Laura o tom vie svoje. S vodou to preháňala a začalo jej to škodiť. Chcela schudnúť, ale namiesto toho naberala na váhe. „Žalúdok som si zapĺňala vodou, a keďže som bola stále hladná, bolo jej viac a viac. No výsledky neprichádzali, práve naopak. Opuchli mi ruky aj nohy a z prsta som si nedokázala zvliecť prsteň,“ hovorí 28-ročná učiteľka. Vtedy ešte netušila, ako si škodí. Podvýživou trpí celé telo, no špeciálne obličky, ktoré nadmerný príjem tekutín zaťažuje.

Namiesto chudnutia pribrala

Laura riešila hlad extrémnym pitím vody, pričom do seba dokázala dostať päť aj viac litrov denne. Večer sa však už nedokázala držať na uzde a nervozitu zaháňala zobkaním. „Tyčinky, slané arašidy alebo chrumky, vždy bolo niečo poruke. Keď som však neskôr išla na diagnostiku tela, výsledky boli pre mňa sklamaním – pribrala som dve kilá. Nešlo však o skutočné priberanie, môj organizmus sa len nevedel zbaviť vody,“ spomína Laura, ako jej odborníčka vysvetlila, že kombinácia soli a nadmerného pitia je veľmi nebezpečná. Výsledkom je edém, čiže opuch organizmu, ktorý sa zhoršuje s vyšším príjmom soli, konkrétne sodíka. Jeho konzumácia vedie k väčšiemu zadržiavaniu tekutín, vinou čoho sa môže organizmus intoxikovať. Mnohé si neuvedomujú, že voda môže poškodiť obličky i mozog a že telo je vlastne podvyživené, pretože s vodou sa odplavujú živiny z tela.

Pitný režim treba prispôsobiť fyzickej aktivite a počas horúčav zvýšiť na viac ako dva a pol litra vody denne.
Pitný režim treba prispôsobiť fyzickej aktivite a počas horúčav zvýšiť na viac ako dva a pol litra vody denne.
Zdroj: shutterstock

Smädné obličky

Na správnu funkciu obličky vodu nevyhnutne potrebujú, aby dokázali z tela vyplaviť odpadové látky a toxíny. Ak jej majú nedostatok, najmä ak k dehydratácii dochádza často, obličky trpia. Rovnako však škodí druhý extrém – nadmerné pitie. Podľa odborníkov je správne vypiť 0,4 litra vody na každých 10 kilogramov telesnej hmotnosti. Rátate? Existuje však jednoduchšie pravidlo na zapamätanie. Pite vodu pravidelne, asi sedem až osem pohárov denne.

Ako správne piť

Naraz by ste nemali vypiť veľké množstvo, napríklad pol litra, pretože sa nedá dobre stráviť. Vyprázdňovanie žalúdka sa zabrzdí a tekutina sa nedostane tam, kam by mala. Príjem tekutín si preto rozložte na celý deň. Ale ani časté chlipkanie z fľaše nemá zmysel. Je lepšie vypiť naraz trojdecový pohár vody, ako byť otrokom nosenia fľaše, z ktorej pijete pár glgov v priebehu hodiny.

Kto si musí príjem vody strážiť?

Strážiť odporúčané množstvo tekutín na deň by si mali najmä tie, ktoré majú vysoký tlak a užívajú lieky na odvodnenie, takzvané diuretiká. Nahrádzanie stratených tekutín je pre ne životne dôležité. Naopak, vysoký príjem tekutín môže obličky zaťažovať, a to najmä v prípade, ak sú už poškodené a nedokážu správne fungovať. Nadmerné pitie je preto nebezpečné u cukrovkárov, ktorých obličky sú poškodené, alebo pri ďalších ochoreniach.

Pár pravidiel

● Prvý pohár vody vypite hneď po prebudení, najlepšia je vlažná voda, a posledný pohár si naplánujte jednu až dve hodiny pred spaním.
● Vypiť by ste mali pohár vody každé dve hodiny. Počas doobedia by ste mali stihnúť tri-štyri poháre, z toho posledný pohár približne 30 minút pred obedom, a následne dva-tri poháre tekutín popoludní.
● Nemali by ste piť tekutiny počas jedla, najmä nie studené nápoje. Následkom zriedenia tráviacich štiav sa spomalí trávenie.
● Pitný režim treba prispôsobovať fyzickej aktivite a počasiu. Najmä počas horúcich letných dní je nutné zvýšiť príjem tekutín na viac ako dva a pol až tri litre vody denne.
● Je samozrejmé, že príjem tekutín u každého môže kolísať, pretože individuálnu potrebu ovplyvňuje vek, hmotnosť, pohlavie, fyzická záťaž aj zdravotný stav. Preto jednému môže stačiť menej ako osem pohárov tekutín, iní potrebujú viac.
● Veľmi dobrým znakom dostatku tekutín je farba moču, ak je tmavožltý až oranžový, treba pitný režim zvýšiť. V poriadku je svetložltá farba moču.

Čo ak vám voda nechutí 

Sú v lete vhodné ovocné šťavy?
Základ pitného režimu je čistá voda. Ak chcete zmenu, najvhodnejšou alternatívou sú čerstvé ovocné a zeleninové šťavy. Obsahujú prírodné cukry, preto ich rozrieďte vodou v pomere 1 : 2 alebo 1 : 3. Šťavám sa nevyhýbajte, glukóza je palivo pre mozog.

A čo čaje?
Odporúčajú sa aj ovocné a zelené čaje, ale iba čerstvo pripravené, nie silné a dlho lúhované. Priemyslovo pripravené ľadové čaje bývajú plné cukru, chemických prísad, konzervantov a farbív. Bylinkové čaje sú skôr liek, pite ich tri týždne a urobte si prestávku.

Čo si majú milovníci slnka zobrať na pláž alebo na kúpalisko?
Skvelý osviežujúci nápoj je domáca citronáda. Do pol litra vody dajte šťavu z jedného citróna a pridajte trochu medu alebo cukru.

Čo ak vám voda nechutí
Čo ak vám voda nechutí
Zdroj: shutterstock

Je lepšie piť v horúčavách studené, vlažné alebo teplé nápoje?
Obyvatelia krajín s veľmi teplým počasím dobre vedia, prečo pijú vlažný čaj. Ľadové nápoje zaženú smäd iba na okamih. Telo reaguje na nízku teplotu zvýšeným prekrvením pier i nosohltana a vzápätí pocítite ešte väčší smäd. V lete radšej pite nápoje s teplotou okolo šestnásť stupňov Celzia.

A čo alkohol v teplom počasí?
V teple pite iba nealkoholické nápoje. Pivo síce zdanlivo na chvíľu osvieži, ale alkohol pôsobí v horúčave oveľa rýchlejšie než obyčajne. Odvádza z organizmu vodu a to je veľmi nebezpečné!

Čo piť, aby...

... neopúchali nohy

Ide väčšinou o problém zlého prekrvenia, no môže byť aj príznakom srdcovej nedostatočnosti alebo zlej funkcie obličiek a pečene. Vhodný je detoxikačný nápoj z citrónovej šťavy alebo jablčného octu a vody. Vypite ho ráno nalačno. Opuch redukujú aj výťažky z gaštanov, ktorými nohy natriete. Najlepší účinok majú po striedavej studenej a teplej sprche.

... sa organizmus ochladil

Pite veľa nápojov s ochladzujúcim účinkom. Napríklad efekt mäty je skutočne mimoriadny, výborný je i čaj. Môžete si pripraviť i nealko mojito – v mažiari podrvte lístky mäty s hnedým cukrom, zalejte vodou a pridajte citrónovú šťavu. Ak nemáte rady mätu, vyskúšajte medovku. Čaj z nej, mierne osladený medom, vás výborne osvieži a navyše vám pomôže zaspať. Organizmus výrazne ochladzuje zelený čaj aj vtedy, keď ho budete piť teplý.

... opálenie vydržalo čo najdlhšie

Správny pitný režim udržiava pleť dlhšie peknú, pretože dostatok tekutín zabezpečí hydratáciu zvnútra. Pokožka zostane zdravá, pružná a bude sa pomalšie šúpať.

Tip na dovolenku 

Hrsť ovocia zo záhrady – maliny, jahody, ríbezle, černice, egreše – dajte do mažiara, pridajte trochu hnedého cukru a rozdrvte. Všetko v džbáne doplňte vodou, pridajte vytlačenú citrónovú šťavu a nechajte aspoň pol hodiny lúhovať. Po precedení pridajte plátky citróna a pomaranča bez kôry a na záver už len lístky mäty.

Leto priam láka, aby sme si vodu dochucovali čerstvým ovocím. Je to dobrá alternatíva k sladkým nápojom.
Leto priam láka, aby sme si vodu dochucovali čerstvým ovocím. Je to dobrá alternatíva k sladkým nápojom.
Zdroj: shutterstock