Ak nakúpite tovar v zahraničí, mali by ste vedieť, čo robiť s reklamáciou
17. 2. 2010, 1:00 (aktualizované: 11. 7. 2024, 13:34)

Zdroj: ike, Nový Čas
V Európskej únii vrátane Nórska a Islandu platí na nový nepoužitý tovar dvojročná záručná lehota. Toto obdobie môže predávajúci aj predĺžiť.
Čas reklamácie, čiže obdobie, počas ktorého nemáte výrobok k dispozícii, pretože je u predávajúceho, sa do záručnej lehoty nezapočítava. Preto sa vám záručná lehota na reklamovaný výrobok o tento čas predlžuje.
Ak ste reklamovali výrobok, na ktorom je vymenený náhradný dielec, na opravenú, respektíve vymenenú časť začne plynúť nová, minimálne dvojročná záručná lehota. Keď vám na základe reklamácie výrobok vymenia celý, začína plynúť nová, dvojročná záručná lehota. Ak reklamujete výrobok zakúpený v second hande, môže byť záručná lehota kratšia ako dva roky, minimálne však jeden rok.
Čo s poškodeným tovarom?
Pokiaľ výrobky neohrozujú zdravie a bezpečnosť kupujúcich, obchodník môže predávať aj mierne poškodené výrobky. V tomto prípade však musí byť zjavné, že ide o výrobky so zníženou kvalitou, a rozhodne sa musia predávať za znížené ceny. V praxi to znamená, že musia byť od tovaru prvej triedy určitým spôsobom oddelené. Nemôže sa teda stať, že by ste ako kupujúci neboli o tejto skutočnosti informovaný.
Čo teda s výrobkom, ktorý ste kúpili ako poškodený a reklamujete ho? Na takýto tovar, ktorý sa predáva za nižšiu cenu, pretože má chybu, sa vzťahuje záruka ako na bezchybný tovar. No s výnimkou chyby, pre ktorú je cena znížená. Ak ste napríklad kúpili práčku s malým škrabancom, na práčku sa vzťahuje reklamácia v plnej výške, ale bez možnosti reklamácie poškodenia poškrabaného, respektíve inak poškodeného výrobku.
Vybavovanie reklamácií
Na Slovensku aj v Českej republike platí 30 dňová lehota na vybavenie reklamácie. Keďže to neupravuje legislatíva Európskej únie, v iných krajinách je to odlišné. Každý členský štát EÚ má túto lehotu upravenú rozdielne. V zásade platí, že reklamácia by mala byť vybavená v čo najkratšom čase.
Tovar cez internet
Pri nákupe tovaru cez internet, esemeskou alebo z katalógu sa vzťahuje na nový tovar 24 mesačná záručná lehota a minimálne 12 mesačná na tovar „z druhej ruky“. V tomto prípade môžete od takejto formy nákupu odstúpiť od zmluvy do niekoľkých, minimálne však 7 pracovných dní. Ale pozor, pretože aj v tomto prípade sa lehota odlišuje v jednotlivých štátoch EÚ.
Možnosť odstúpenia od zmluvy bola pri predaji na diaľku ustanovená na ochranu spotrebiteľa, ktorý si objedná tovar prostredníctvom fotografie skôr, ako si ho môže pozrieť, ale musí zaň zaplatiť, pretože tovar je poslaný na dobierku.