S pribúdajúcimi krížikmi na chrbte sa naše telo i duša menia. Zabráňte chorobám, aby vás pripravili o možnosť prežívať svoj život naplno!

Poklesom hormónov a prirodzeným procesom starnutia organizmu dochádza v 60 k prepuknutiu viacerých chorôb. Na dôchodku sa menej hýbeme, no práve pohyb patrí k prevencii mnohých ochorení. Po 60 nám navyše stúpa podiel tukov a ubúda svalová hmota, a tým aj spotreba energie. Vitamíny a minerály sa horšie vstrebávajú. To všetko sú dôvody, pre ktoré by sme mali ešte viac dbať na zdravý životný štýl!

1. Problém: Úbytok hormónov

Pre šesťdesiatničku je často najvážnejším zdravotným problémom. Pokles ženských hormónov spôsobí návaly potu, suchú pokožku, nespavosť či výkyvy nálad. „Dnes je žena v tomto veku aktívna a často je na vrchole kariéry,“ hovorí gynekologička. „Našou snahou je pomôcť jej byť zdravá a cítiť sa fit do najvyššieho možného veku.“ Okrem subjektívnych ťažkostí sa navyše hormonálna nerovnováha podieľa aj na rozbehu iných ochorení.

Tipy pre vás:

✘ Rastlinné estrogény zo sóje či cícera pomáhajú regulovať hormóny.

✘ Ak treba, gynekologička zváži substitučnú liečbu.

✘ Pravidelne absolvujte prehliadky.

Ako zvládnuť zrelý vek v dobrej kondícii?
Ako zvládnuť zrelý vek v dobrej kondícii?
Zdroj: Shutterstock

2. Problém: Osteoporóza

Úbytok estrogénu je v 60 zodpovedný aj za rednutie kostí. „Treba urobiť osteodenzitometrické vyšetrenie, kde sa zistí, v akom stave je štruktúra kostí,“ uvádza gynekologička. Osteoporóza sa týka najmä žien, u ktorých menopauza nastala skôr, museli podstúpiť odstránenie maternice či vaječníkov alebo nedodávali telu dostatok vápnika. „Zo začiatku môže byť nenápadná, prejaví sa len pobolievaním predkolenia či v bedrovej časti chrbtice,“ vysvetľuje všeobecná lekárka. Treba to riešiť už vtedy, nie až keď sa vám niektorá z kostí zlomí. Navštívte ambulanciu všeobecného lekára, ktorý vám buď dá odporúčanie na špeciálne vyšetrenie alebo vás pošle k ortopédovi.

Tipy pre vás:

✘ Aj pri osteoporóze je veľmi dôležitá pohybová liečba. Pohybom zlepšíte aj metabolizmus kostí.

✘ Ak nechcete alebo nemôžete konzumovať mliečne výrobky, užívajte kalcium v tabletkách.

✘ K vývinu osteoporózy prispieva aj nedostatok vitamínu D. Slnko nám ho pomáha zmetabolizovať, aby mal účinnú formu, tak chodievajte von tak často, ako sa dá.

✘ Zo športov si vyberajte také, ktoré nezaťažujú kĺby. Lekárka odporúča plávanie, bicyklovanie, prechádzky či nordic walking.

Ako zvládnuť zrelý vek v dobrej kondícii?
Ako zvládnuť zrelý vek v dobrej kondícii?
Zdroj: Shutterstock

3. Problém: Starnutie imunity

Starne celý organizmus a prejavuje sa to aj starnutím imunity. „Ženy majú častejšie infekcie a ťažšie ich znášajú. Celý život prekonávali bežné virózy tak, že to rozchodili, no v tomto veku sa aj obyčajná nádcha môže skončiť nebezpečným zápalom pľúc. Nad 59 rokov preto očkovanie proti pneumokokom, ktoré ho spôsobujú, hradia poisťovne.“

Tipy pre vás:

✘ Otužujte sa. Poraďte sa s odborníkom o správnom postupe.

✘ Zahrňte do jedálneho lístka prírodné prípravky, ktoré zvyšujú imunitu, ako sú cibuľa, cesnak, výťažky z húb či byliniek – napríklad z echinacey.

4. Problém: Civilizačné choroby – vysoký tlak a diabetes II. typu

Po menopauze strácame ochranu hormónmi a vo výskyte civilizačných chorôb dobiehame mužov. Vo veku 60 rokov žene lekári počas preventívnej prehliadky bežne zistia cukrovku, vysoký krvný tlak a iné ochorenia, ktoré necítime, ale dajú sa zistiť vyšetrením. „Mnohé ženy bývajú prekvapené, že celý život mali sklon k nižšiemu tlaku a zrazu ho majú vysoký. Príznaky môžu byť podobné: točenie hlavy, pocit na odpadnutie či bolesti hlavy.“

Tipy pre vás:

✘ Aj v prípade, že máte predispozície po rodičoch, môžete prepuknutiu ochorenia zabrániť alebo ho aspoň oddialiť zdravým životným štýlom.

✘ Vyhnite sa nadváhe a fajčeniu.

✘ Menej soľte a jedzte viac vlákniny.

Ako zvládnuť zrelý vek v dobrej kondícii?
Ako zvládnuť zrelý vek v dobrej kondícii?
Zdroj: Shutterstock

5.  Problém: Demencia

V procese prirodzeného starnutia sa nám spolu s inými orgánmi zmenšuje aj mozog. „U niektorých ľudí však dochádza k starnutiu skôr. Zvyčajne to býva preto, že majú viacero rizikových faktorov, najmä ak im kôrnatejú cievy, prekrvenie mozgu už nie je na takej úrovni, ako by vzhľadom na vek mohlo byť.“ Demencia sa vyskytuje u každého 20. človeka nad 65 rokov. Po 80. roku ju má už každý piaty. Jej najčastejšou formou je Alzheimerova choroba.

„Pacienti, ktorí ju dostanú, vôbec nemusia mať cievy zúžené a napriek tomu majú príznaky. Spočiatku ide o drobnosti, napríklad zabudnú, či alebo čo raňajkovali.“ Zabúdanie často vnímame ako prirodzenú súčasť starnutia, a preto ochorenie hneď neodhalíme. „Čím skôr ho zachytíme a začneme liečiť, tým je to lepšie pre pacienta aj pre jeho okolie. Človek s Alzheimerovou chorobou je totiž veľká záťaž aj pre okolie a často končí v domovoch seniorov vytrhnutý z domáceho prostredia.“ Alzheimerova choroba takmer dvakrát častejšie trápi práve ženy, spája sa s nedostatkom estrogénu po menopauze.

Tipy pre vás:

✘ Jedzte zeleninu, ktorá sa podobá na mozog: karfiol, kel, brokolicu.

✘ Stále sa učte niečo nové, čítajte, lúštite krížovky alebo sa rovno prihláste na univerzitu tretieho veku či kurz.

✘ Ľudia s  Alzheimerom majú vyššiu potrebu bielkovín, preto je potrebné zaradiť do ich jedálneho lístka tvaroh, tvrdý syr, vajíčka a jogurt.

Ako zvládnuť zrelý vek v dobrej kondícii?
Ako zvládnuť zrelý vek v dobrej kondícii?
Zdroj: Shutterstock