Raw energetické guľôčky

45 kúskov

NA BRUSNICOVO-POMARANČOVÉ:

● 100 g odkôstkovaných datlí● 50 g sušených brusníc● 50 g mletých mandlí● 1 ČL pomarančovej kôry● 2 PL roztopeného kokosového oleja● rozmixované pistácie na obalenie

NA KAKAOVO-ORECHOVÉ:

● 60 g vlašských orechov● 2 PL kakaa● 60 g odkôstkovaných fíg● 30 g pistácií● 30 g goji● kakao na obalenie

NA MARHUĽOVÉ:

● 100 g sušených marhúľ● 50 g hrozienok● 50 g mletých mandlí● 2 PL strúhaného kokosu● 1 ČL ľanových semienok● 1 ČL vanilkového extraktu● štipka škorice● kokos na obalenie

Všetky tri druhy pripravíme veľmi jednoducho. Suroviny rozmixujeme a zo zmesi tvarujeme guľôčky. Ak je zmes príliš suchá, pridáme trocha vody. Hotové guľôčky obalímev rozmixovaných orechoch, lyofilizovaných malinách, kakau, kokose, strúhanej čokoláde podľa chuti.

Čas prípravy: 20 minút

Raw energetické guľôčky
Zdroj: archív Dobré jedlo

Falafel

 15 kúskov

NA FALAFEL:

180 g sušeného cícera● 1 menšia cibuľa● 1 veľká hrsť petržlenovej vňate● 1 veľká hrsť koriandrovej vňate● 2 strúčiky cesnaku● 1 ČL rímskej rasce● štipka kardamomu● 2 až 5 PL cícerovej múky● olej na smaženie

NA DRESING:

● 200 g hustého jogurtu● petržlenová vňať● pažítka● koriander● soľ● korenie

Sušený cícer dáme na noc do vody. Na druhý deň ho opláchneme a presypeme do mixéra. Pridáme cibuľu, petržlenovú aj koriandrovú vňať, cesnak, rascu, kardamom, soľ, korenie podľa chuti a premixujeme. Potom zmes premiešame s cícerovou múkou a prikrytú dáme na 30 minút do chladničky. Odstátu zmes premiešame, a ak je príliš mokrá, pridáme ešte trocha cícerovej múky. Keď je suchá, prilejeme vodu alebo citrónovú šťavu. Rukou tvarujeme guľôčky a z každej strany ich dozlatista opečieme na panvici s olejom. K falafelu podávame dresing, ktorý jednoducho vymiešame zo všetkých surovín.

Čas prípravy: 15 minút
Čas odležania: 30 minút

Falafel s bylinkovým dresingom
Zdroj: archív Dobré jedlo

Šalátový wrap s humusom a arašidovou omáčkou  

2 až 3 porcie

● 3 PL quinoy● listy hlávkového šalátu● hrsť nasekaných nesolených arašidov● 1 stredne veľká mrkva● 1 stredne veľká uhorka● 1/3 malej červenej kapusty● koriandrová vňať

NA HUMMUS:

● 1 plechovka cícera v slanom náleve● 1 strúčik cesnaku● 2 až 3 PL olivového oleja● 5 PL tahini (pasta zo sezamových semiačok)● soľ● pár kvapiek citrónovej šťavy

NA OMÁČKU:

● 3 PL arašidového masla● 1 PL sójovej omáčky● 1/2 PL ryžového octu● 5 PL vody● 1/2 strúčika cesnaku

Quinou prelejeme vriacou vodou a scedíme. Opäť vsypeme do vriacej osolenej vody a uvaríme domäkka. Odložíme bokom, aby vychladla. Pripravíme hummus. Cícer zlejeme zo slaného nálevu, nálev odložíme. Všetky suroviny na hummus dáme do mixéra a rozmixujeme na hladkú hmotu. Ak je príliš hustá, prilejeme ešte nálev. Dochutíme soľou, korením aj citrónovou šťavou. Urobíme arašidovú omáčku. Dáme do misky všetky suroviny a dobre vymiešame. Polo- žíme na seba niekoľko listov šalátu a každý z kratšej strany potrieme poriadnou lyžicou hummusu. Posypeme uvarenou quinoou a nase- kanými arašidmi. Ďalej poukladáme mrkvu, uhorku, kapustu nakrájanú na tenké pásiky a pridáme lístky koriandra. Opatrne zavinieme do wrapu a podávame s arašidovou omáčkou.

Čas prípravy: 35 minút

Šalátový wrap s humusom a arašidovou omáčkou
Zdroj: archív Dobré jedlo

Ryžové závitky SO ZELENINOU A S REZANCAMI

8 kúskov

● 1 stredne veľká mrkva● 1 mango● 1/2 uhorky● 40 g ryžových rezancov● 8 ryžových plátkov● zopár lístkov mäty● zopár lístkov koriandra● voda

NA OMÁČKU:

● 4 PL ryžového octu● 4 PL rybacej omáčky● 1 šálka vody● 1 PL trstinového cukru● 1 prelisovaný strúčik cesnaku● 1 nasekaná paprička čili

Mrkvu, mango a uhorku nakrájame na tenké prúžky. Ryžové rezance uvaríme podľa návodu. Ryžové plátky namočíme do vody a položíme na vlhkú utierku. Na každý plátok poukladáme 3 až 4 lístky mäty (závisí od veľkosti lístkov), na ne dáme uhorku, mrkvu, mango, trochu ryžových rezancov, zopár lístkov koriandra a pevne zabalíme do závitka. Na omáčku zmiešame všetky suroviny. Podávame k naplneným závitkom.

Čas prípravy: 25 minút

Ryžové závitky so zeleninou a s rezancami
Zdroj: archív Dobré jedlo

Zeleninová MISKA

2 porcie

● 200 g hnedej ryže natural● 2 malé cukety● 100 g brokolice● 100 g hrášku● 100 g baby špenátu● 1/2 uhorky nakrájanej na kolieska● 1 avokádo● soľ● mleté čierne korenie

NA DRESING:

2 PL mandľového masla● 2 PL jablkového octu● 2 PL olivového oleja● 1 ČL javorového sirupu● čierne sezamové semiačka● štipka soli

Ryžu uvaríme v osolenej vode. Cuketu umyjeme a škrabkou z nej krájame pásiky. Zvinieme ich do roliek. Brokolicu dáme na 2 až 3 minúty do vriacej osolenej vody, na chvíľu pridáme aj hrášok. Scedíme a necháme vychladnúť. Pripravíme dresing. Zmiešame naň všetky suroviny. Do misky nasypeme ryžu, uložíme listy čerstvého špenátu a všetku zeleninu. Pokvapkáme dresingom a môžeme podávať.

Čas prípravy: 15 minút
Čas varenia: 15 minút

Zeleninová miska
Zdroj: archív Dobré jedlo