8 zásad, ktoré dodržiavajte

1. Nevynechávajte mliečne výrobky

Výskumy ukázali, že vápnik z mliečnych výrobkov pomáha redukovať nadúvanie. Doprajte si preto denne tri porcie nízkotučného mlieka a nízkotučného bieleho jogurtu.

2. Strukoviny nadúvajú

Pečená fazuľa, cícer, ale aj zelenina ako karfiol, brokolica, cibuľa či cesnak a koreniny sú dobre známymi producentmi plynu v črevách. Rozhodne ich však nevyškrtnite úplne, len deň pred veľkým večerom obmedzte ich príjem, aby vás vykúkajúce bruško neprezradilo.

3. Zabudnite na bublinky

Vyhnite sa sýteným nápojom a vymeňte šampanské a prosecco radšej za víno. Bublinky v nich by zväčšili váš objem v páse.

4. Vyhnite sa studeným sacharidom

Keď na sacharidy bohatá strava po varení istý čas stojí, jej škroby začnú by ťažšie stráviteľné a to môže spôsobiť nadúvanie. Dajte si preto pozor na studené cestoviny, zemiakové šaláty, ale aj chlieb z obchodu, ktorý býva často predmrazený.

Bruško preč a vysnívané šaty budú ako uliate.
Bruško preč a vysnívané šaty budú ako uliate.
Zdroj: Shutterstock

5. Zredukujte príjem soli

Priveľa soli spôsobuje vo vašom tele zadržiavanie vody. Už jednoduché zníženie príjmu z 9 g na 6 g pomôže zbaviť sa 1 až 1,3 kg zadržiavanej vody. Vy sa budete cítiť menej nafúknutá a bude to mať priaznivý dlhodobý účinok aj na vaše zdravie. Pozor si dajte aj na slaninu, syry, šunku, bujóny, ančovičky, kyslé uhorky, krevety aj sójovú omáčku.

6. Nerozprávajte a jedzte

Priveľa rozprávania pri jedení umožňuje vzduchu dostať sa do vášho tráviaceho systému a výsledkom je nafúknuté bruško. To pred plesom naozaj nepotrebujete. Radšej sa sústreďujte na jedlo a prežúvajte pomaly – 20-krát prežuť jedno sústo je pravidlom.

7. Urobte si čas

Rozdeľte si jedlo a pitie priebežne na celý deň, pričom nezabudnite ani na zdravé snacky a snažte sa nebyť pridlho bez jedla. Vynechanie raňajok alebo obeda a následne prejedanie sa na večeru vedie len k nadúvaniu a nepríjemným pocitom.

8. Vyskúšajte bylinky alebo výživové doplnky

V lekárni zoženiete prípravky, ktoré vám s nadúvaním isto pomôžu. Skvelé sú aj bylinky ako fenikel a mäta aj koreniny ako škorica.

Váš dvojdňový bojový jedálniček

1. deň

Raňajky: Kaša zo 40 g ovsených vločiek a nízkotučného alebo mandľového mlieka. Polejeme ju 1 PL nízkotučného bieleho jogurtu a obložíme malým nakrájaným banánom. Na záver pokvapkáme 1 PL javorového sirupu.

Kaša z ovsených vločiek a mandľového mlieka.
Kaša z ovsených vločiek a mandľového mlieka.
Zdroj: Shutterstock

Snack: Malá hrsť ošúpaných mandlí a pohár nízkotučného mlieka.

Obed: Plátok celozrnného chleba potretý maslom a obložený 80 g varených kuracích pŕs a hrsť cherry paradajok.

Snack: Hrozno a čerstvý ananás.

Večera: Pražená červená paprika s feniklom ochutená citrónovou šťavou a mletým čiernym korením podávané s grilovaným lososom a 3 PL hnedej ryže.

Grilovaný losos s hnedou ryžou a feniklom.
Grilovaný losos s hnedou ryžou a feniklom.
Zdroj: Shutterstock

2. deň

Raňajky: 100 g gréckeho jogurtu s 30 g celozrnných sušienok a hrsť malín.

Grécky jogurt s malinami.
Grécky jogurt s malinami.
Zdroj: Shutterstock

Snack: Dva ryžové chlebíky potreté tenkou vrstvou smotanového syra obložené nakrájaným zelerom.

Obed: Malý pečený zemiak napl- neným zmesou nesladenej kukurice a 100 g tuniaka rozmixovaného s 1 PL nízkotučnej majonézy.

Malý pečený zemiak s kukuricou, tuniakom a nízkotučnou majonézou.
Malý pečený zemiak s kukuricou, tuniakom a nízkotučnou majonézou.
Zdroj: Shutterstock

Snack: Dve mandarínky a dve kocky horkej čokolády.

Večera: Jeden väčší kus grilovaných kuracích pŕs s 3 novými zemiakmi, brokolicou a mrkvou polia- te 2 PL pesta a posypané trochou strúhaného parmezánu. 

Proti nadúvaniu

Fenikel je skvelý prostriedok proti nadúvaniu. Využíva sa už v dojčenskej strave, aby pomohol bábätkám pri kolike. Zamiešajte ho do šalátu alebo uvarte a podávajte s rybou alebo kuracím mäsom.

Fenikel je skvelý prostriedok proti nadúvaniu.
Fenikel je skvelý prostriedok proti nadúvaniu.
Zdroj: Shutterstock

Pozor!

Aj žutie žuvačky umožňuje vzduchu preniknúť do vašich čriev.