Dehydratácia

Smäd nie je indikátor toho, kedy máme piť. Ak je dieťa smädné, stratilo už dosť veľa tekutín. Ideálne je začať ráno pohárom vody alebo čaju a pokračovať celý deň malými častými dávkami. Najlepšia je čistá voda, nesladené ovocné a bylinkové čaje, prípadne čerstvé ovocné šťavy. Tekutiny spoľahlivo doplní aj šťavnaté ovocie a zelenina (melón, broskyne, paradajky).

Ľadové nápoje

V tele sa správajú ako studená voda na rozpálenej platni – okamžite sa vyparia. Okrem toho sťažujú trávenie a môžu spôsobiť aj zápal sliznice žalúdka. Pozor na citlivé hrdlá, angínu v lete určite nepotrebujete. Najlepšie na smäd sú vlažné nápoje, ktoré ochladzujú telo postupne a oveľa lepšie ho osviežia.

Hnačky

V lete ich dostaneme najmä z infikovaných potravín a vody. Odpustite si radšej stánkové rýchle občerstvenie, zmrzlinu v kornútiku a jazerá so sinicami. V lekárničke majte vždy čierne uhlie, Smectu, kvapky Hylak alebo kapsuly Bactisubtil. Preventívne fungujú napríklad jogurty s probiotickou kultúrou.

Kliešte

Najlepšia ochrana je očkovanie, to sa však robí v zimných mesiacoch. Pravidelne dieťa kontrolujte, najmä po pobyte vonku alebo kontakte so zvieratami (kliešť môže na dieťa preliezť napríklad zo psa), pozerajte aj pod vlásky a pamätajte na to, že kliešť môže byť aj tri dni ukrytý v oblečení, až potom sa prisať. Kliešte nepadajú zo stromov, žijú v nízkych trávnatých porastoch a horšie sa na kožu dostanú po klzkom hladkom oblečení.

Uštipnutia

V lete s nimi treba rátať, pozor však na alergie. Predchádzajte najmä uštipnutiu sršňom a lesnými včelami či osami. Pri pobyte vonku natierajte dieťa nielen prípravkom s ochranným faktorom, ale aj repelentom. Vždy majte pri sebe Fenistil alebo iné antihistaminikum a nabitý mobil.

Náš tip: V lete dieťa vyzbrojte na ďalšiu vírusovú sezónu. Dopujte ho čerstvým ovocím zo záhrady, otužujte vo vode, podporujte v akomkoľvek pohybe a aktivite na vzduchu. Ak ste na dovolenke pri mori, vezmite ho na skorú rannú prechádzku po pláži (vtedy je morský vánok najzdravši).