Obnovte starú tradíciu

Možno si ešte pamätáme, ako naše mamy a babičky pekávali chlebík, a niektoré z nás to robia dodnes. Mnohé gazdinky pečú bezlepkový chlieb, vhodný na diétu. Vyhradiť si dve hodiny času však odporúčame aj tým, ktoré to ešte neskúsili. Na začiatok vám môžu pomôcť hotové zmesi (polotovary) z obchodu s jednoduchým návodom na prípravu a dokonca aj malé pekárne chleba. Z celozrnnej múky, zo semienok a z orechov bude ešte lepší.

Kam na suroviny

V supermarketoch nájdeme v ponuke okrem tradičnej pšeničnej múky už aj múku ražnú, grahamovú, dokonca amarantovú. Práve tie sú v kombinácii s droždím, orechmi, mrkvou, cibuľou, klíčkami a vločkami ideálne do dobrého chleba. Odporúčame navštíviť aj predajňu s biopotravinami. Určite tam objavíte netradičné prísady z ekologického hospodárstva.

Čo potrebujeme

Na 1 bochník viaczrnného chleba potrebujeme 300 g hladkej múky, 200 g celozrnnej pšeničnej múky, 100 g pohánkovej múky, 75 g kukuričnej krupice, 2 ČL soli, 1 vrecko sušeného droždia, 1 PL kryštálového cukru, 3 PL slnečnicových semienok, 2 PL tekvicových semienok, 2 PL ľanových semienok, 2 PL slnečnicového oleja a mlieko.

Jednoduchý postup

V mise zmiešame všetky druhy múky s kukuričnou krupicou. Pridáme droždie, cukor a soľ. V inej miske zmiešame všetky druhy semienok, 1 PL z nich odoberieme a zvyšné pridáme do múčnej zmesi. Prilejeme 400 ml vlažnej vody, olej vymiesime cesto a necháme 30 minút kysnúť. Potom cesto na pomúčenej doske premiesime, vyformujeme bochník, prenesieme na plech vyložený papierom na pečenie a necháme 30 minút kysnúť. Povrch chleba nožom krížom narežeme, potrieme mliekom, posypeme semienkami a pečieme pri teplote 230 °C 15 minút a pri teplote 200 °C ďalších 20 minút.