Už si uvedomujem krehkosť ľudského zdravia, hovorí módna návrhárka Jana Kurilaková, ktorá má za sebou ťažkú nehodu
12. 12. 2022, 18:30 (aktualizované: 22. 5. 2023, 15:50)

Zdroj: Instagram / @janakurilak
Interiérový dizajn vymenila za módu a za krátky čas stihla predstaviť niekoľko úspešných kolekcií.

Zdroj: Archív Jana Kurilák

Zdroj: Instagram / @janakurilak

Zdroj: Archív Jana Kurilák
Galéria k článku
Známa návrhárka a mama dvoch detí, Jana Kurilaková z Košíc, svojimi trendy kúskami dobýja slovenský trh, darí sa jej v podnikaní, no má za sebou aj veľmi stresujúce momenty a po nehode aj zdravotné problémy.
V rozhovore sa dozviete:
- Prečo vymenila interiérový dizajn na módu?
- Čo všetko musela obetovať mama dvoch detí, aby dosiahla úspech?
- Ako jej ťažká nehoda zmenila život?
- Aké zmeny urobila v podnikaní, aby jej biznis úspešne fungoval aj počas pandémie?
- Aké sú jej plány a ako bude vyzerať jej nová kolekcia?
- Čo sa bude nosiť na jar, do akých módnych kúskov majú ženy investovať?
Kura collection funguje od roku 2016 a patrí medzi obľúbené značky slovenských žien. Vy ste interiérový dizajn vymenili za módny. Kreativita hrá rolu v oboch prípadoch, no predsa je tá móda o niečom inom. Z akého dôvodu ste sa rozhodli pre zmenu?
Začať podnikať v módnom priemysle bolo jedno z mojich najlepších rozhodnutí v živote. Pravdou je, že na to nemám vzdelanie, ale vždy ma táto práca fascinovala. Moje štúdium bolo technického zamerania. Študovala som na strojníckej fakulte a po ukončení štúdia som sa venovala primárne interiérovému dizajnu.
Svoje dizajny som propagovala prostredníctvom sociálnych sietí a postupne som si získala akú-takú klientelu. Napriek tomu, že to má na míle ďaleko od toho, čomu sa venujem teraz, asi to tak celé malo byť! Od detstva sa mi páčilo vyčnievať z davu, stylovať svoje outfity a obliekať sa trochu inak.
Dokonca som si dávala podľa svojich návrhov šiť množstvo oblečenia u rodinnej známej. Z tohto nejak prirodzene vyústilo navrhovanie vlastnej kolekcie a budovanie módnej značky.
Úplne prvú kolekciu som navrhla v roku 2016. V prvej kolekcii bolo 5 modelov z teplákoviny. Jeden z týchto modelov dokonca dodnes šijeme ako bestseller.
Dnes sme pri počtoch cca 40 modelov v jednej kolekcii. Aj keď je náš e-shop vypredaný často do pár minút po spustení predaja, vždy mám obavu, či sa to bude ľuďom páčiť.
Celá módna značka sa vyvíjala veľmi prirodzene. Dúfam, že v tomto duchu sa to bude niesť aj v najbližších rokoch a vždy ma poteší každá správa od spokojnej zákazníčky.
Založiť biznis, rozbehnúť ho, venovať sa dizajnu, robiť značke marketing a manažovať zamestnancov… Muselo to byť šialené tempo a vy ste navyše mamou dvoch detí. Nebudem sa pýtať či to bolo náročné, ani to, ako sa to dá zvládnuť – lebo človek zvládne všetko. Ale za akú cenu? Čo všetko ste museli obetovať?
Hlavne pokojný spánok. (smiech) Dodnes mávam nepokojné noci, kedy sa budím a rozmýšľam, čo by som ešte mohla priniesť do novej kolekcie, či si to získa záujemkyne, či sa mi podarí vhodne odprezentovať a predať produkty, ktoré som zaradila do najnovšej kolekcie.
Zdroj: Archív Jana Kurilák
Ilustračný obrázok
Predošlú otázku som položila zámerne, pre matky je aj 24 hodín denne málo. Občas sú nervózne, nestíhajú, muža by poslali na Aljašku a deti kašľú na ich predstavy správať sa civilizovane. Ale keď sa na svoje deti človek pozrie, uvedomí si, ako ich miluje. Vtedy prichádza otázka: rodina či kariéra. Máte to podobne?
Určite. Snažím sa s deťmi byť čo najviac a dávať im vhodný príklad. Jasné, aj ja mávam horšie dni, keď nemám čas a mám pocit, že môj deň by mohol mať aspoň raz toľko hodín, aby som stihla byť všade prítomná na 100%. Snažím sa však robiť všetko preto, aby som skĺbila rodinu s prácou a našla medzi tým balans.
Vraj ste mali veľmi nepríjemnú nehodu a uzdravenie trvalo dlhšie…
Áno. Je pravdou, že som pred takmer dvomi rokmi „vyhorela“ a odnieslo si to moje zdravie. Dosť nepríjemne som spadla a dodnes to nie je 100% ako predtým.
Omnoho viac si uvedomujem, že musím zvoľniť, nestresovať a viac dbať na svoje zdravie. Pretože fakt môžete do toho dať všetko, ale lusknutím prsta sa Vám môže život zmeniť radikálnym spôsobom. Preto si už dávam viac pozor a uvedomujem si krehkosť ľudského zdravia.
V zovretí Covidu-19 sme boli dlhé mesiace, protipandemické opatrenia zruinovali mnoho prevádzok a niektoré naopak, aj napriek obmedzeniam dokázali profitovať. Vaša úspešná značka tiež prežila, zrejme však boli potrebné nejaké zmeny vo fungovaní. Aké?
Jedinou zmenou, ktorú nejak intenzívnejšie vnímam, je to, že od začiatku pandémie sa už majoritne nezameriavame na šitie kabátov a „fancy“ elegantných modelov.
Šijeme prevažne legíny a oversize kúsky z teplákoviny, ktoré si získali úspech ako medzi našimi stálymi, tak medzi novými zákazníčkami. Úprimne sa teším, že sa im moje modely páčia a nosia ich s hrdosťou aj v týchto zvláštnych a hektických časoch.
Našou majoritnou komunikačnou a marketingovou platformou je sociálna sieť Instagram. Prostredníctvom stories a príspevkov komunikujeme so zákazníčkami a doposiaľ nám to celkom úspešne funguje.
Paradoxne, od začiatku pandémie sme zaznamenali nárast záujmu zákazníčok. Pandemická situácia a lockdown viacerým z nás umožnila tráviť viac času doma, a k tomu v súčasnej dobe neoddeliteľne patrí aj sledovanie sociálnych sietí. Preto si myslím, že počas trvania lockdownu sme oslovili najviac nových zákazníčok doposiaľ.
Zdroj: Archív Jana Kurilák
Ilustračný obrázok
Aké sú vaše plány? Ako budú vyzerať nové kolekcie, čím nás prekvapíte?
Veľmi rada by som pokračovala v rastúcom trende, ktorý sme za posledné roky zaznamenali. Síce máme vysoký štandard a kvalitu, ale vždy sa je kam posunúť. Teším sa na leto, pestrejšie farby, navrhovanie komplikovanejších strihov, dizajn nových potlačí, kvalitnejšie látky a mnoho ďalšieho.
Prevádzku máte v Košiciach, plánujete otvoriť predajňu aj v iných mestách? Napríklad v Bratislave vás zatiaľ nemáme…
Kamennú predajňu ako takú nemáme. V Košiciach máme krajčírsku dielňu, office aj showroom na jednom mieste. Showroom nám prevažne slúži ako výdajňa online objednávok, kde nám ale visí zopár kúskov, ktoré nie sú vždy z najnovšej kolekcie, doplnky, tričká, prípadne kúsky, ktoré sme napokon do kolekcie nezaradili a sú ihneď k odberu.
Z 95% fungujeme ako e-shop. Majorita prijatých objednávok sa po ušití posiela kuriérom priamo k zákazníkovi domov. Objednávky zasielame takmer celosvetovo.
O otvorení kamennej predajne mimo Košíc zatiaľ neuvažujem. Košice sú môj domov. Nakoľko sa stále snažím sem-tam dozerať na chod firmy, obávam sa, že na pobočky v iných mestách by som nemala taký dosah.
Čo sa bude nosiť túto sezónu? Máte pre nás nejaké tipy, do čoho máme investovať?
Pôjde sa do farieb. Čo sa týka investície do konkrétnych kúskov, z môjho pohľadu je základom každého ženského šatníka kvalitný kabát, sako, malé aj veľké čierne, oversize košeľa a pohodlné tepláky na voľný čas a toto všetko doplniť kvalitnou kabelkou.
Autor: Laura Molnárová