Pre zlepšovanie vášho zážitku na našich stránkach používame cookies. OK

Patchwork je v móde aj dnes, buďte trendy!

23.10.2010 Zuzana Šujanová

Keď si prví americkí osadníci z kúskov starých šiat šili posteľné prikrývky, určite netušili, že ich techniku raz preberú špičkoví dizajnéri. Patchwork stále prekvitá.

Patchwork je v móde aj dnes, buďte trendy!

Patchwork sa ťažko vyslovuje, ale aj ťažko tvorí. Je to prastará textilná technika, ktorá sa zakladá na zošívaní drobných kúskov pestrých aj jednofarebných látok do jedného celku, pričom vznikajú rôzne geometrické obrazce. Poznali ju už v staroveku, neskôr vo všetkých kultúrach sveta, pričom každá ju niečím obohatila.

Indiáni z kmeňa Seminola napríklad šili oblečenie z pruhov, ktoré sa nazývajú seminola patchwork, Indiáni Molas zase prestrihávali viaceré vrstvy látok a Japonci už v 8. storočí zošívali prekrásne kimoná z viacerých druhov vzácnych hodvábov. Dnes poznáme mnoho techník a vzorov patchworku a každý má svoju vlastnú históriu. No najväčšiu tradíciu dosiahol patchwork v Amerike, najmä vďaka prisťahovalcom, ktorí spočiatku zošívali zvyšky látok z núdze, aby získali väčší kus textílie. Tú potom využívali na výrobu teplých prešívaných prikrývok na postele, známych ako quilty.

Čo je to quilt?

Technika quiltovania je stará asi dvetisíc rokov a zrodila sa zrejme v Oriente. Jej princíp je v spájaní troch vrstiev látky – hornej ozdobnej, strednej teplej a spodnej – hustými stehmi, ktoré majú úžitkovú aj dekoratívnu funkciu. Quilty sa používali ako teplé a ozdobné prikrývky na postele, koberce, mäkké vrstvy pod sedlo, vešali sa na stenu ako gobelíny. Pôvodne sa predpokladalo, že z Orientu sa dostali do Európy s vojakmi, ktorí sa vracali z križiackych výprav. No dnes vieme, že Európania poznali quilty už predtým. V 13. storočí boli prešívané prikrývky na zámkoch úplne bežné a v nasledujúcom sa prešívané látky začali používať aj na šitie odevov.

659698:gallery:true:true:true

Najskôr pod brnenie, neskôr aj na tuniky, vesty, kabáty. V 15. a 16. storočí sa do Európy začalo dovážať čoraz viac prešívaných hodvábnych a bavlnených prikrývok z Indie a Perzie, zdobených kvetinovými aplikáciami alebo ornamentálnou výšivkou na bielom podklade. Dekoratívne techniky prešívania si Európania rýchlo osvojili a veľkej popularite sa začali tešiť nielen prešívané posteľné prikrývky, ale aj spodničky, vesty, čapice, a dokonca aj oblečenie pre bábiky.

Ťažké časy plodia krásne veci

V zasľúbenej zemi čakali prisťahovalcov drsné podmienky, ktoré si dnes nevieme vôbec predstaviť. Dlho museli vystačiť s tým, čo si doviezli z Európy. Situáciu im komplikovalo aj Anglicko, ktoré chránilo záujmy anglického trhu a v roku 1651 takzvaným Navigation Act zakázalo prisťahovalcom v amerických kolóniách kupovať látky z iných krajín či vyrábať vlastné. Periny v obchodoch neexistovali až do 19. storočia, tak si začali osadníci vyrábať quilty, ako alternatívu teplej posteľnej prikrývky. Prvé quilty robili zrejme z načierno tkanej vlny a ľanu a na tepelnú vložku použili staré handry, sušené listy aj papier. Rôzne ekonomické reštrikcie ich však donútili využiť každý zdrap látky. Šaty a bielizeň sa používali až do úplného zničenia, zo zachovalých kúskov sa prešívalo detské oblečenie a ostatné zvyšky sa využili na výrobu quiltov.

Technika patchworku im umožnila recyklovať aj tie najmenšie zvyšky látok. Na raných prácach vidno nesúrodú zmes látok v nesúmerných obrazcoch, podľa toho, čo mali tvorcovia k dispozícii. Využívali sa dokonca aj okraje z balov látok, z ktorých vznikali typické pásikavé quilty. Tieto patchworkové prikrývky sa výstižne nazývali crazy, čiže bláznivé quilty. Ich zriedkavé zvyšky sú dodnes svedectvom tvrdých podmienok prvých amerických osadníkov. Boli to práve ženy, ktoré s nedostatkom látok elegantne vybabrali, a americký patchwork sa do krásy vyvinul najmä vďaka týmto tvrdým podmienkam. Zvyšky začali strihať na ešte menšie geometrické útvary a zošívať ich do systematických vzorov a motívov. Z nich potom zošívali dlhé quilty, ktoré často pokryli aj niekoľko postelí. Na veľkých kusoch pracovalo aj niekoľko žien spoločne a šitie prikrývok sa tak stalo obľúbenou spoločenskou udalosťou.

659696:gallery:true:true:true

Používanie drobných geometrických tvarov, poskladaných do malých motívov, ktoré spolu vytvárali obrazce, bol najvýznamnejší krok vo vývoji amerického patchworku. Vznikol tak typický americký „blok quilt“, ktorý pozostával zo štvorca, poskladaného z mnohých drobných častí, ktorý sa viackrát opakoval. Mohli ste si tak ušiť pár samostatných blokov, a potom ich zošiť do celku. Takmer vždy vytváral geometrický obraz, aby čo najlepšie využil materiál. Robil sa z odpadových odrezkov, a keďže ich majitelia používali do úplného zodratia, dodnes sa takmer nijaké nezachovali. No motívy a vzory sa na papieri uchovávali pre nasledujúce generácie a niektoré sa robia dodnes.

Národné hobby

Kým v roku 1750 neobjavili nový spôsob tlačenia vzorov na látky cez medenú platňu, vzory sa tlačili ručne a boli veľmi vzácne. Vďaka objavu ceny vzorovaných materiálov klesli, čo pozitívne ovplyvnilo vývoj patchworku. V 19. storočí sa stal v Amerike národným koníčkom a dosiahol vrchol virtuozity. Šitie a vyšívanie sa začalo vyučovať na každej základnej škole a patrilo ku všeobecnému vzdelaniu každého dievčaťa. Začalo vychádzať množstvo časopisov, v ktorých ženy nachádzali inšpiráciu pre vzory aj návody na realizáciu. Americký ženský časopis Godey’s Lady’s Book pravidelne publikoval až 1 830 vzorov na patchworkové quilty. V druhej polovici 19. storočia si už ženy bežne kupovali látky výhradne na patchworkové quilty a mohli si vytvárať vzory, ktoré sa rovnomerne opakovali.

659694:gallery:true:true:true

Od roku 1870 pribudli do mnohých domácností šijacie stroje, ktoré uľahčili šitie patchworkov a quiltov, a pôvodne úžitkový predmet sa postupne menil na dekoratívny. Mnohé quilty sa robili ako darčeky alebo na pamiatku osobitných udalostí, mali svoje názvy, symboliku, dedili sa z generácie na generáciu. Objavili sa nové kompozície s centrálnym motívom, vytlačeným v továrni, okolo ktorého sa prišívali rôzne hrubé bordúry. V roku 1875 sa stali obrovským hitom čisto biele vyšívané quilty, známe ako marcella, ktoré sa produkovali masovo na novoobjavených žakárových strojoch. V druhej polovici 19. storočia sa stali opäť veľmi módnymi aj crazy quilty. No už nemali nič spoločné s praktickými teplými dekami. Šili sa z hodvábu a zamatu, bohato prešívali výšivkou a mali čisto dekoratívnu funkciu. Vo viktoriánskej dobe boli veľmi obľúbené aj quilty s aplikáciami kvetín a postavičiek. Quilt zľudovel aj v iných krajinách – v Anglicku, Kanade, vo Francúzsku, Švédsku, v Nemecku a rovnaký vzor patchworku sa často rozvíjal v dvoch krajinách nezávisle od seba.

Postupný úpadok

Keď sa strojovo vyrábané paplóny a deky stali všeobecne dostupnými, výroba quiltov na praktické využitie sa koncom 19. storočia stala zbytočnou. Navyše boli v mnohých oblastiach pre celé generácie synonymom chudoby. Po roku 1870 boli patchworkové quilty rozšírené hlavne na vidieku, v mestách sa považovali za kuriozitu. Až počas hospodárskej depresie v 30. rokoch minulého storočia sa ich výroba stala opäť zaujímavou, ale nie nadlho. Po 2. svetovej vojne technika patchworku a quiltu úplne vyšla z módy. V interiéroch boli vítané skôr moderné textílie s abstraktnými vzormi.

Hippies a zlatá éra záplat

Novú šancu technike patchworku dali v druhej polovici 60. rokov hippies, ktorým boli blízke všetky ľudové techniky, ktoré šetrili materiál a životné prostredie. Z batiky, patchworku aj obyčajných záplat sa vďaka nim stal svetový módny trend. Netrvalo dlho a progresívni špičkoví dizajnéri, ako Yves Saint Laurent, prepašovali záplaty aj na módne móla, a to aj do luxusnej haute couture. Sukne, šaty, vesty, kabáty, dokonca aj večerné róby, kožené kabáty, bundy, kožuchy, kabelky, čižmy sa zošívali z viacerých kúskov materiálu. A aby sa jemné hodváby a bavlna nemuseli zošívať, objavili sa hotové látky s patchworkovými vzormi. V 70. rokoch prežíval patchwork renesanciu, no ani quilt neobišiel naprázdno. Kabáty, bundy, vesty, vankúše, prikrývky na postele z prešívaných vatovaných látok s drobnými orientálnymi a viktoriánskymi kvietkovanými motívmi sa stali obrovským hitom. Módu ani interiérový dizajn neopustil patchwork dodnes. Poskytuje totiž neobmedzené možnosti kombinácií materiálov a štruktúr a nekonečný zdroj inšpirácie. A vyvíja sa do čoraz krajšej podoby. Missoni, Chanel, Antonio Marras, Barbara Bui, Lanvin a mnohé ďalšie značky urobili z patchworku jeden z najvýraznejších trendov a lahôdku jesene a zimy 2010/2011.

659695:gallery:true:true:true

Tradícia sa nezaprie

Patchwork a quilt sa ako textilné techniky dnes tešia veľkej obľube najmä v Amerike a Japonsku, ktoré má v miešaní delikátnych vzorov stáročnú tradíciu. V Amerike patria historické aj moderné quilty ku kultúrnemu dedičstvu národa, mnohé našli čestné miesto v múzeách a galériách. A zánik týmto technikám určite nehrozí. Stále sú zaujímavým a inšpirujúcim koníčkom žien na celom svete, majú svoje fankluby, krúžky, kurzy, výstavy, diskusné fóra. Moderné pomôcky a špeciálne šijacie stroje umožňujú vytvárať quilty oveľa jednoduchšie ako voľakedy a počet špecializovaných obchodov, kde sa dajú kúpiť potrebné látky a pomôcky, je stále viac. Aj u nás sa patchworku venuje mnoho výtvarníkov a máme dokonca aj Slovenský patchworkársky cech, ktorý usporadúva kurzy patchworku.

Tlačiť Diskusia
Focus Media