Pre zlepšovanie vášho zážitku na našich stránkach používame cookies. OK

Koľko hodín denne spíte? Ak iba toľko, hrozí vám rakovina aj cukrovka! Toto spôsobí už 1 chýbajúca hodina

11.07.2018 KaD

Koľko hodín ste spali minulú noc? Sedem? Osem? Alebo patríte k tým, čo spia len tri-štyri hodiny? V tom prípade ste v priamom ohrození...

Mali by ste chodievať spať v rovnakom čase. 3 obrázky vo fotogalérii Mali by ste chodievať spať v rovnakom čase.

Chcete všetko stihnúť, všade byť, všetko vidieť a na spánok vám potom nezostáva dostatok času? Chyba. Hoci aj niektoré významné ženy nezažmúrili oči na viac ako štyri hodiny, nie je to správne a môže to viesť z krátkodobého, no najmä z dlhodobého hľadiska k vážnym zdravotným problémom.

Každá hodina sa ráta

Vedci v posledných prieskumoch zistili, že ak vynecháme čo i len jednu z odporúčaných siedmich až deviatich hodín spánku, môže to mať na naše zdravie katastrofické následky. Štúdia z univerzity v Alabame odhalila priamu súvislosť medzi zvýšeným počtom prípadov infarktu srdca až o 10 % v pondelok, keď ľudia zvyknú spať približne o hodinu menej. Ak nám už jedna obyčajná chýbajúca hodina dokáže takto škodiť, čo potom robí s tými, ktorí pravidelne spávajú menej?

Menej ako sedem? Zabudnite

Spať menej ako sedem hodín je pre zdravie veľmi škodlivé, no lekári tvrdia, že ak to klesne ešte viac – ak spíme len šesť hodín, môže to mať nedozerne negatívne dôsledky. Počas spánku sa totiž v organizme odohráva množstvo dôležitých procesov. Tie zabezpečujú zdravé fungovanie tela aj duše, mentálne aj fyzické zdravie. No nielen to. Počas spánku sa regenerujú, obnovujú a liečia naše telesné bunky, spracúvajú informácie a formujú nové pamäťové stopy. Ak však telu nedožičíme dostatok spánku, tieto procesy sa nemôžu diať.

Málo spánku vyvoláva nervozitu, nepokoj, nevieme sa sústrediť a zabúdame. 3 obrázky vo fotogalérii Málo spánku vyvoláva nervozitu, nepokoj, nevieme sa sústrediť a zabúdame.

Zabúdame aj priberáme

Málo spánku vyvoláva nervozitu, nepokoj, nevieme sa sústrediť, zabúdame na bežné veci – a dokonca začneme priberať. Organizmus totiž v spánku produkuje viac hormónu leptínu, ktorý potláča chuť do jedla a menej povzbudzovača do jedla ghrelínu. Navyše, nedostatok odpočinku zvyšuje chuť na kalorickú stravu. Znepokojujúce tiež je, že ponocovaním riskujeme vznik srdcových ochorení, cukrovky a rakoviny. Redukcia spánku môže vyústiť do narušenia imunitného systému, čo vedie k častejším ochoreniam s ťažším priebehom, ktoré sa vyvinú až do chronických štádií. Štúdia jedného spánkového centra v Londýne hovorí, že ľuďom, ktorí spia 6,5 hodiny denne namiesto 7,5 hodín denne, hrozí vo zvýšenej miere riziko vzniku cukrovky a rakoviny.

Kvalita alebo kvantita?

Nemyslite si, že si stačí len skoro ľahnúť a dobrý spánok je zaručený. Ak sa pravidelne budíte unavené, napriek tomu, že ste spali naordinovaných osem hodín, nie ste samy. Podľa údajov odborníkov až 27 % z nás nemá pravidelne kvalitný spánok. Ak sa totiž často budíme, znižujeme celkový čas spánku a čo je ešte horšie – budením si narúšame 90-minútový spiaci obnovujúci cyklus, ktorý sa nikdy neukončí. Problém môže byť v prostredí, nečistom vzduchu, teplote v spálni alebo náš spánok ohrozuje priveľa svetla a hluku.

Náš nepriateľ apnoe

Jedným z najčastejších rušičov kvalitného spánku je spánkové apnoe, pri ktorom sa môžete prebudiť viackrát za noc v dôsledku nedostatku vzduchu. Táto porucha postihuje asi 2 % slovenských žien, pričom to býva hlavne po menopauze. Negatívne ovplyvňuje tiež našu energiu, náladu a celkový zdravotný stav, no môže vyvolať aj chorobnú nespavosť, teda stav, keď aspoň trikrát do týždňa nevieme zaspať a len sa prehadzujeme v posteli. Náš mozog podľa vedcov vyhodnotí situáciu tak, že ak zaspíme, nebudeme vedieť dýchať – tak sa teda rozhodne radšej vôbec nezaspať.

Málo spánku ovplyvňuje psychiku 

Málo spánku ovplyvňuje aj naše duševné zdravie, náladu, vnútorné nastavenie. Sme unavené, strácame trpezlivosť a cieľ. Po niekoľkých nociach bez dobrého spánku sa vplyv na mentálne pochody prejaví naplno. Prečo je to tak? Pretože prerušovaný spánok negatívne vplýva na hormón šťastia sérotonín. A ak jeho hladina nie je v norme, dostávame sa do začarovaného kruhu: spôsobuje to nedostatok spánku, chronickú únavu a depresie. Podľa jednej britskej štúdie na 10 000 dobrovoľníkoch sa depresia rozvinie až päťkrát viac u ľudí, ktorí málo a nekvalitne spia.

V spálni by ste sa mali vyhýbať modrému svetlu z obrazovky počítača. Aj ďalšia elektronika by mala byť tabu. 3 obrázky vo fotogalérii V spálni by ste sa mali vyhýbať modrému svetlu z obrazovky počítača. Aj ďalšia elektronika by mala byť tabu.

Čo robiť?

Najhoršia vec, ktorú môžete po prebdenej noci urobiť, je „dospať to“ čím skôr, varujú experti. V momente, keď sa totiž o čosi začnete pokúšať, aktivujete adrenalín v mozgu a dostanete sa do polohy „v strehu“. Namiesto toho môžete pre váš spokojný a zdravý spánok urobiť radšej toto:

➤ Choďte spať v rovnakom čase, ako to robíte zvyčajne.

➤ Pripravte si podmienky na zdravý spánok – vyvetrajte izbu, stiahnite rolety, vypnite všetky elektronické prístroje hodinu pred spaním.

➤ Poobede a večer nepite kávu ani alkohol, dajte si len ľahkú večeru.

➤ Pred spaním nepite veľa vody ani iných tekutín, aby ste nemuseli v noci chodiť na záchod.

➤ Večer neriešte veci, ktoré vás rozrušia. Prečítajte si alebo pozrite niečo príjemné, choďte na prechádzku, relaxujte.

Tlačiť Diskusia