Pre zlepšovanie vášho zážitku na našich stránkach používame cookies. OK

Aký máte cholesterol?

14.11.2008 Casprezeny.sk

Cholesterol je pre ľudský organizmus nenahraditeľný, ak je ho však v krvi príliš veľa, môže nám to spôsobiť veľký zdravotný problém. Čo robiť, aby sme ho mali tak akurát?

Aký máte cholesterol?

Čo je cholesterol?

Je to látka podobná tuku, ktorá sa nachádza v ľudskom tele, organizmus si ho vytvára aj sám, ale nachádza sa aj v potravinách živočíšneho pôvodu, ako sú tuk, mäso, vajíčka, mlieko.

Načo ho naše telo vlastne potrebuje?

Cholesterol je pre ľudský organizmus veľmi dôležitý. Tvoria sa z neho niektoré hormóny, žlčové kyseliny, je základnou zložkou bunkových membrán. Telo si ho vytvára v pečeni alebo získava ho aj potravou. Problém sa začína vo chvíli, keď sa ho v krvi nahromadí nadbytok.

Ako zistím, koľko cholesterolu mám v krvi?

Hladina čiže koncentrácia cholesterolu v krvi sa zisťuje krvným testom najčastejšie pri preventívnej prehliadke. Výsledok môže byť známy ihneď alebo po niekoľkých dňoch, záleží na tom, aký prístroj má lekár k dispozícii.
✚ Je dôležité tento údaj poznať? Podľa štatistík má u nás zvýšenú hladinu „zlého“ cholesterolu až 70 percent ľudí nad 35 rokov. Až 80 percent ľudí si v živote nedala zmerať hladinu cholesterolu. Zákernosť je v tom, že kým nejdete k lekárovi, netušíte, že máte vysoký cholesterol.
✚ Aké hodnoty sú ešte normálne? Lekár vám väčšinou oznámi tzv. celkový cholesterol, ktorý by nemal presiahnuť hodnotu 5,0 mmol/l. Pýtajte sa však aj na hodnoty oboch „svojich cholesterolov“.

Prečo je dobré poznať dobrý aj zlý cholesterol?

Určite ste už počuli, že cholesterol nie je len jeden. Poznáme dva druhy cholesterolu a nazývame ich zjednodušene dobrý a zlý. Tzv. zlý cholesterol (LDL) spôsobuje upchávanie ciev a jeho hladina by preto mala byť čo najnižšia: od 2,6 do 3 mmol/ l. Dobrý cholesterol dostal skratku HDL a je pre naše zdravie veľmi dôležitý, preto by jeho hladina mala byť vysoká, t. j. vyššia ako 1,3 mmol/l. Ak poznáte tieto hodnoty, presnejšie viete, čo máte robiť, čo jesť a čomu sa vyhnúť.

Čo treba robiť, ak mi lekár povedal, že mám vysoký cholesterol?

Čaká vás zrejme zmena jedálneho lístka, dlhý zoznam potravín, zlozvykov a činností, ktoré by ste mali zo svojho života vyškrtnúť. Nemusíte však urobiť vôbec nič, ale v tom prípade si parádne zahrávate so svojím zdravím aj životom.

Čo sa môže stať, ak máme vysoký cholesterol a nič nerobíme?

Ak je ho v krvi príliš veľa, ukladá sa na steny ciev. Tie sa postupne zužujú a strácajú pružnosť. Vysoká hladina cholesterolu v krvi naznačuje, že sa v cievach deje niečo nedobré a nebezpečné a vy môžete kedykoľvek dostať srdcový infarkt, krvácanie do mozgu alebo anginu pectoris.

Ako sa vôbec môžeme zbaviť zlého cholesterolu?

Existuje je mnoho potravín, ktoré sú chutné a zároveň znižujú aj cholesterol. Pozor, hladinu zlého cholesterolu v krvi si nezvyšujeme len nevhodnou stravou. Udržuje ju aj naša lenivosť, teda nedostatok pohybu, naše zlozvyky, najmä fajčenie, ale i stres.

Čo nám pomôže znížiť cholesterol: dobré rady a tipy

Najlepší domáci bojovníci
Nájdete ich na trhu, v záhradke i v každom supermarkete. Sú dostupní každej peňaženke. Len treba chcieť!

Mrkva
Mrkva môže rovnako ako veľa ďalších druhov zeleniny, napríklad kapusta, brokolica či cibuľa, znížiť množstvo cholesterolu v organizme, lebo obsahuje pektín. Po zjedení aspoň dvoch mrkiev denne sa u mnohých pacientov dostal cholesterol na únosnú hladinu.

Sója
Obsahuje lecitín, ktorý rozpúšťa cholesterol, preto by ju povinne mali jesť najmä milovníci mäsa.

Fazuľa, cícer
Ak pravidelne zjete 100 až 150 gramov denne, hladina vášho cholesterolu by mala klesnúť až o pätinu.

Cesnak
Zlepšuje pružnosť ciev, uvoľňuje ich a znižuje tlak. Rozpučený cesnak nechajte vždy 10 minút postáť, aby sa v ňom stihli uvoľniť aktívne látky, a do jedál ho pridávajte až na záver.

Cibuľa
Každý deň by sme mali zjesť jednu čerstvú cibuľu. Cibuľa obsahuje účinné látky, ktoré udržiavajú srdce aj cievy v dobrom stave a zaručujú im mladosť. Taktiež obsahuje flavonoidy, ktoré znižujú krvný tlak, rozširujú cievy a rozpúšťajú krvné zrazeniny.

Obilniny a celozrnné pečivo
Obsahujú balastné látky, ktoré nedovolia škodlivým tukom prejsť do krvného obehu, ale vylúčia ich. Najúčinnejšia je vláknina z ovsa.

Margaríny, rastlinné tuky
Vyberajte si také, ktoré obsahujú polynenasýtené mastné kyseliny, dostať aj tzv. funkčné rastlinné tuky, ktoré obsahujú steroly priamo znižujúce cholesterol.

Olivy a olivový olej
Sú bohaté na kyselinu linolenovú, ktorá bráni vytváraniu krvných zrazenín a chráni srdce pred infarktom.

Ryby
Losos, makrela, tuniak, sleď aj iné druhy obsahujú omega-3 mastné nenasýtené kyseliny, znižujú hladinu zlého cholesterolu a zrážajú hladinu rizikových tukov. Výskumy ukázali, že u ľudí, ktorí jedli tučné ryby tri- až päťkrát do týždňa, kleslo riziko infarktu o 40 až 70 percent bez ohľadu na vek.

Orechy a semiačka
Vlašské orechy, mandle, ľanové a slnečnicové semienka obmedzujú negatívny vplyv nasýtených tukov v organizme, zabraňujú zúženiu ciev a udržujú ich pružné. Denne stačí za hrsť orechov alebo semienok.

Ovocie
Čerstvé jablká, hrušky, pomaranče a marhule obsahujú pektín, formu rozpustnej vlákniny, ktorá znižuje škodlivý LDL cholesterol. Dve až tri jablká denne zrazia cholesterol o 10 percent. Keď zjete viac, väčší liečivý účinok nedosiahnete. Marhule majú výnimočne veľa betakaroténu a draslíka, ktorý chráni pred chorobami srdca.

ČO JE DOBRÉ VEDIEŤ

Ak aj vylúčite všetky tuky, chýbajúce množstvo cholesterolu si organizmus aj tak vyrobí sám. Odporúčané denné maximum je 300 mg cholesterolu. Ak máte zvýšený cholesterol, nemali by ste denne zjesť viac ako 200 mg. Dôležité je skombinovať potraviny s vyšším obsahom cholesterolu s potravinami bohatými na vlákninu, ktorá obmedzuje jeho vstrebávanie – so zeleninou, s ovocím a obilninami.

NÁŠ TIP: KOĽKO CHOLESTEROLU ZJETE V 100 GRAMOCH POTRAVÍN?

živočíšne tuky – 280 mg
vnútornosti – 250 až 350 mg
mäso – 100 mg
šľahačka – 120 mg
syry – 50 až 100 mg

POHYB: SVIŽNÁ CHÔDZA
Aktívny pohyb je jeden z najúčinnejších spôsobov, ako zvýšiť hladinu tzv. dobrého cholesterolu a zároveň znížiť koncentráciu škodlivého. Pohyb pomáha organizmu zbaviť sa tukov, ktoré sa doň dostali s jedlom, a súčasne chráni cievy pred usadzovaním zlého cholesterolu. Ideálna je svižná chôdza 30 minút denne.

ZÁKERNÍ ZVYŠOVAČI CHOLESTEROLU!
Pri cholesterole platí, že najviac ho je v tom, čo nám najväčšmi chutí. Zabudnite radšej na hranolčeky, čipsy, krémové torty, lacné keksy a napolitánky, majonézový šalát, údeniny, paštéty, sladkosti, slané oriešky, ale aj na plnotučné mliečne výrobky.

Tlačiť Diskusia (2)
Focus Media