Na raňajky mám rada cottage syr s goji a so slnečnicovými a tekvicovými semenkami, jogurtové mlieka aj tvarohy. Je tákéto stravovanie, čo sa týka zdravej výživy, dostatočné?

Janka (35)

Odpovedá MUDr. Igor Bukovský:

- Janka, už sme tu riešili podobný prípad a napísal som, že vysokobielkovinvé diéty problém iba zhoršujú, určite ho neriešia, a preto ich na riešenie zápchy rozhodne neodporúčam. Ak je vaša strava zložená prevažne zo surovín, ktoré ste uvideli, tak sa tej zápche vlastne ani nečudujem. Ani vy sa nečudujte.

Pri takomto zložení stravy má človek kritický deficit vlákniny, bez ktorej stolica naozaj nemôže byť primeraná – a to ani frekvenciou, ani konzistenciou. Nielenže vaše potraviny (až na goji, tekvicové a slnečnicové semienka) neobsahujú vlákninu, ale podporujú nežiaducu zmenu črevnej mikrobioty – premnožujú sa vám v čreve tzv. metanogénne mikróby a tie produkujú väčšie množstvo metánu, ktorý tlmí peristaltiku, teda črevné pohyby. A zápcha je na svete!

Nie vždy je to takéto jednoduché, ale niekedy áno. Odporúčam vám zaradiť do stravy aj strukoviny a celozrnné potraviny (musia to byť veľmi kvalitné potraviny, keď naši starí a prastarí rodičia na nich prežili dve svetové vojny!), veľa zeleniny a ovocie. Bez vlákniny sa celé zdravie rúca a vždy je to len otázkou času. Sledujte si obsah vlákniny vo všetkých potravinách, ktoré konzumujete – potrebujete jej denne aspoň 30 gramov, tak do toho!