Hneď po Dušičkách na nás odvšadiaľ vyskakujú rôzne vianočné reklamy, zľavy a akcie, ktoré nám pripomínajú, že je čas kupovať darčeky. Hoci tento rok nás zrejme nečakajú klasické nákupy v preplnených obchodných domoch, darčeky k Vianociam patria. Máme možnosť nakupovať jednoducho a ľahko cez internet z pohodlia svojho domova. Ale čo robiť, ak sú naše finančné možnosti obmedzené? Koronakríza zasiahla rozpočet nejednej domácnosti. Ponúkame vám pár tipov, ako pokojne a finančne zvládnuť vianočné nákupy.

1. Vytvorte si zoznam

Prvým krokom je posadiť sa a premyslieť si, koho budete tento rok obdarúvať. Nie je dobré podľahnúť nakupovaniu darčekov bez rozmyslu. To by sa mohlo naozaj negatívne odraziť na vašom mesačnom rozpočte nielen tento, ale aj nasledujúce mesiace. Spíšte si zoznam všetkých ľudí, ktorých budete tento rok obdarúvať. Ideálne aj koľkými darčekmi, aspoň približne. Potom si premyslite, čo by ste im mohli darovať. Samozrejme, inak obdarúvate deti, inak partnera či starších ľudí. K menu zapíšte nápad, čo by daného človeka mohlo potešiť, čo by mohol prakticky využiť alebo čo podľa vás potrebuje, alebo mu chýba. Nebojte sa napísať aj viac tipov, pri nakupovaní ich budete postupne redukovať.

Vianočný zoznam
Vianočný zoznam
Zdroj: shutterstock

2. Stanovte si rozpočet

Je veľmi dôležité, aby ste si určili, koľko si môžete dovoliť minúť. Podľa rozpočtu môžete potom redukovať tipy na darčeky vo svojom mennom zozname. Snažte sa stanovenú hranicu dodržiavať a nenavyšovať ju. Pomôže vám to predísť impulzívnemu nakupovaniu. Zároveň budete ľahšie a rýchlejšie vyberať, pretože budete mať zoznam vecí, ktoré idete nakúpiť, a dané financie, ktoré môžete minúť.

3. Nakupujte cez internet

Počas korony sa trend nakupovania cez internet a overené elektronické obchody rozšíril ešte viac. Mnohí predajcovia v snahe predísť krachu zaviedli aj donáškové služby. Cez internet nakúpite dnes naozaj všetko – potraviny, drogériu, spotrebný tovar – a ešte aj v pohodlí domova bez toho, aby ste vytiahli päty z domu. Môžete objednávať vtedy, keď budete mať na to čas a nervy, pri šálke dobrého čaju. Stačí vám len kreditná karta a spísaný zoznam. Nakupovanie cez internetové obchody prináša okrem pohodlia rôzne zľavy. Treba dávať pozor na to, aby ste darčeky objednali s dostatočným predstihom, nech stihnú doraziť.

Nákup cez internet
Nákup cez internet
Zdroj: shutterstock

4. Skroťte zbytočné výdavky

Určitú finančnú rezervu by ste si mali vytvárať neustále. No pred Vianocami to oceníte ešte viac a možno sa vám to osvedčí i v budúcnosti. Zorientujte sa vo svojich výdavkoch a skúste prísť na to, kde najviac utrácate a či sa tomu dá vyhnúť. Dnes existujú i mobilné aplikácie, ktoré vám pomôžu organizovať financie. Takouto „inventúrou“ prídete na to, čo si kupujete navyše a ani by ste nemuseli. Prípadne, či vôbec na danú službu alebo produkt míňať. Zamerajte sa na základné veci, ktoré sú nutné. Vytvoríte si tak finančnú rezervu, ktorá sa vždy zíde.

5. Nie na poslednú chvíľu

S ohľadom na situáciu treba počítať s tým, že takzvané nakupovanie v hodine dvanástej nebude možné. Nespoliehajte sa, že deň pred Štedrým dňom pôjdete do nákupného centra a zoženiete tam všetko, čo potrebujete. Tak ako ste si naplánovali rozpočet a zoznam, musíte plánovať aj to, kedy budete nakupovať. Rátajte s tým, že tesne pred sviatkami bude aj na internete mnoho vecí nedostupných, vypredaných alebo nezoženiete správnu veľkosť. Po vytvorení rozpočtu a zoznamu môžete prehľadávať internet a popozerať, aká je ponuka, porovnávať si ceny. S predstihom budete vyberať a budete rady, že najbližších potešíte pekným darčekom.

POZOR na vianočný marketing 

Čím bližšie sú Vianoce, tým intenzívnejšie na nás vplývajú reklamy. Vyskakujú na nás lákavé ponuky na sociálnych sieťach, v televízii, ale aj z letákov a rádií. Je to ťažké, no nedajte sa nalákať na niečo, čo zdanlivo pôsobí výhodne, no vy to nepotrebujete. Aj keď sú vianočné reklamy a ponuky krásne a podvedome pôsobia na našu psychiku hudbou, obrazom a atmosférou, snažte sa odolať.

Pozor na marketing
Pozor na marketing
Zdroj: shutterstock

Čo nás vyjde drahšie a čo lacnejšie? 

Lenka Buchláková
Lenka Buchláková
Zdroj: archív

Radí Lenka Buchláková, ekonomická analytička FinGO.sk

Zaťažila korona peňaženky?

Štúdia ukázala zaujímavý fenomén, že ľudia v čase krízových situácií potrebujú mať istotu a kontrolu, ktoré nadobúdajú práve plnými špajzami. Preto sa v marci výrazne zvýšili maloobchodné tržby. Ale zásobovanie oslablo, a to napriek príchodu druhej vlny koronavírusu. Prepisovali sa však cenovky v obchodoch. Vyššie ceny Slováci pocítili už počas predveľkonočných nákupov. S rastúcimi cenami niektorých druhov potravín vyšiel priemerný nákup štvorčlennú rodinu asi o 13 % viac ako vlani. Za základný veľkonočný nákup zložený z 20 rôznych položiek sme podľa Štatistického úradu SR zaplatili 46,81 eura.

Vyššie ceny v obchodoch pri niektorých položkách zaznamenávame dodnes. Priemerne za osem mesiacov v tomto roku sa v porovnaní s rovnakým obdobím v roku 2019 spotrebiteľské ceny v úhrne zvýšili o 2,2 %. Index spotrebiteľských cien sa v auguste tohto roka medziročne zvýšil za domácnosti zamestnancov o 1,4 %, za domácnosti dôchodcov o 1,7 % a za nízkopríjmové domácnosti o 1,6 %. Situáciu mierne zlepšuje zlacňovanie benzínu a nafty. Keďže tovar treba nielen vyrobiť/vypestovať, ale aj previezť, nižšie prepravné náklady zmierňujú zdražovanie v obchodoch. 

Advent bez stredu
Advent bez stredu
Zdroj: shutterstock

Ako sa mení nakupovanie?

Správanie Slovákov v obchodoch sa naozaj zmenilo. Mnohí prešli na nakupovanie cez internet, ktoré pre nich predstavuje väčšiu istotu, keďže v kamenných obchodoch je väčšie riziko nakazenia. Mnohé položky, napríklad elektronika, sú často lacnejšie cez internet. Novodobým fenoménom je online kúpa potravín, čo si doteraz Slováci podľa rôznych prieskumov nevedeli predstaviť. Koronakríza spôsobila, že už nepotrebujú tovar chytiť, ovoňať a zistiť, či nemá napríklad pleseň. V súčasnosti je pre ľudí dôležitejšia bezpečnosť pri nakupovaní. 

Vianoce znamenajú aj plné stoly, varenie tradičných jedál, pečenie koláčikov. Čo zdraželo najviac?

Vo všeobecnosti možno povedať, že stále rastie cena bravčového mäsa. Kým tento rok ušetríme pri mliečnych výrobkoch, priplatíme si napríklad za jablká, a to až o 14,5 %, ako aj za bravčové výrobky, ktoré medziročne zdraželi najviac. Podpísal sa pod to africký mor ošípaných, ktorý zdecimoval farmy po celom svete a zvýšil dopyt z Európy. Drahšie sú napríklad aj vajcia, polohrubá múka či šunková saláma. Naopak, výrazne zlacnel tvaroh, maslo či zemiaky. Gazdinky tento rok nepoteší zdražovanie cukru. Na svetových trhoch sa jeho ceny dostali najvyššie za posledné tri roky. Dôvodom je výrazné zníženie produkcie cukru v Indii, ktorá je najväčší svetový producent cukru. Kilo kryštálového cukru sa u nás predáva priemerne za 0,73 eura, čo je medziročný rast o vyše sedem percent. Ceny potravín ovplyvňuje najmä úroda (ktorá je závislá od počasia), náklady na prácu (príplatky za prácu v noci, cez víkend a cez sviatky), spracovanie surovín či prepravné.