Ak chcete, aby vaše dieťa získalo zo slnečných lúčov benefity bez nepekných následkov, oplatí sa dodržiavať základné pravidlá.

Ochrana pred slnkom verzus vitamín D

Niekedy je ťažké určiť hranicu medzi tým, kedy je pobyt na slnku ešte prospešný, a kedy už môže vášmu dieťaťu uškodiť. Slnko je najväčším zdrojom vitamínu D. Ten, ako je známe, napomáha správnemu vývoju detského organizmu a jeho nedostatok spôsobuje vážne zdravotné problémy. Vitamín D vzniká práve pôsobením UVB lúčov, ktoré však v nadmernom množstve zapríčiňujú spálenie, dokonca až rakovinu kože.

V závislosti od chemického zloženia, UVB-žiarenie úspešne odrážajú, absorbujú alebo rozptyľujú opaľovacie krémy. Mieru účinnosti udáva SPF faktor. Prípravok poskytujúci ochranu aj pred UVA žiarením má na obale symbol UVA v krúžku. Pri kontakte s vodou či odevom, a pri potení, sa opaľovací krém zmýva a je nutné ho opakovane naniesť.

Ďalšou možnosťou, ako chrániť deti pred škodlivými účinkami UV žiarenia, je obmedzenie pobytu na priamom slnku alebo detské šaty pokrývajúce čo najväčšiu časť tela.

Tieto opatrenia sú dôležité i napriek tomu, že sčasti bránia tvorbe vitamínu D.

Krémy na opaľovanie – kedy áno, a kedy nie

U najmenších detí do 1 roka je používanie opaľovacích krémov, aj tých detských, diskutabilné. Odborníci odporúčajú chrániť ich pred slnkom radšej inými, pre telo menej invazívnymi spôsobmi. Priamemu slnečnému žiareniu by nemali byť vystavované vôbec.

Staršie deti by si na slnko mali zvykať postupne. V tieni, kde mimochodom tiež preniknú UV-lúče, ich je však ťažko ustrážiť, a preto je opaľovací krém s dostatočne vysokým ochranným faktorom nevyhnutnosťou. Naneste ho minimálne na všetky odkryté miesta na detskom telíčku, najmenej desať minút pred odchodom z domu. Vďaka krému sa deti môžu na slnku pohybovať dlhšie a telo dokáže vytvoriť dostatok Déčka.

Slnečné lúče sú najagresívnejšie cez obed. V obedňajších hodinách sa zdržujte s deťmi doma, alebo aspoň na tienistom mieste. Odporúčaný čas vonkajších aktivít je doobeda do 11tej, a potom od 15tej hodiny popoludní.

Vhodné oblečenie a obuv

Každé oblečenie dokáže zabezpečiť určitú úroveň ochrany pred UV-žiarením. Veľmi dôležitú úlohu zohráva materiál, z ktorého je vyrobené, a akú časť tela pokrýva. Najlepšie chráni polyester, menej nylon, vlna a hodváb, najmenej bavlna, viskóza a ľan. Ďalej je dôležitá farba, hrúbka, pružnosť a vlhkosť oblečenia. Čím je látka tmavšia, hrubšia, menej natiahnutá a suchšia, tým poskytuje lepšiu ochranu.

Existujú špeciálne odevy s vysokým UPF (Ultra-violet Protection Factor), vhodné najmä na dovolenkovanie pri mori. Na bežnú prechádzku v našich zemepisných šírkach postačuje ľahké, vzdušné a svetlé detské oblečenie z bavlny, vlny alebo ľanu. V závislosti od konkrétnych podmienok zvážte, či dieťa natriete opaľovacím krémom aj pod šatami, prípadne či mu oblečiete tričko s dlhým alebo krátkym rukávom, alebo dlhé nohavice. Súčasťou detského letného outfitu by však určite mal byť klobúčik, resp. iná pokrývka hlavy, ktorá chráni tiež pred úpalom.

Horúčavy sa zdajú ťažko znesiteľné v dlhom rukáve či dlhých nohaviciach, niektorí odborníci však odporúčajú v lete nosiť dokonca uzavretú obuv. Nech sú to už šľapky, sandále, balerínky alebo tenisky, aj pri topánkach je dôležitý materiál. Mäkkými, poddajnými a vzdušnými materiálmi sú koža a textil. Ak vaše dieťa musí nosiť ortopedické vložky do topánok, tie by mali obsahovať aktívny uhlík, ktorý vynikajúco saje pot a zamedzuje šíreniu neželaných baktérií. Ešte lepšie hygienické vlastnosti dosahuje prekrytý bavlnenou textíliou. Samozrejme, povrch ortopedickej vložky môže byť ošetrený aj inou antibakteriálnou úpravou, vždy je však výhodné, ak sa vložka dá umyť vlažnou vodou a mydlom.

D-čko a vitamíny na pekné a zdravé opálenie – odkiaľ ich získať?

Ak je súčasťou životného štýlu vašej rodiny zdravá výživa, v jedálničku sa istotne nachádzajú potraviny ako napr. mrkva, avokádo, ryby, mäso, vajíčka, mliečne výrobky či rôzne prírodné oleje. Všetky tieto potraviny sú dodávateľom dôležitých vitamínov, ktoré okrem iného zabezpečujú pekné a zdravé opálenie. A vstrebávajú sa jedine spolu s tukom.

Vitamín D – Najväčším zdrojom vitamínu D je slnko. Produkcia Déčka prebieha asi 48 hodín po opaľovaní, ak sa dovtedy neosprchujeme horúcou vodou a nepoužijeme mydlo. V lete vďaka obedňajšiemu slnku, ale zas pri riskovaní spálenia a rakoviny kože, dokážeme získať až 95 % potrebnej dennej dávky. Chýbajúci zvyšok je možné nahradiť v strave alebo formou vitamínového doplnku. D vitamín sa nachádza v rybách, rybom oleji, mäse, mliečnych výrobkoch, vajciach, v sušených hríboch, kokose, avokáde, avokádovom oleji alebo v mangu.

Betakarotén a vitamín A – Betakarotén chráni pokožku pred škodlivými vplyvmi UV-žiarenia, zabezpečuje krajšie sfarbenie pokožky, bráni jej olupovaniu a tvorbe pigmentových škvŕn. V tele sa premieňa na vitamín A. Veľa prírodného betakaroténu obsahuje zelenina červenej, oranžovej a žltej farby. Alebo aj tmavozelená listová zelenina. Mrkvu, tekvicu či špenát môžu jesť malé deti takmer v neobmedzenom množstve. Respektíve, pri prijímaní betakaroténu v prirodzenej strave nehrozí predávkovanie. Bohatý na A vitamín je napr. aj olej z marhuľových jadier.

Vitamín E – Menej známym, no rovnako dôležitým vitamínom v súvislosti s opaľovaním, je vitamín E. Blahodarne pôsobí pri klasických popáleninách a hojí aj poškodenia pokožky zapríčinené ultrafialovým žiarením. Vysoký obsah vitamínu E majú napríklad ľanový a tekvicový olej. Jeden alebo druhý môžete nanášať na postihnuté miesta a užívať aj vnútorne. Pri vnútornom užívaní deťom servírujte len polovicu z odporúčanej dávky pre dospelých. Pred vonkajšou aplikáciou hojivých olejov by pokožka mala byť chladná.

Prvá pomoc pri spálenej detskej pokožke

Výborné výsledky prináša pár kvapiek ľanového alebo tekvicového oleja v kombinácii s bielym jogurtom, tvarohom, smotanou, prípadne strúhaným zemiakom či uhorkou. Tieto potraviny tiež liečia, a navyše hydratujú a chladia. Ale radšej nech nie sú priamo z chladničky, aby dieťa nezažilo teplotný šok. Na lepšie hojenie popálenín sa už dávno v minulosti používal med. Antioxidačné, protizápalové a hojace účinky preukázala aj kaša z uvarených a vychladnutých ovsených vločiek.