„Chcem si dopriať, ale bez následkov.“

Ranná masáž brucha rozhýbe črevá

Riaďte sa aj cez sviatky múdrosťou tradičnej čínskej medicíny. Podľa nej má každý orgán v určitom čase vrchol svojej činnosti. Hrubé črevo začína naplno pracovať medzi 5. a 7. hodinou. Vtedy by sme si mali vypracovať návyk na vyprázdňovanie. Ak ste deň predtým zjedli viac, môžete tomu pomôcť hneď po prebudení poležiačky v posteli ľahkou, ale účinnou masážou. Bruškom ukazováka krúžte okolo pupka. Kruhy postupne zväčšujte, až budete brucho masírovať po celom obvode. Potom sa opäť vráťte zmenšovaním kruhov až k pupku.

Jedzte pomalšie

Cez sviatky máme na stole toľko dobrôt, že by sme najradšej zjedli všetko naraz. Dobre však vieme, že pocit sýtosti sa dostaví až po chvíli. Myslime na to aj teraz, aby sviatočný pocit nenahradila nepríjemná preplnenosť.

Lekárka radí, čím sa dajú nahradiť klasické sviatočné potraviny.
Lekárka radí, čím sa dajú nahradiť klasické sviatočné potraviny.
Zdroj: Shutterstock

Prechádzajte sa

Nezabúdajte na pohyb ani počas sviatočných dní. Aj krátka prechádzka je lepšia, ako nerobiť nič. Rozhýbe vaše trávenie a vyhnete sa tak nepríjemným problémom so žalúdkom.

Pite šťavu z grapefruitu

Táto osviežujúca šťava obsahuje veľa horčín, vďaka čomu sú ťažké jedlá lepšie stráviteľné a šetríte si aj pečeň. Ak grapefruit nedokážete zjesť samostatne, pretože vám prekáža intenzívna horká chuť, skúste si pripraviť chutný ovocný šalát z pomarančov a grapefruitov alebo si vytlačte šťavu.

„Nestíha mi tráviť.“

Horké je dobré

Mnohé druhy zeleniny a byliniek pomáhajú pečeni a žlčníku pri spracúvaní potravy. Patria k nim všetky, ktoré majú viac či menej horkastú chuť: čakanka, rukola, artičoky, majorán, ligurček, rozmarín, palina a šalvia. Dosť veľký výber na to, aby ste aspoň niektoré mohli pridať do svojich obľúbených sviatočných jedál.

Štamperlík na vytrávenie? Zabudnite!

Hovorí sa, že domáca pálenka pomôže stráviť ťažké jedlo. Štúdie však dokazujú opak. Alkohol vie nakrátko uvoľniť svalstvo v oblasti žalúdka, preto majú niektorí ľudia pocit, že podporuje trávenie a zbaví ich pocitu plnosti. V skutočnosti však trávenie spomaľuje. Z krvi ide do mozgu, kde blokuje nervy zodpovedné za transport potravy zo žalúdka do čriev. Okrem toho má vysokopercentný alkohol viac kalórií a tým robí jedlo ešte ťažším.

Podporí ho horec

Horec žltý je chránená rastlinka z našich hôr, ktorej účinky počas sviatkov mimoriadne oceníte. Horký koreň je totiž výborný liek na tráviace ťažkosti. Kúpte si v lekárni sypaný čaj, 1 lyžičku zalejte 150 ml vriacej vody, nechajte 10 – 15 minút vylúhovať, preceďte a pite po jedle.

Vďaka službe Bistro.sk aj ten najhorší kuchár
Vďaka službe Bistro.sk aj ten najhorší kuchár
Zdroj: Shutterstock


„Cítim sa ako balón."

Feniklové semienka proti pocitu plnosti

Ak pred hlavnými jedlami požujete pár semienok fenikla, vyhnete sa pocitu, ako keby ste zjedli kamión.

Zbavte sa nadúvania pomocou čaju

Ak skombinujete stres, alkohol, kávu a príliš veľa cukru, zrejme sa tomu nevyhnete. Plynatosť zhoršujú aj ťažké jedlá či rýchly spôsob jedenia alebo pitia. Prejaví sa to pocitom plnosti a tlaku v bruchu, niekedy aj nepríjemnými kŕčmi. Ak sú ťažkosti akútne, dajte si čaj s feniklom, rascou či kurkumou. Vypite 3 – 5 šálok, najlepšie po hlavných jedlách.

Vyskúšajte aj mlieko s rascou

Nafúknutého bruška sa zbavíte, ak ráno a večer vypijete šálku mlieka povareného s rascou.

Zápchu vyrieši akupresúra

Nedostatok balastných látok v ťažkých jedlách a málo pohybu môže za to, že nás počas sviatkov zvykne potrápiť tento nepríjemný problém. Pomôže vám akupresúra. Miesto medzi palcom a ukazovákom jednej ruky masírujte rovnakými prstami druhej. Končeky prstov pritlačte a robte krúživé pohyby. Pri akútnych ťažkostiach opakujte aj viackrát denne.

Cvik na rozhýbanie čriev

Pohyb je najlepšia pomoc pre črevo, aby sa zbavilo vetrov. Ľahnite si na chrbát a kolená pritiahnite k hrudi. Uvidíte, ako rýchlo sa vám uľaví. 

Tento cvik vám rozhýbe črevá.
Tento cvik vám rozhýbe črevá.
Zdroj: Shutterstock

„S tým alkoholom som to včera prehnala.“

Ranné prebudenie

Noc bola super, ale o ráne sa to už povedať nedá, však? Preberie vás sprcha, pri ktorej si budete 5 minút na krk striedavo púšťať studenú a teplú vodu. A ste opäť svieža!

Kyslé raňajky vás postavia na nohy

Zavináče nemá rád každý, no naložené slede obsahujú veľmi veľa minerálnych látok. Ak ich naozaj nemusíte, pomôžu vám aj zavárané uhorky či pohár rajčinovej šťavy so soľou.

Pite veľa vody

Obyčajná voda je elixírom pre celé naše telo. Sťahuje jedovaté látky a udržuje mozog aktívny.

Overená klasika

Osvedčenými receptmi na „opicu“, ktoré sa medzi ľuďmi tradujú už od nepamäti, sú vývar a káva s citrónom. Tie nezradia nikdy.

Mätový olej na jasnú myseľ

Na bolesti hlavy spôsobené alkoholom tiež pomôže, ak si na čelo a koreň nosa nanesiete pár kvapiek pepermintového oleja. Zľahka vmasírujte.

Siahnite po vanilke

Vypite 200 ml vody s jednou lyžicou extraktu z vanilky. Tá obsahuje eugenol – éterický olej, ktorý zmierňuje bolesť a má aj protizápalové účinky.

Všestranná škorica

Ak ju pridáte do koláčov, pomôže rozbehnúť trávenie a regulovať hladinu cukru v krvi. Asi 5 g mletej škorice zmiešajte s trochou vody a naneste na čelo.

Škorica
Škorica
Zdroj: Shutterstock