Naše odhodlania, týkajúce sa toho, čo by sme chceli mať alebo aké by sme chceli byť, sa bežne označujú ako predsavzatia. Často si ich dávame pri istých príležitostiach, ale najčastejšie na Nový rok. No určite si mnohé myslíte, že sa neoplatí dávať si predsavzatia, potom sme iba sklamané, ak ich nesplníme. Alebo poznáte to, že cesta do pekla je vydláždená dobrými predsavzatiami, ktoré sa nikdy neuskutočnia? Tak načo mrhať energiou.

Ide o tréning

Jedna moja úspešná kamarátka mi kedysi dala recept, ako dotiahnuť veci až do konca, hlavne také, ktoré nemusíme, ale chceme. Veď to poznáte, práve tie, ktoré chceme najviac, ako schudnúť, prestať fajčiť, chodiť viac do prírody alebo von, prestať zabíjať čas na internete, chodiť skôr spať a podobne, nedokážeme splniť. A táto kamarátka mi poradila, aby som sa na predsavzatia nepozerala ako na sľuby samej sebe, ale ako na tréning na zlepšenie. A tak si môžem dovoliť niečo znovu a znovu opakovať a zlyhávať, lebo práve tým si danú vec alebo činnosť osvojujem. Ak sa mi podarí splniť prvý deň, treba mať radosť, ak ďalší nie, nič sa nedeje. Predsa tretí deň mám novú šancu dodržať to bez toho, aby som sa trápila.

 

Odpustite si

Bola to dobrá rada, často si na ňu spomeniem aj ju praktizujem a našla som aj vlastnú, ktorá ma oslobodzuje, keď samu seba príliš zviažem záväzkami. Opakujem si slová: Odpúšťam si...
... že som nestihla veci urobiť, ako som chcela.
... že nie som perfektná mama.
... že nečítam, koľko by som mala.
... že sa neučím cudzí jazyk a podobne.
Každá z nás má toho veľmi veľa, čo si musí odpustiť, lebo je sklamaná, že to nedokázala urobiť lepšie alebo aspoň nejako. Dovoliť si niečo neurobiť, zlyhať je veľká úľava. Dovoľuje mi to smelo plánovať nové veci. A aké sú tie vaše rady?

Mia z Levoče: Púšťam starosti 

Moja rada znie: Nedávajte si tento rok predsavzatia. Vždy som bola zo seba extra sklamaná, ak som nesplnila, čo som si sľúbila. Tak som od nich upustila a dnes si dávam len duševný cieľ. Kam chcem smerovať? Kam ma moja duša ťahá? Nakoniec vždy ide o tento proces napĺňania svojich snov. A keď som začala skúmať, čo moja duša vlastne potrebuje, moje záväzky sú celkom neštandardné. Napríklad potrebujem púšťať starosti, ako najlepšie viem.

Lebo strach z toho, ako veci zvládnem, čo sa stane, keď... ma roky zožieral a už som z toho bola unavená. Tak som si povedala, že to vzdám, a dnes začínam proces ladenia na pokoj. Každé ráno, keď sa prebudím, naladím sa na vibráciu pohody a bezstarostného dňa. Poviem si, že púšťam starosti, a cítim sa oveľa lepšie. Mení mi to život a dodržiava sa mi to ľahko, pretože po tom túžila moja duša a nie moje ego. Šťastný nový rok vám i vašim zámerom duše!

Mirka z Leopoldova: Hlavne aby boli pozitívne!

Som expertka v dávaní si predsavzatí, ale už horšia v ich plnení. No raz som prišla na to, prečo mi to tak nejde. Lebo si ich dávam ako zákazy a príkazy. Keď som to pochopila, začalo sa mi dariť plniť ich. Namiesto „musím schudnúť, lebo nechcem vyzerať tučná“, stačilo povedať pozitívne „chcem schudnúť, aby som vyzerala krajšie“ a hneď to šlo. Základ je tvoriť pozitívne predsavzatia. Nezakazujte si jesť, ale jedzte menej. Potom nebudete vnímať, že hladujete a niečo vám chýba, ale budete to brať, že jete častejšie menšie porcie a cítite sa ľahšie a zdravšie.

Aj pri chudnutí platí nezakazovať si, motivujte sa pozitívne.
Aj pri chudnutí platí nezakazovať si, motivujte sa pozitívne.
Zdroj: shutterstock

Lenka z Lučenca: Neporovnávajte sa s okolím

Ako tínedžerka som sa chcela naučiť anglický jazyk a moja najlepšia kamarátka, ktorá so mnou rada súťažila, sa prihlásila na kurz spolu so mnou. Išlo jej to omnoho lepšie a ja som úplne stratila motiváciu. Odišla som z kurzu znechutená a ona dnes perfektne ovláda angličtinu aj vďaka mne. Preto dnes mám zásadu, že sa nikdy neporovnávam v tom, čo som si zaumienila. Riadim sa vlastným tempom, svojimi možnosťami a danosťami a nepozerám sa na ostatných. Pri novoročných predsavzatiach platí, že ide len o vás.

Nastavte sa na úspech

Koučka, facilitátorka, lektorka a motivačná speakerka Janette Šimková.
Koučka, facilitátorka, lektorka a motivačná speakerka Janette Šimková.
Zdroj: EMIL VAŠKO

Radí životná a vzťahová koučka Mgr. Janette Šimková

- Udržateľná zmena sa podarí, keď sa na ňu pozrieme ako na proces, ktorý potrebuje našu plnú pozornosť, prípravu, plán, systém postupných krokov a vôľu vytrvať. Inak nám hrozí, že zbytočne mrháme energiou.
- Rovnako si potrebujeme preveriť „pravosť“ nášho cieľa, lebo pseudociele chceme, aby sme sa niekomu zapáčili alebo vzbudili dobrý dojem. Pozor na to, aby sme neboli pod vplyvom toho, že sa to od nás očakáva alebo niekto na nás tlačí, alebo je to práve módny trend. Ak nebudeme so svojimi odhodlaniami stotožnené, nevydržíme pri nich.
- Základná otázka, ktorú by sme si mali položiť, teda znie: Naozaj to chcem? Treba si zadefinovať dobrý dôvod nášho snaženia, vyjasniť si vnútornú motiváciu a vykresliť si vidinu budúcich výhod. Bez tejto prípravy to dopadne s naším predsavzatím biedne. To nezdravé jedlo si aj tak dáme, cvičiť nevydržíme a práca bude zase dôležitejšia ako čas pre seba.
- Nad zmenou sa oplatí dôkladne premýšľať a zamerať sa na zvyky, ktoré tvoria až 45 percent nášho celkového správania. Zvyky sú našou základňou na dosahovanie toho, čo chceme. Dôvod, prečo nedokážeme zmeniť svoj život, je, že zvádzame súboj so svojimi zvykmi a chceme toho zmeniť príliš veľa naraz. Vôľa je limitovaná, a ak nevládze utiahnuť naše veľké ambície, zlyhávame. Treba začať postupnými krokmi a posilňovať malé zvyky.

Nastavte sa úspech!
Nastavte sa úspech!
Zdroj: shutterstock

Pomáha stratégia troch jednoduchých krokov:

1. Vyberte si, ktorý zvyk potrebujete rozvinúť – jeden. Napríklad chcete písať blog.
2. Nastavte si zvyk na minimálnu hranicu splniteľnosti. Mať okamžite na blogu 10 výborných článkov a skvelé reakcie je nesplniteľné. Na úvod vám stačí napísať 100 slov za deň, prečítať päť strán k téme, o ktorej píšete, rozprávať sa o nej s niekým 5 minút… Znie to jednoducho a v tom je zámer – nie je v tom nič, na čo by ste potrebovali extrémne veľa času. V skutočnosti vám to zaberie 15 minút a tých si počas dňa nájdete ľahšie ako hodinu či dve. Ešte sa dajú jednotlivé aktivity rozložiť, nemusia sa diať naraz.
3. Poctivo napĺňajte harmonogram, ktorý si stanovíte. Keď začnete, zistíte, že to vôbec nie je také ťažké, ako to vyzerá. Je pravdepodobné, že urobíte toho omnoho viac už len preto, lebo sa vám bude chcieť. S tým, ako budete za sebou vidieť postupne pribúdajúce články, sa vám bude vytvárať motivácia a chuť pokračovať ďalej a rozvíjať sa.

Vaše predsavzatie podporia aj tieto tri veci:

1. Majte prehľad o snažení. Položte si večer otázky, ktoré vám pomôžu v sebariadení a sebadisciplíne:
- Čo sa mi darilo? Nezabudnite sa pri tom pochváliť a oceniť, akoby ste chválili niekoho iného.
- Čo sa mi tak dobre nedarilo?
- Čo môžem urobiť zajtra lepšie?
- Na čo počas dňa zameriam väčšiu pozornosť, aby som zvíťazil nad svojím vnútorným leňochom?
2. Postavte sa zoči-voči problémom a poučte sa z nich. Zvraty a porážky považujte za to, čím skutočne sú – šancou rozvíjať sa a napredovať. Pripustite svoj hnev, frustráciu, pocit zlyhania, doprajte si aj smútok. Potom svoje porážky slávnostne pochovajte. Vedomé oľutovanie strát vás pustí ďalej.
3. Nedajte sa odradiť neúspechom a už len vďaka tomu vyhráte – nad sebou určite. Úspech zvyčajne prichádza krok za neúspechom. Myslite na to, že každá autobiografia je toho dôkazom.