Dovolenka alebo nočná mora? VYPRÁŽANÝ SYR za 12 eur? Chorváti nám dávajú poriadnu lekciu!
29. 6. 2023, 10:09 (aktualizované: 31. 5. 2024, 7:18)

Zdroj: Shutterstock
Chorváti nám dávajú lekciu...
Zdroj: Shutterstock
Zdroj: Shutterstock
Zdroj: Shutterstock
Galéria k článku
Sme zvyknutí mať všetko hneď, nesnažiť sa, zostávať zababušení v komforte našich zvykov, píše PLUS 7 DNÍ.
Sedíte na chorvátskej pláži, príjemne pofukuje, dýchate slaný morský vzduch, pracovné povinnosti ste nechali na Slovensku. Vaša jediná starosť je vybrať, čo si dáte na obed.
Tamojšia gastronómia možno nie je taká pestrá ako talianska či francúzska, ale ponúka široký vejár možností. Všade nájdete čevapčiči, pljeskavice, rôzne bureky, ale ste pri vode, tak prirodzená voľba by mohla byť aj ryba – morský vlk, pražma či sardinky.
No nie, vy máte chuť na vyprážaný syr, nechcete nič lokálne. Problém? Inflačné tlaky ho poriadne zdražili. Český server prahain.cz tejto problematike venoval článok, ktorý prebralo viacero médií aj u nás. Mnoho turistov rozčuľuje, že ich obľúbené jedlo už stojí okolo 12 eur. Viac ako v Česku či na Slovensku. Alternatívy? Nechcú. Chcú „smažák“. Chcú to, čo majú doma. Bodka. >>>
Po prečítaní som dlho rozmýšľal, v akej dobe žijeme. Áno, samozrejme, každý má právo zvoliť jedlo podľa vlastného uváženia a nie všetci uprednostnia vyprážaný syr pred miestnymi pochúťkami. No odkrýva to mnoho vecí o aktuálnej spoločnosti, píše PLUS 7 DNÍ.
Dovolenka v cudzine už je málokedy o objavovaní novej kultúry, ktorej je jedlo dôležitou súčasťou. Ide o automatizmus. Musíme ísť na prázdniny mimo hraníc. Veď aj kolegovia a kamaráti to majú v pláne. A my sme horší?
Keď sme v zahraničí, hľadáme to, čo poznáme. Veľké reťazce, známe značky, obvyklé jedlá. Nepátrame po inakosti. Obchodníci sa, samozrejme, prispôsobujú dopytu. Turistické miesta sa za posledné roky na seba začali nápadne podobať. >>>
O čom je také cestovanie? O ukazovaní sa na sociálnych sieťach, o spoločenskom konformizme, o akomsi konzume voľného času bez vynakladania akejkoľvek snahy. Pri výbere destinácie sa riadime módnym trendmi, očakávaniami ostatných, tým, ako sa vidíme cez oči druhých.
Kde sa stratila zvedavosť, potreba odhaľovať nové chute, vône, pocity, túžba stať sa viacrozmerným človekom? V globalizácii. V modernite. Vo svete zjednotených kultúr. Sme zvyknutí mať všetko hneď, nesnažiť sa, zostávať zababušení v komforte našich zvykov. Vieme, že takmer všade na svete dostaneme to, čím disponujeme doma. Potrebujeme to, inak sa necítime bezpečne.
No čo je lepšie, ako sa nechať viesť miestnymi, ochutnávať, otvárať sa novým skúsenostiam, žiť, ako keby ste aj vy boli domáci, splývať s destináciou? Je to najlepší spôsob, ako rásť, ako lepšie chápať svet a seba, ale aj ako si oddýchnuť tým, že na chvíľu zabudneme, kto sme doma. A po návrate si to aj viac ceníme.