Preskočiť na hlavný obsah
Reklama

Neuznali mi reklamáciu topánok: Ako si s tým poradiť?

Ilustračná fotografia

Zdroj: MIRO MIKLAS, Shutterstock

Reklama

Zrušená predajňa, e-shop či neuznaná reklamácia topánok. Ako si poradiť s reklamáciami v takýchto prípadoch?

Opýtali sme sa Danuše Krkošovej, tlačovej hovorkyne Ústredného inšpektorátu Slovenskej obchodne inšpekcie (ÚI SOI).

1. Kúpila som si zimnú bundu a chcem ju reklamovať. Predajňu však medzičasom zrušili. Ako mám postupovať ďalej?

Lenka

Reklamáciu si môžete uplatniť aj v sídle firmy, ak je odlišné od sídla zrušenej prevádzkarne. Predávajúci je totiž povinný plniť si svoje povinnosti v súvislosti so zodpovednosťou za chyby, tak ako to stanovuje Občiansky zákonník, aj po zrušení prevádzky. A to minimálne počas trvania záručnej doby posledného predaného tovaru.

● Podľa zákona o ochrane spotrebiteľa je predávajúci pri zrušení prevádzkarne povinný informovať nielen o dátume zrušenia, ale i o tom, kde a kto je povinný vyrovnať záväzky voči spotrebiteľom. Najmä, kde môže spotrebiteľ uplatniť reklamáciu.

● Urobiť tak musí najneskôr sedem dní pred zrušením prevádzkarne.

● Oznam pritom umiestni na mieste, kde je uvedená prevádzková doba.

● Predávajúci o tom zároveň písomne informuje obec, ktorá je na požiadanie povinná tieto informácie poskytnúť spotrebiteľovi.

● Ak sa spotrebiteľ s predávajúcim nijakým spôsobom nedohodne, vznikne medzi nimi spor. Konať a rozhodovať v ňom môže výlučne súd v rámci občianskoprávneho konania.

Zdroj: MIRO MIKLAS, Shutterstock

Ilustračná fotografia

2. Kúpil som si v e-shope slúchadlá, ktoré som po mesiaci poslal balíčkom na požadovanú adresu na reklamáciu. Keď prešla lehota 30 dní, napísal som mail. Odpoveď som nedostal. Volal som na dané číslo, ale bezúspešne. Na SOI mi povedali, že mi bol vystavený dobropis, ktorý som však nedostal. Odvtedy sa mi nikto neozval. Ako sa dá moja situácia riešiť?

Kristián

● V zmysle zákona o ochrane spotrebiteľa je predávajúci povinný reklamáciu prijať a určiť spôsob jej vybavenia ihneď. V zložitých prípadoch najneskôr do 3 dní odo dňa uplatnenia reklamácie.

● Po určení spôsobu vybavenia sa reklamácia vybaví ihneď, v odôvodnených prípadoch neskôr. Jej vybavenie však nesmie trvať dlhšie ako 30 dní.

● Vo vašom prípade vám teda vzniklo právo na odstúpenie od zmluvy a vrátenie kúpnej ceny (§ 623 Obč. zákonníka).

● Súčasne máte možnosť podať podnet na kontrolu na miestne príslušný inšpektorát SOI a to podľa sídla predávajúceho. Ten preverí zákonnosť postupu pri vybavovaní reklamácie, i to, či boli dodržané zákonné lehoty, prípadne, či vám neboli uprené žiadne práva.

Zdroj: MIRO MIKLAS, Shutterstock

Ilustračná fotografia

3. Koncom minulého roku som si kúpil čierne pánske topánky. Tento rok v máji sa mi odlepila podrážka. Po troch týždňoch od reklamácie mi prišla odpoveď aj s posudkom, že ju neuznávajú. Odlepená podrážka vraj nie je výrobná chyba a topánky som si vraj pri chôdzi poškodil sám. Ako mám postupovať? Keďže bol robený posudok, operatívnu reklamáciu mi už nechcú vziať. Majo

● Ak vám reklamáciu obuvi, ktorú ste si uplatnili počas prvých 12 mesiacov, zamietli na základe posúdenia určenou osobou, bolo by účelné, aby ste si dali vyhotoviť tzv. kontraposudok u autorizovaného subjektu.

● Odporúča sa autorizovaná osoba na obuv VIPO v Partizánskom.

● Posudok môže vyhotoviť aj súdny znalec z príslušného odboru.

● Keď takto získaný posudok potvrdí, že ide o výrobnú chybu, ktorú ste si nespôsobili vy, reklamáciu si opätovne uplatnite.

● Priložte posudok, ktorý v danom prípade má väčšiu váhu ako posudok, ktorý dal prvotne vyhotoviť predávajúci.

● Takto opätovne uplatnenú reklamáciu už predávajúci nemôže zamietnuť.

● U predávajúceho si môžete nárokovať náklady súvisiace s uplatnením reklamácie aj vyhotovením posudku (§ 598 Obč. zákonníka).

● Aj tu platí, že ak sa s predávajúcim nedohodnete a vznikne medzi vami spor, rozhodnúť ho môže výlučne súd v rámci občianskoprávneho konania.

Vyberáme pre vás niečo PLUS