Pre zlepšovanie vášho zážitku na našich stránkach používame cookies. OK

Vyčistite si cievy

01.02.2008 Casprezeny.sk

Keď prídeme na svet, naše cievy sú pružné a čistučké. Ako hadica na práčke, o ktorú sa pravidelne staráme, aby ju nepoškodil vodný kameň. Cievy si však upchávame odpadom a vôbec o tom nevieme.

Archív Archív

Cievy si dennodenne upchávame aj tým, čo zjeme. Po čase tak už vôbec nie sú pružné, zdravo hladké a hrozí naozaj vážne nebezpečenstvo. Keby sme mali možnosť uvidieť ich zvnútra ako inštalatér potrubie našej práčky, zhrozili by sme sa. Videli by sme, že sa v nich nachádza hustá žltá látka. Kde sa vzala? Zapátrajte vo vašom jedálnom lístku. Ako často v ňom figuruje vyprážaný rezeň, syr, krémové zákusky, zabíjačkové špeciality či fastfoodové jedlá?

Takto vzniká ateroskleróza

Ak sa o naše cievy nestaráme, zanesú sa špinou a upchajú tzv. aterosklerotickým plátom. Tento proces v ľudských cievach sa nazýva ateroskleróza. Počujeme o nej z každej strany, ale stále si myslíme, že sa nás netýka. Omyl. „Aterosklerotický plát má každý jeden človek, hoci o ňom nevie. Každý žije so svojím plátom,“ tvrdí kardiológ MUDr. Gabriel Kamenský. Zákerný je práve v tom, že o jeho existencii netušíte.

To, koľko povlaku či špiny v cievach máte, závisí od spôsobu vášho života. Majú ho dokonca už aj deti. Až 20 percent 13-ročných detí má v cievach aterosklerotické pláty vinou fastfoodovej stravy a nedostatku pohybu. Ak vám lekár už oznámil, že máte vysokú hladinu cholesterolu v krvi, naznačuje to, že vo vašich cievach sa nachádza nadmerné množstvo hustej žltej látky, povlaku, ktorý vám zanesie a upchá cievy, a vy môžete kedykoľvek dostať srdcový infarkt či mŕtvicu.

S aterotrombózou nie sú žarty. Aterosklerotický plát v našich cievach môže náhle prasknúť. Nikto však nevie kedy. „Vtedy sa aktivujú krvné doštičky, aby vytvorili zrazeninu čiže trombus. Zrazeniny môžu upchať tepny a zablokovať prúdenie krvi. Následky aterotrombózy bývajú často smrteľné – srdcový infarkt alebo mŕtvica, podľa toho, či sa zablokujú artérie zásobujúce srdcový sval, alebo mozog,“ hovorí MUDr. G. Kamenský. Aterotrombóza sa však môže vyskytnúť aj v iných častiach tela. Riziko aterotrombózy stúpa najmä po päťdesiatke, hrozí vám najmä vtedy, ak máte vysoký krvný tlak, vysoký cholesterol, nadváhu, fajčíte a vo vašej rodine sa vyskytli infarkty alebo cievne mozgové príhody.

Riziko aterotrombózy stúpa najmä po päťdesiatke, keď máte vysoký krvný tlak, vysoký cholesterol, nadváhu, fajčíte a vo vašej rodine sa vyskytli infarkty alebo cievne mozgové príhody.

Všímajte si aj boľavé nohy

Aj bolesti nôh nás môžu upozorniť, že sa v našich cievach deje niečo nebezpečné. Ak po prejdení krátkej vzdialenosti cítite bolesť alebo ťažkosti v sedacej časti, lýtkach či stehnách, môžete mať krvné zrazeniny v tepnách dolných končatín. Toto občasné krívanie sa odborne nazýva intermitentná klaudikácia. V pokoji sa príznaky môžu zmierniť, keď sedíte, bolesť prejde, ale príčina ostáva. Chronické ťažkosti, pri ktorých sa zužujú tepny privádzajúce krv do nôh, sa nazývajú periférne artériové ochorenie. Ak sú cievy v nohách zanesené povlakom, riziko úmrtia na srdcovo-cievne ochorenie sa mnohonásobne zvyšuje.

DESATORO, ako si udržať zdravé cievy

1. Každý deň zjedzte jednu čerstvú cibuľu. Obsahuje flavonoidy, ktoré znižujú krvný tlak, rozširujú cievy a rozpúšťajú krvné zrazeniny.
2. Jedzte olivy, orechy, avokádo, obsahujú nenasýtené tuky, ktoré priaznivo ovplyvňujú množstvo cholesterolu v organizme.
3. Dožičte si dva razy do týždňa fazuľu a iné strukoviny, lebo obsahujú pektín, ktorý na molekulách cholesterolu vytvára obal a urýchľuje jeho vylučovanie skôr, ako stihne poškodiť organizmus.
4. Zaraďte do jedálneho lístka ovsené otruby, znižujú hladinu cholesterolu v krvi.
5. Jedzte veľa zeleniny a ovocia, najmä mrkvu, kapustu, brokolicu, ktoré znižujú cholesterol na únosnú hladinu.
6. Hýbte sa aktívne aspoň 30 minút denne. Pohyb pomáha organizmu zbaviť sa tukov, ktoré sa doň dostali s jedlom, a súčasne chráni cievy pred usadzovaním zlého cholesterolu.
7. Nahraďte maslo a živočíšne tuky rastlinnými tukmi a olejmi.
8. Znížte čo najviac príjem rafinovaných cukrov (ako cukor, cukríky, zákusky, biela múka) a nahraďte ich prírodnými zdrojmi cukrov, ako je med, sušené ovocie.
9. Nekonzumujte priveľa vajec, presnejšie žĺtkov. Optimálne množstvo predstavujú tri vajcia týždenne.
10. Prestaňte fajčiť. Ak sa vás to netýka, určite je niečo, čo môžete pre seba ešte urobiť zmenou životného štýlu.

JEDNODUCHÝ TEST

Mnohí ľudia nemusia mať žiadne príznaky, preto je dôležitá včasná diagnóza. Neváhajte zájsť za lekárom a poradiť sa s ním. Ak sa obávate, že patríte do rizikovej skupiny, požiadajte lekára, aby vám urobil jednoduchý test, ktorý ukáže, či je podozrenie aktuálne. Napríklad vám odmeria tlak krvi na členkoch a rukách. Číslo, ktoré mu vyjde delením, naznačí vašu diagnózu. „Ide o jednoduchý, praktický a bezbolestný postup, podobný testu, ktorý sa robí na kontrolu tlaku krvi. Je možné ho urobiť aj v ambulancii praktického lekára,“ radí MUDr. G. Kamenský. Pacientom, ktorí sú napríklad diabetici alebo staršieho veku, sa môžu odporučiť iné, náročnejšie testy. Ak to bude potrebné, lekár vám predpíše lieky a poradí, čo treba zmeniť.

Tlačiť Diskusia
Focus Media