Pre zlepšovanie vášho zážitku na našich stránkach používame cookies. OK

Toto sú nesmrteľné doplnky! Pokojne im podľahnite!

10.05.2010 Zuzana Šujanová

Niektoré doplnky zažiaria jednu sezónu a o rok si na ne nikto nespomenie. Iné získavajú vekom na cene, dedia sa z pokolenia na pokolenie.

Chanel 4 obrázky vo fotogalérii Zdroj: stardustfashion.com Chanel

Chanelovej módna „bižutéria“

Imitácie drahých kameňov a perál boli síce dávno pred Coco Chanel, ale až ona ich povýšila na úroveň pravých. Ako zvyčajne - sama išla príkladom.

Drahé perlové náhrdelníky a šperky od milencov miešala s nepravými a nosila ich od rána do večera. Zrušila tak dovtedy platné pravidlá, že dáma nemôže nosiť šperk k obyčajnému svetru, že pravé a nepravé šperky sa nesmú miešať.

Čím boli jej modely jednoduchšie, tým viac šperkov pridala. Dôležitý bol efekt a hra na luxus. Vlastnú bižutériu začala vyrábať v roku 1924.

Nápady na masívne farebné náramky, barokové brošne a náhrdelníky čerpala z benátskych a byzantských šperkov. K jej typickým ozdobám patrili aj hodvábne biele kamélie a perlové náhrdelníky, z ktorých urobila trendový doplnok modernej ženy. Vďaka nej začali v 30. rokoch prosperovať japonské farmy pestujúce umelé perly, spolupracovala aj s českými sklárňami.

V 30. rokoch vytvoril niekoľko šperkov pod značkou Chanel vojvoda Fulco di Verdura. Jeho masívne kovové náramky lakované slonovinou a vykladané farebnými kameňmi nosila najradšej.

Začala vyrábať aj vlastné nákladné šperky z platiny a diamantov. Zo symbolov nechýbal štvorlístok, biela kamélia, písmeno C, kométa a jej šťastné číslo 5. Všetky sú dodnes základnými motívmi šperkov Chanel.

Paradoxne k filozofi i Coco Chanel, ktorá dala ženám bižutériu za prijateľné ceny, sú dnes tieto šperky symbolom luxusu so zodpovedajúcou cenou. Zbadáte ich napríklad na Keire Knightley, Kate Moss a Julii Stiles.

Šatky Hermès

Spoznáte ich medzi tisícmi iných podľa jedinečných nenapodobiteľných vzorov s precízne vykreslenými detailmi a živými farbami. Každý z 90 x 90 centimetrov a 25 gramov tohto umeleckého dielka má zberateľskú hodnotu.

Vzory sa farbia ručne viacnásobnou technikou sieťotlače, ktorou sa dosahuje pestré množstvo farieb. Najvyšší počet zatiaľ dosiahol štyridsaťtri. Pôvodné staré motívy sa inšpirovali jazdeckým prostredím, blízkym tradícii firmy. Neskôr pribudli témy inšpirované históriou, maľbami, francúzskou kuchyňou, faunou, flórou.

Od roku 1987 majú každý rok vzory jednu tému. Prvý rok to bol ohňostroj, pred dvanástimi rokmi Paríž. Tlačia sa aj staré úspešné dizajny a limitované edície. Na záver sa ručne obšívajú.

Prvé šatky boli súčasťou prvej dámskej kolekcie šiat Hermès v roku 1929. Kultovú štvorcovú šatku Carré s ručnou potlačou na hodvábnom kepri vyrobili v roku 1937. Do dnešných dní sa objavilo 25 000 vzorov.

Dnes riadi firmu riaditeľ a dedič Pierre-Alexis Dumas. K milovníčkam šatiek Hermès patrí kráľovná Alžbeta II. (s jednou je vyobrazená na známke z roku 1950), Grace Kelly (podväzovala si ňou dokonca zlomenú ruku), Audrey Hepburn, Jackie Onassis, Catherine Deneuve, Nicole Kidman. Madonna vo filme Swept Away jednu nosila ako top, Meryl Streep sa vo filme Diabol nosí Pradu bez nej nepohla.

Klasická Carré stojí 275 eur, vintage vzory o necelú stovku menej. Hrubšie kašmírové a hodvábne šatky sú za 750 eur. 100%-ný originál zrejme nájdete iba v predajniach Hermès, každá by mala mať názov, logo značky a podpis autora.

Kabelka Chanel 2.55

Kabelky Chanel 2.55 predstavujú nadčasový luxus. Ich genialita je v univerzálnosti. Nosia sa k džínsom i večerným šatám, pri troche ohľaduplnosti ich budú nosiť aj vaše vnučky.

Malá čierna prešívaná senzácia s dvoma retiazkami cez plece sa zrodila vo februári 1955 a podľa dátumu vzniku dostala názov Chanel 2.55. Mala prevratný dizajn a hlavne, oslobodila ženám ruky.

Diagonálne štepovanie je vraj inšpirácia z prešívaných kabátov anglických džokejov, typické hnedé futro zase spomienka na uniformy v sirotinci, kde Coco vyrastala. Kabelku doplnila praktickým malým zadným vreckom na drobné a vnútorným tajným na zips. Na deň sa kabelky vyrábali z čiernej jahňaciny, na večer z hodvábu a džerseja a mali charakteristické zapínanie.

V 80. rokoch sa pod taktovkou Karla Lagerfelda začal vyrábať model Chanel Classic Flap so zapínaním na dve prekrížené písmená C a do retiazky pribudol pásik kože. Päťdesiate výročie vzniku kabelky firma oslávila modelom Chanel Reissue 2.55. K pôvodnému dizajnu pribudol dvojitý vnútorný priečinok.

Oba typy sa vyrábajú v iných veľkostiach, ale známe sú ako Chanel 2.55. Kultový model je na trhu v mnohých materiáloch a farbách. Na každom pracuje 6 – 15 ľudí asi 18 hodín. Ceny sa pohybujú od 1 495 do 2 495 USD.

Vo veľkom sa tieto kabelky falšujú, no keby Coco žila, asi by jej to neprekážalo. Vždy tvrdila: „Jedinečnosť je tu na to, aby ju kopírovali. Kto má strach kopírovať, asi sa bojí, že mu v budúcnosti nič nové nenapadne.“

Batožina Louis Vuitton

Zoznamy čakajúcich na luxusné výrobky s iniciálami LV nie sú reklamný ťah, iba daň za precíznu ručnú prácu, nadčasový dizajn, tradíciu a prvotriedny materiál.

Topoľové a bukové drevo na kufre schne 3 – 20 rokov a všetky sa robia ručne v 15 ateliéroch. Ak sa na výrobku objaví najmenšia nedokonalosť, rozdrvia ho špeciálnou technikou.

V Asniéres pri Paríži vznikajú originály na objednávku VIP, ročne asi 200 kusov, napríklad kufor na gitaru pre rockovú hviezdu Willyho DeVilla, kufrík pre Karla Lagerfelda na iPody, cestovný stôl pre režiséra Luca Bessona, taška pre Sarah Jessicu Parker.

Aj tí najbohatší si na svoj jedinečný kus radi dlhšie počkajú a máloktorú hviezdu stretnete na cestách bez kufra či tašky Louis Vuitton.

História značky sa začala pred 150 rokmi, keď sa na cesty loďou a vlakom vyberali bohatí ľudia s obrovskou výbavou objemných šiat a takmer celým hnuteľným majetkom. Všetko im balili vyškolení baliči do ťažkých truhlíc a debničiek.

Jeden z nich, Louis Vuitton, s tým urobil koniec. Pre bohatých klientov vymyslel ľahký nepremokavý skriňový kufor z topoľového dreva a impregnovanej plachtoviny.

V roku 1854 si v Paríži založil vlastnú firmu. Od roku 1888 dostali jeho produkty šachovnicový vzor Damier a v roku 1896 navrhol jeho syn Georges známy monogramový vzor. Používajú sa dodnes.

Firma repertoár rozširovala o elegantné kufre s čajovou súpravou, skladacie stolíky, skrinky na fľaše a poháre, na cigary, o prenosné minibary, piknikové súpravy. Neskôr prišli na rad kabelky, módne odevy a doplnky, topánky, hodinky a šperky, puzdrá na MP3, tenisové rakety, perá.

Iniciály LV sú symbolom statusu a ten niečo stojí. Ceny klasických kufrov Alzer sú od 3 500 eur, cestovných tašiek 800 eur, tašiek na kolieskach od 1 750 eur.

Firma nepozná pojem zľavy, ak teda objavíte skvelý kufrík za 100 eur, môžete si byť isté, že to nebude krízou. A to isté platí o tom dvestoeurovom.

Mokasíny Tod´s

Keď ide o najerotickejšie kultové ihličky, každý vie, že treba zájsť k Blahnikovi, keď ide o pohodlnú obuv, fajnšmekri idú rovno k Diegovi Della Valle po mokasíny Tod ´s.

Výnimočné sú dokonalou formou, pohodlné, nepremokavé, precízne ručne vypracované, v asi stovke farieb a mnohých materiáloch. Diego Della Valle, dedič firmy prišiel v roku 1979 s praktickým nápadom ako zlepšiť topánky do auta.

Inšpirovaný automobilovým športom, prilepil na pohodlné mokasíny gumenú podrážku so 133 štuplíkmi, aby sa pri šoférovaní nakĺzala. Nazval ich J.P.Tod's. Diegov objav sa nedočkal uznania hneď.

Začal posielať topánky známym ľuďom a v 90. rokoch už boli módnym hitom a vykračovali si v nich aj hollywoodske hviezdy a aristokratické hlavy pomazané. Firma ponuku rozšírila o modely s vysokými podpätkami, klinovými podrážkami, šnurovacie, členkové a vysoké čižmy.

Ich ceny sú rôzne, klasické štupľové mokasínky stoja od 370 eur, čižmy od 450. O polovicu lacnejšie nájdete v Tod´s Factory Outlet v Sant´Elpidio a Mare Jedna z najúspešnejších kampaní Louis Vuitton - Steffi Graf a manžel Andre Agassi. v Taliansku.

Tlačiť Diskusia
Focus Media