Aj vy si radi cez víkend poriadne pospíte, pretože cez týždeň ste toho príliš nenaspali? Ani sa nenazdáte a zrazu ste preležali v posteli aj 10 hodín. Spokojne si poviete, že ste aspoň urobili niečo dobré pre svoje zdravie. Nie je to však úplne pravda.

Najnovšia štúdia publikovaná v časopise BMC Public Health prišla s výsledkami, že príliš málo, ale aj príliš veľa spánku môže viesť k viacerým zdravotným problémom, napríklad k vysokému krvnému tlaku či hladiny cholesterolu. 

Desaťtisíce žien i mužov bolo rozdelených do štyroch kategórií: tí ktorí spia menej ako 6 hodín, 6 až 8 hodín, 8 až 10 hodín a potom spáči, ktorí sú v posteli viac ako 10 hodín. Ukázalo sa, že muži, ktorí spali v noci menej ako 6 hodín, mali oveľa väčšie riziko, že sa u nich vyvinie porucha metabolizmu ako u tých, ktorí spali 8 hodín.

Mužské sny sú viac akčnejšie a erotickejšie.
Mužské sny sú viac akčnejšie a erotickejšie.
Zdroj: Shutterstock

Poruchy metabolizmu sa môžu prejavovať rôzne, napríklad zvýšenou hladinou cukru a cholesterolu v krvi, vysokým krvným tlakom či nárastom množstva tuku v oblasti pása. V tomto prípade bolo riziko rovnaké pre mužov aj ženy zároveň. Tí, ktorí spia menej ako 6 hodín denne, môžu častejšie bojovať s nadváhou.

Ak ste si však mysleli, že ľudia, ktorí spia viac ako 10 hodín, to majú vyhraté, mýlite sa. Hrozia im presne tie isté riziká ako ľuďom s nedostatkom spánku. Znamená to, že pokiaľ sa chcete vyhnúť zbytočnému a najmä nechcenému priberaniu, váš spánok by mal mať optimálnych 7 až 8 hodín.