Pre zlepšovanie vášho zážitku na našich stránkach používame cookies. OK

TOTO ste o vitamíne D doteraz netušili: Prekvapí vás, že dokáže pomôcť aj pri tomto probléme!

26.01.2019 Katarína Dobrovodská

Pre naše telo sú vitamíny kľúčové. Bez nich by nemohlo správne fungovať. Otázka je, koľko ich vlastne potrebujeme a či nám stačia tie, ktoré zjeme v strave.

Pomáhajú nám kúpené vitamíny? 11 obrázkov vo fotogalérii Pomáhajú nám kúpené vitamíny?

Potravinové doplnky dnes užíva približne polovica z nás, a to každý deň. Tvrdí to posledná štúdia výskumnej spoločnosti Mintel. Na doplnky výživy minieme v Európe ročne milióny, ale aj tak si stále kladieme otázku, či nám kúpené vitamíny naozaj pomáhajú alebo sú to len vyhodené peniaze. Toto tvrdia odborníci.

Koľko čoho denne potrebujeme

Dostať do organizmu odporúčané množstvo dôležitých vitamínov z jedla nie je až také ťažké, ako by sa na prvý pohľad mohlo zdať. Skúsení odborníci zostavili túto praktickú tabuľku, ktorá sa vám určite zíde a s vitamínmi vám veľmi pomôže.

Vitamín  Denná dávka Jedlo
Vitamín A  600 mg polovica mrkvy
Vitamín B1    0,8 mg          200 g vareného hrášku
Vitamín B2    1,1 mg  480 ml mlieka
Vitamín B3          13 mg            1 opečené kuracie prsia
Vitamín B6    1,2 mg 

porcia bravčového mäsa a brokolice                                                                

Vitamín B nie je určená    orechy, vajcia (Biotín)
Vitamín B12    1,5 mg  1 vajce
Vitamín B nie je určená  porcia kuraťa, paradajky, brokolica, zemiaky (kyselina pantoténová)                      
Kyselina listová    0,2 mg (0,4 mg pre tehotné) 125 g surového baby špenátu
Vitamín C  40 mg  1 veľké kivi
Vitamín D 10 mg  220 g lososa
Vitamín E 3 mg          hrsť mandlí (20g)
Vitamín K 0,001 mg na kg hmotnosti    350g brokolice 

 

Naozaj potrebujeme tie multivitamíny?

Hoci sa názory medzi lekármi a ďalšími odborníkmi rôznia, vo všeobecnosti oficiálna rada až na malé výnimky (napríklad kyselina listová v tehotenstve či vitamín D na jeseň a jar) znie – všetky potrebné vitamíny môžeme získať z jedálneho lístka konzumáciou vyváženej zdravej stravy.

Mnohí experti tvrdia, že ideálna náhrada za normálnu zdravú stravu neexistuje. No pripúšťajú, že v obdobiach, keď nemáte jedálny lístok pod kontrolou, napríklad ste vo veľkom pracovnom strese alebo pri cestovaní, môžu multivitamíny pomôcť prekonať vitamínový deficit. Multivitamíny môžu pomôcť prekonať vitamínový deficit. 11 obrázkov vo fotogalérii Multivitamíny môžu pomôcť prekonať vitamínový deficit.

Ako je to s vitamínom D

Ste zmätené zo všetkých tých článkov o vitamíne D? Ani sa nečudujeme. Raz sa píše tak, druhý raz onak. Kto sa v tom má vyznať? Pravda je, že najnovšie výskumy vedcov dospeli k pozoruhodnému, doteraz neznámemu záveru – vitamín D pomáha predchádzať prechladnutiu, chrípke a ďalším ochoreniam dýchacej sústavy.

Aj tie môžu súvisieť s nedostatkom slnečného svitu. Najmenej jeden človek z piatich trpí nedostatkom vitamínu D. Ak si chceme zachovať zdravé kosti, mali by sme denne prijať 10 mg, najmä na jeseň a v zime, keď je hladina slnečného svitu nižšia ako na jar či v lete.

Prirodzené zdroje vitamínu D 11 obrázkov vo fotogalérii Prirodzené zdroje vitamínu D

Trénujete na ultramaratón? 

Ak sa venujete extrémnym športom a vydávate veľké množstvo energie, vystavujete organizmus oxidačnému stresu. Vtedy potrebuje vaše telo oveľa viac antioxidantov a vitamínov, napríklad betakaroténu a vitamínov C a E, aby zabránilo poškodeniu buniek. Zvýšiť si príjem týchto látok môžete konzumáciou väčších porcií čerstvého ovocia a zeleniny alebo užívaním multivitamínov v období, keď sú na vás kladené väčšie nároky. V extrémnych prípadoch si dožičte aj multivitamínové výživové doplnky. 11 obrázkov vo fotogalérii V extrémnych prípadoch si dožičte aj multivitamínové výživové doplnky.

Najčastejšie otázky

Zaberá vitamín C proti chrípke?

Podľa odborníkov vás užívanie vitamínu C neochráni pred nachladnutím či chrípkou. No je dokázané, že skracuje čas liečby a urýchľuje uzdravenie. Ak cítite, že na vás „lezie“ chrípka, začnite brať vitamín C a zinok, posilníte si tak imunitu a hoci celkom chrípku neodoženiete, určite ju oslabíte.

Ak cítite, že na vás „lezie“ chrípka, začnite brať vitamín C a zinok. 11 obrázkov vo fotogalérii Ak cítite, že na vás „lezie“ chrípka, začnite brať vitamín C a zinok.

Ako sa dá posilniť vstrebávanie vitamínov?

Ak do vášho jedálneho lístka väčšinou zaraďujete potraviny s nízkym obsahom tukov, so vstrebávaním vitamínov rozpustných v tukoch (A, D, E a K) môžete mať problém. Telo ich kvôli nedostatku tukov zužitkuje len v obmedzenej miere. Skontrolujte si, či jedávate dostatočne často zdravé tuky, napríklad mastné ryby či olivový olej. Telo niektoré vitamíny spracuje len vtedy, keď mu dodáte zdravé tuky. 11 obrázkov vo fotogalérii Telo niektoré vitamíny spracuje len vtedy, keď mu dodáte zdravé tuky.

Môže byť užívanie výživových doplnkov nebezpečné?

Áno, ak budete brať príliš vysoké dávky alebo budete výživové doplnky užívať príliš dlhé časové obdobie. Môžu vzniknúť hypervitaminózy. Prejavujú sa napríklad podráždenosťou, tráviacimi ťažkosťami či dokonca až toxickými účinkami na niektoré telesné orgány. Preto sa pred užívaním výživových doplnkov poraďte s lekárom alebo lekárnikom.

Užívanie vitamínov príliš dlhú dobu vo veľkých množstvách môže byť nebezpečné. 11 obrázkov vo fotogalérii Užívanie vitamínov príliš dlhú dobu vo veľkých množstvách môže byť nebezpečné.

Viete, aký je rozdiel medzi liekom a výživovým doplnkom? 

Liek = liečivo alebo zmes liečiv a pomocných látok, ktoré sú upravené technologicky do liekovej formy (tabletiek, kapsúl a podobne) určených na ochranu pred chorobami, zisťovanie chorôb alebo na ovplyvňovanie fyziologických funkcií. Lieky dostanete iba v lekárňach, a to buď na lekársky predpis, alebo bez neho – takzvané voľnopredajné lieky. Podliehajú prísnej kontrole.

Výživový doplnok = potravina na doplnenie prirodzenej stravy, v ktorej sú koncentrované živiny, napríklad vitamíny, minerálne látky, stopové prvky či iné látky s výživovým a fyziologickým účinkom. Často vyzerajú ako lieky či liečivá, pretože sa tiež vyrábajú v podobe kapsúl, pastiliek, tabletiek, vrecúšok s práškom, ampuliek či kvapiek, a preto si ich ľudia často mýlia s liekmi. Výživové doplnky nepodliehajú zákonom o liekoch, ale platí pre ne zákon o potravinách, ktorý na ne nekladie také vysoké nároky.

Medzi liekmi a výživovými doplnkami je rozdiel. 11 obrázkov vo fotogalérii Medzi liekmi a výživovými doplnkami je rozdiel.

Tlačiť Diskusia (1)