Pre zlepšovanie vášho zážitku na našich stránkach používame cookies. OK

Prečo sú značkové veci také drahé? Zistili sme to za vás!

03.10.2011 Nina Frisby

Pátrali steniekedy po odpovedi na otázku, prečo tá kabelka, ten krém, tie topánky toľko stoja? My sme to vypátrali za vás!

Chcete byť niečo viac? Tak si za to poriadne zaplaťte! 17 obrázkov vo fotogalérii Zdroj: Peter Korček Chcete byť niečo viac? Tak si za to poriadne zaplaťte!

Ženy či muži, ak na to máme, radi si priplatíme za luxus. Pri veľkých značkách totiž neplatíme extra peniaze len za slávne meno výrobcu.

Kult LV

Hnedá koža so zlatým monogramom je v súčasnosti hádam najobľúbenejším symbolom luxusu a zároveň najkopírovanejšou značkou na svete. Vlastniť čo i len jednu vuittonku je bežná méta zlatokopiek na celom svete, niektoré netrpezlivejšie, prípadne cnostnejšie krásky sa uspokoja aj s napodobneninou. Ak však viete, ako sa táto značka doslova piple s výrobou jedinej tašky, tak viete aj to, že na originál sa oplatí šetriť hoci aj niekoľko rokov.Jedným z dôvodov, prečo je kabelka Louis Vuitton taká drahá, je použitý materiál a, samozrejme, špičková ručná práca. Spoločnosť Louis Vuitton funguje už od roku 1854 a prvý šijací stroj začala vlastniť len pred tridsiatimi rokmi. Ani to však neznamená, že ho tu pri výrobe tašiek či kufrov používajú často. Pracovať v jednej z trinástich tovární na výrobu kabeliek a kufrov Louis Vuitton nie je med lízať. V každej pracuje približne 250 ľudí a každý pracovník je odborne zameraný len na jedno jediné remeslo. Rozliční pracovníci celý deň ručne režú kožu, ďalší ju pripravujú na šitie, lepenie, iní zas len šijú vrecká z plátna alebo prišívajú kožené rúčky. Práca s kožou je náročná, každý steh musí byť dokonale rovný a pravidelný.

Špecializovaní remeselníci pracujú na jedinej taške a až po dokončení svojho dielu práce na nej sa môžu presunúť k druhej. Tašky potom putujú z jednej výrobne do druhej, kde im venujú individuálnu starostlivosť. Napríklad lepenie, prišívanie a obšívanie rožkov vrecka robili pred rokom 2005 až traja ľudia, no po zmenách v organizácii výroby je to dnes už práca len pre jedného človeka. Výroba jednej kabelky trvá približne jeden deň a prejde rukami desiatich ľudí. Kufre sa vyrábajú až 60 hodín. Náročný proces výroby je jeden z dôvodov, prečo sú niektoré kabelky či topánky také drahé a žiadané. Okrem neoceniteľnej hodnoty ručnej práce ide totiž aj filozofiu spoločnosti, ktorá sa dlhé roky v minulosti snažila skvalitňovať svoje výrobky, a nie plniť sklady. Jedinečné kabelky sa teda predávali len vtedy, keď ich tím šikovných remeselníkov dokončil. Ak bola kabelka nedostupná, záujemkyne sa zapísali na čakaciu listinu a prešli niekedy aj roky, kým sa dostali na rad. Za vysokou cenou sa skrýva teda aj vysoký dopyt. V každom inom odvetví priemyslu je katastrofou, ak spoločnosť nemá na sklade požadovaný výrobok. V prípade luxusných kabeliek, topánok či oblečenia je to dobrá správa. Znamená totiž, že o výrobok je záujem a ľudia sú ochotní aj čakať, len aby sa zaradili do prestížnej skupiny jeho majiteľov.

O pár rokov bude moja!

Nedostupnosť katapultovala tašku Paddington značky Chloé medzi kultové predmety a značke pomohla v popularite natoľko, že dnes je pevnou súčasťou módneho neba. Najdlhšia čakačka však bola ešte donedávna na ďalšiu kultovú kabelku Birkin od Hermès. Šesť rokov!!! Napriek tomu, že paradoxne nemá žiadne do očí bijúce logo. Jeden kus sa vyrába priemerne 48 hodín, umelecký brašnár ju šije patentovaným spôsobom približne 20 hodín. Až minulý rok firma definitívne čakacie listy (tzv. waiting list) na svoje kabelky zrušila. Najslávnejšia kabelka je pomenovaná podľa herečky Jane Birkin. Victoria Beckham ich má viac než 100 a jej kolekcia stála vyše dvoch miliónov dolárov, takže modelka Kimora Lee Simmons so svojimi šestnástimi birkinkami vyzerá ako jej chudobná príbuzná. Keď pri ostatnej návšteve Paríža zašla Kim Kardashian do obchodu Hermès, jej malý výlet ju stál poriadne peniaze. Za sedem kusov tmavovláska zaplatila nie menej ako stotisíc dolárov. Au!

Okrem kabeliek je však značka Hermès preslávená hlavne hodvábnymi šatkami. Hodvábne vlákna kupujú z Číny a sami si z nich v továrni vyrábajú látku, ktorá je dvojnásobne pevnejšia a kvalitnejšia ako „obyčajný” hodváb. Potom sa vyberá dizajn, ktorý sa neskôr ručne maľuje. Keď sa šatky začali v roku 1928 vyrábať, na ich farbenie sa používalo len prírodné zeleninové farbivo. Dnes už farby zodpovedajú pokroku 21. storočia, no proces farbenia sa nezmenil – na kúsky hodvábu sa nanesie len jedna farba a nechá sa uschnúť, až potom sa proces opakuje s ďalšími farbami. Niekedy trvá aj mesiac, kým farby dokonale uschnú, takže výroba jediného skvostu značky Hermès je dlhá. V roku 2006 vyrobila spoločnosť Hermès špeciálnu edíciu svojej hodvábnej „poznávacej značky” so 46 farbami. Proces farbenia látky sa tak opakoval 46-krát. Len na dizajne jediného šálu pracuje približne 50 ľudí, a že sa pritom zapotia! Na výber majú viac než 200-tisíc farieb a spoločnosť každý rok predstaví 24 nových vzorov. Počas svojej histórie ich uviedla na trh neuveriteľných 25-tisíc.

Na záver sa lem každého šálu ručne zroluje a prišije a len tento záverečný dotyk trvá skúsenému odborníkovi štyridsať minút. Za tento luxusný kúsok zaplatíte 300 dolárov a viac, ale zaručene si ho budete vychutnávať po zvyšok života. Alebo kým sa vám nezapáči nový dizajn.

V topánkovom nebi

Ak vám zdobí nohy, podobne ako Carrie zo Sexu v meste, pravý Manolo, ste v dobrej spoločnosti. Môžete ich nosiť bez ohľadu na váhu, vek alebo vzdelanie, v značkových topánkach je každá žena vyššia, štíhlejšia a sebavedomejšia. A v prípade luxusných topánok sa všetky tri atribúty zvyšujú priamo úmerne s cenou.Tajomstvom Manola Blahnika je dokonale vyvážené ťažisko topánky, ktoré spolu s ostrou špičkou, tenkým podpätkom a so špeciálne tvarovanou podrážkou skutočne mení držanie postavy tak, že boky smerujú dopredu a nohy sa zdajú dlhšie a štíhlejšie. Topánky od Manola sa však líšia od ostatných aj spôsobom výroby – všetky totiž vyrába Manolo osobne. Od návrhov, výberu materiálov až po zhotovenie modelovej topánky, namiesto šikovných pomocníkov to všetko robí 68-ročný Manolo sám. Najprv nakreslí predbežný návrh topánky, potom vystrúha drevené kopyto, na ktorom topánka vznikne, a napokon vytvorí podpätok. Až potom odovzdá prácu šikovným remeselníkom, ktorí topánku dokončia pomocou látky, kože, pierok, flitrov…

Ak si teda rýchlo nenájde šikovných učňov, ktorých zasvätí do tajomstva výroby dokonalej topánky, môže sa stať, že po jeho smrti bude toto umenie navždy zahalené tajomstvom. Hoci Manolo Blahnik pochádza zo Španielska, korene má v Česku a sídli v Londýne. Jeho malá továrnička na topánky sídli v Taliansku a denne produkuje asi 100 párov topánok tej najvyššej kvality. Navyše je z jedného dizajnu vyrobený len malý počet párov, takže ich exkluzivita sa ešte zvyšuje.

Perly, kaviár a... NASA

Jednou z najznámejších značiek luxusných krémov je La Mer. Vyrába ho spoločnosť Estée Lauder, no za jeho vznik môžete ďakovať vedcovi Maxovi Huberovi, ktorý pôvodne pracoval pre NASA. Keď utrpel silné popáleniny počas jedného experimentu, ktorý sa skončil výbuchom, žiadny lekár nedokázal pomôcť jeho zjazvenej a bolestivej pokožke. A nebol by to správny vedec, keby sa nerozhodol pomôcť si sám. Aj keď od kozmických technológií je ku kozmetike pomerne ďaleko, Huberovi to neprekážalo. Trvalo mu to dvanásť rokov, ale uspel. Max Huber vyrobil „zázračný“ krém, ktorý dokázal jeho zjazvenú pokožku výrazne vyhladiť a zregenerovať. Spočiatku ho predával sám, no po jeho smrti predala dcéra recept spoločnosti Estée Lauder a La Mer sa stal hitom. Dnes patrí do kúpeľne takmer každej ženy, ktorá má dostatok peňazí, aby zastavila čas.

Tajomstvom vysokej ceny kozmetiky sú hlavne roky a roky výskumu. Za každým novým krémom proti vráskam stojí tím vzdelaných odborníkov, ktorý kombinoval výťažky z hroznových zrniek, harmančeka, zeleného čaju alebo morských rias. Pripočítajte si výskumy génov a ich štruktúry a extravagantná cena zrazu dáva zmysel. Nie sú to teda len ingrediencie ako perly, kaviár či extrakty z exotických rastlín, hoci aj tie zvyšujú cenu do nebeských výšok.

Už spomínaná firma Estée Lauder vyrába aj špeciálny očný krém ReNutriv Ultimate Lifting Eye Cream, ktorý obsahuje rozdrvené perly. Tie vraj zjednocujú tón pleti. Niekedy však ani perly a diamanty nie sú dostatočné a na vrásky zaberá len špeciálne vytvorený krém, ktorý útočí na vaše gény. Ak si dáte vyrobiť na zákazku krém v laboratóriu Dermagenetics, špecialisti vám odoberú vzorku DNA a na jej základe vám vyrobia krém s presným množstvom kolagénu a iných výživných látok na mieru. Cena? Za jednu nádobku 400 dolárov. No nekúpte to.

Pánsky kútik

Hoci na topánkach, oblekoch, kožených diplomatkách, autách a reprezentatívnych manželkách záleží, skutočný symbol statusu sa mužom skvie na zápästiach. Hodinky značky Rolex patria medzi najpopulárnejšie doplnky pre mužov na svete a denne sa ich vyrobí asi 2 000 kusov. Ich cena sa líši podľa toho, či ide o „obyčajný“ model alebo klenot, do ktorého sú vsadené brilianty a iné ozdoby. Svojimi súkromnými zbierkami luxusných meračov času sa pýšia napríklad herec Brad Pitt alebo hudobník Eric Clapton. Záľubu v rolexkách má aj Fidel Castro, bývalý kalifornský guvernér Arnold Schwarzenegger, tenista Roger Federer či francúzsky prezident Nicholas Sarkozi. Ale aj Che Guevara a James Bond!

Švajčiarsky výrobca rolexiek to dobre vie a chce sa svojim zákazníkom zapáčiť rozličnými inováciami, ktoré ho držia pevne na vrchole v rebríčku luxusných spoločností. Nielenže bol prvou spoločnosťou, ktorej hodinky automaticky menili dátum a deň, ale vyrobil aj prvé vodovzdorné hodinky, ktoré fungujú až do hĺbky 100 metrov, a hodinky zobrazujúce viacero časových zón zároveň. Precízni majstri hodinári spájajú vyše dvesto drobných dielikov do jediného majstrovského diela. Vo veľkej a dobre osvetlenej miestnosti, potichu, pretože sústredenie je pri manipulácii s miniatúrnymi súčiastkami nesmierne. Remeselníci sedia na barových stoličkách pri vysokých stoloch a tesne pri očiach im visí silná lampa. Podľa spoločnosti Rolex je takéto usporiadanie pre ich majstrov najvhodnejšie, no aj tak ho stále zlepšujú. Hrbiť sa dlhé hodiny s pinzetou v ruke nie je najpríjemnejšie a švajčiarska firma sa tak chce uistiť, že je o ich zamestnancov dobre postarané. Predsa len, ich šikovné ručičky vyrábajú statusové symboly, po ktorých túžia muži z celého sveta. Nech už je to kabelka, topánky alebo hodinky, tajomstvom ich vysokej ceny je stále – človek. Za jeho špičkovú remeselnú prácu, mozog alebo povestné zlaté ručičky platia zákazníci luxusných značiek cenu v podobe všetkých tých extra núl na cenovke.

Nabudúce, keď si poťažkáte v rukách napríklad kabelku Kelly od Hermès alebo topánky od Blahnika, skúste sa zamerať na nenápadný podpis niekde pri vnútornom šve. Remeselníci niektorých luxusných značiek svoje výrobky podpisujú a vy tak vďaka nim držíte v ruke skutočne jedinečný majstrovský kúsok.

Tlačiť Diskusia (2)
Focus Media