvalitný spánok ♦ častý a nadmerný konzum alkoholu ♦ konzum alkoholu a kofeínu pred spaním ♦ fyzickú pasivitu ♦ prejedanie sa ♦ nevhodnú kombináciu cukrov a tukov (potravín s vysokým glykemickým indexom a zároveň ťažšie stráviteľných nasýtených mastných kyselín) ♦ fajčenie ♦ nedostatočný pitný režim (potláčanie smädu jedlom) ♦ atrofiu kostrového svalstva ♦ úbytok hnedého tukového tkaniva, ale aj nevhodné zloženie stravy ♦ kultúru stolovania ♦ nevhodné diéty ♦ nereálne ciele chudnutia.

 

SUPER delený tanier

Polovicu taniera má pokrývať pestrá zelenina, štvrtinu bielkovina, štvrtinu škrobová príloha. Na zlepšenie mikrobioty gastrointestinálneho traktu odporúča doktorka Buková konzumovať 200 g zeleniny k raňajkám, obedu aj večeri a 1 ks ovocia na desiatu, olovrant a druhú večeru. Prílohu k hlavnému jedlu majú tvoriť najviac 3 stredné varené zemiaky, 6 PL nelúpanej ryže alebo 2 knedle či 6 PL najlepšie grahamových cestovín.

 

Máte nadváhu či obezitu? 4 obrázky vo fotogalérii Zdroj: NČPZ Máte nadváhu či obezitu?

Obezita zvyšuje riziko 11 zhubných nádorov

Existujú vedecké dôkazy, že obezita zvyšuje riziko nádorov:

◆ hrubého čreva a konečníka ◆ pažeráka ◆ žalúdka ◆ pečene ◆ žlčníka ◆ pankreasu ◆ prsníka (u žien po menopauze) ◆ vaječníkov ◆ endometria ◆ prostaty ◆ obličiek

 

Čo robiť, aby sa nám to konečne podarilo?

„Pre ľudí s nadváhou a obezitou odporúčam diétu s obsahom sacharidov (45 – 55 % denného kalorického príjmu), nasýtených a ďalších prospešných mastných kyselín s obsahom celkového tuku (25 – 35 %) a bielkovín (15 – 30 %). Vláknina by mala tvoriť 25 g – 30 g,“ radí MUDr. Buková a ponúka osvedčený recept – princíp správne deleného taniera.

 

Poznáte zdraviu prospešné potraviny?

✿ extra panenský olivový olej ✿ kvalitný repkový olej ✿ mandle ✿ avokádo ✿ vlašské orechy ✿ pomleté ľanové a chia semiačka ✿ tučné ryby (pstruh dúhový, losos, treska, tuniak, sardinky) ✿ ružičkový kel ✿ karfiol ✿ sójové bôby ✿ tofu ✿ krevety ✿ brokolica ✿ špenát ✿ maliny ✿ zelená fazuľa ✿ jahody ✿ pór ✿ bazalka ✿ niektoré druhy syrov a mliečnych výrobkov ✿ vajcia od sliepok kŕmených čerstvou trávou ✿ mäso zvierat spásajúcich čerstvú pastvu

Tlačiť Diskusia
Focus Media