Šupka z ovocia, zeleniny a iných potravín je často nielen chutná, ale väčšinou aj bohatá na zdravé látky. Tu je stručný manuál, kedy ju nechať a kedy radšej odstrániť.

Jablká

Jablká
Jablká
Zdroj: Shutterstock

Výskumy jednoznačne dokázali, že obsah vitamínov, najmä vitamínu C, ako aj minerálnych látok v šupke jabĺk a hrušiek je oveľa vyšší ako v dužine. Olúpané jablko obsahuje až 40 percent antioxidantov menej ako neolúpané. Preto je jednoznačné, že pred nádorovými a srdcovo-cievnymi chorobami najúčinnejšie chránia jablká so šupkou.

Naša rada: Jablká dôkladne umývajte a jedzte aj so šupkou. Pri voskovaných je vhodné okrem umytia ešte šupu vydrhnúť papierom alebo bavlnenou utierkou.

Zemiaky

Zemiaky: udržia vás sýte
Zemiaky: udržia vás sýte
Zdroj: archív S. M. a K. B.

Tie môžete pokojne zobliecť. Nové štúdie ukázali, že zemiakové šupky obsahujú menej vitamínu C a bielkovín ako dužina, zato pod šupou je najviac dusičnanov. Navyše šúpanie v prípade zemiakov neznamená podstatné zníženie obsahu živín a vitamínov.

Naša rada: Jesť zemiaky so šupkou sa odporúča iba tým, ktorí zemiaky v šupke považujú za pochúťku. Gurmáni radi vychutnávajú kompletné, najmä skoré zemiaky.

Mrkva

Mrkva: Reďkovky: záleží na farbe
Mrkva: Reďkovky: záleží na farbe
Zdroj: archív S. M. a K. B.

Sekundárne rastlinné látky sa nachádzajú najmä v šupke. Mrkva obsahuje až 80 percent užitočných látok v tenkej vonkajšej vrstve.

Naša rada: Obstarajte si tvrdú kefku, ktorou vydrhnete mrkvu pod tečúcou vodou. Pri nákupe nevyberajte najväčšie exempláre s drevenou dužinou, ale radšej stredné a tie menšie.

Pomaranče a citróny

Ovocný krém
Ovocný krém
Zdroj: Shutterstock

Nezobliekajte ich celkom. Šupky tohto južného ovocia sú nasýtené éterickými olejmi a sú vhodné najmä ako korenie alebo prísada do pečenia. Mali by ste si však byť isté, že ide o chemicky neošetrené exempláre, v opačnom prípade ich pre istotu radšej olúpte. Chemicky neošetrená šupka však v celkom malých množstvách neuškodí.

Naša rada: Ak ovocie lúpete, určite ho nezbavujte bielej vrstvy, ktorá je tesne pod šupkou. Práve tu sa nachádza najväčší podiel cenných flavonoidov, ktoré brzdia procesy starnutia a znižujú riziko vzniku nádorových chorôb.

Paradajky

Paradajky sa cítia najlepšie vo vlastnej koži. Najviac sekundárnych rastlinných látok sa nachádza práve v šupke. Kilogram paradajkovej šupky obsahuje 40 až 50 mg flavonoidov, zatiaľ čo v dužine sa jeho hodnota pohybuje pod 0,1 mg/kg.

Naša rada: Paradajky konzumujte zásadne so šupkou, dokonca aj na pizzi.

Uhorky

Uhorky
Uhorky
Zdroj: Shutterstock

Vitamíny a minerály sa nachádzajú tesne pod šupkou. Šalátové uhorky tvorí až z 97 percent voda, okrem toho obsahujú draslík, vitamíny skupiny B a iné cenné látky, ktoré čistia moč, regulujú hladinu cukru v krvi a zbavujú organizmus nadbytočného množstva vody.

Naša rada: Pozor, uhorky sa postrekujú proti plesni. Najmä tie zo skleníkov je vhodné čo najtenšie ošúpať. Domáce môžete jesť umyté aj so šupkou.