Rozhádzať vás môže aj prechod na letný čas, ktorý sa bude meniť v nedeľu. Každý sa s týmito zmenami vyrovnáva po svojom. Prečítajte si 20 tipov, ktoré vám pomôžu zabojovať s únavou. Sú rozdelené do 4 oblastí a každý si v nich určite nájde niečo pre seba.

Naštartujte organizmus stravou

Odborník na zdravú výživu Peter Minárik: Niektoré živiny sú v zimných mesiacoch obmedzené. Ak nekonzumujete vitamíny počas zimy, môžete ich mať nedostatok. Treba využiť všetko, čo je možné. Všetko je v strave. Konzumujte prevažne zeleninu a ovocie. Stravovací režim by však mal byť racionálne zostavený a vyvážený počas celého roka. Šaláty z čerstvej zeleniny (reďkovka, jarná cibuľka, pažítka) sú základ. Vyhnite sa mastným jedlám, ktoré by vás po obede doslova omráčili. Vymeňte údené či mastné mäso za chudšie biele, napr. kuracie či morčacie

Dodržujte pitný režim, vyhýbajte sa sladkým sýteným nápojom, stavte na čistú vodu, minerálky s nízkym obsahom sodíka či riedené džúsy.Skúste osviežujúci nápoj: 1 lyžička medu, šťava z polovice citróna rozmiešané v 2 dl vody. Začnite s jarnou očistou organizmu a doprajte si aj krátku detoxikačnú kúru, skúste napr. ovocný či zeleninový deň. Na očistné kúry sa používa brezová šťava, ktorá má sladkokyslú chuť a získava sa narezaním kôry stromov a je skvelá proti únave.Snažte sa obmedziť pitie kávy a alkoholu na minimum.

Energiu načerpajte z prírody

Profi trenérka Lucia Medeková: Ideálne je počas jarných mesiacov športovať v prírode, kde je telo aktívnejšie vďaka kyslíku a slnku, keď prijímate energiu zvonka. Fitká sú navyše inak klimatizované. Keď teplota vystúpi nad 10 °C, už môžete športovať vonku, no potrebné je vhodné oblečenie. Dôležitá pre šport v prírode je aj pevná obuv. Šport v posilňovni či v telocvični vymeňte za ten v prírode. Ak nie ste športový typ, stavte aspoň na prechádzky, aj pol hodiny raz týždenne vám pomôže cítiť sa lepšie. Skúste tzv. indiánsky beh beh striedaný s chôdzou. Pobyt na čerstvom vzduchu vám zároveň aj príjemne „prevetrá“ hlavu, ak naň nemáte čas, pravidelne vetrajte priestory, v ktorých ste. Ak je to možné, čo najviac choďte pešo napr. cestou z práce 10 až 15 min. pomôže namiesto prechádzky v prírode.

Rozmaznávajte svoju dušu

Psychológ František Skokan: U mnohých ľudí to tak funguje, že sú v týchto dňoch citlivejší a pociťujú jarnú únavu. Keď je človek ráno rozladený, mal by si premyslieť, čo ho cez deň čaká a naplánovať si povinnosti tak, aby ich zvládol. Ak pociťujeme únavu dlhodobo, treba vyhľadať lekára, pretože sa za tým môžu skrývať aj rôzne zdravotné problémy. Začnite deň pozitívnou vetou: Je krásny deň, mám sa rád, dnes sa mi bude dariť. Zlepšite si náladu, napríklad aj tým, že si nastavíte v mobile energické zvonenie a do mp3 prehrávača si vložíte obľúbenú hudbu, ktorá vám „dobije baterky“. Doprajte si kvalitný spánok. Optimálny čas u dospelých je 7 - 8 hodín denne. Vyhľadávajte nové zážitky. Pomôže aj to, ak raz do týždňa pôjdete na výlet, do kina alebo sa stretnete so svojimi priateľmi. Nezabúdajte sa milovať. Aj to prospieva k dobrej nálade.

Životobudiče z lekárne

Farmaceutka Vladimíra Gromová: Ľudia siahajú hlavne po prípravkoch na jarnú očistu a detoxikáciu. Vhodné sú napríklad tie s obsahom ženšenu, vitamín D na podporu imunity či vitamín C, výťažky z naklíčeného mladého jačmeňa alebo pšenice. Stále obľúbenejšie sú aj prípravky s obsahom ovocia acai, ktoré obsahuje množstvo antioxidantov, alebo materská kašička.
Acai - antioxidant, ktorý prečisťuje a detoxikuje organizmus, pomáha znižovať hladinu cholesterolu v krvi a pôsobí regeneračne na steny ciev. Materská kašička - známy včelí produkt je bohatý na vitamíny skupín A, B, C a E, ale aj minerály a veľa ďalších dôležitých látok.
Vitamín C - známy pomocník obranyschopnosti organizmu. Nájdete ho nielen v pilulkách, ale aj v ovocí a zelenine.
Vitamín D - má dôležitú úlohu pri zabezpečení správnych funkcií svalov, nervov, krvnej zrážanlivosti a bunkového rastu.
Ženšen - zlepšuje sústredenie, pamäť aj náladu. Pôsobí proti depresiám, úzkosti a stresu.