Zelená zelenina

Povinná výbava každej chladničky!
Povinná výbava každej chladničky!
Zdroj: Northfoto

Surová a najmä listová zelenina je na prasknutie plná živinami a neobsahuje takmer žiadne kalórie. Na pol kila je ich približne iba sto. Je preto mimoriadne vhodná pri chudnutí, pretože sa jej môže jesť prakticky neobmedzené množstvo. Ochraňuje cievy, zlepšuje zrak a znižuje riziko cukrovky. Hlúbová zelenina okrem toho výrazne pomáha v boji s rakovinou. Treba mať však na pamäti, že takúto zeleninu treba dôkladne rozmixovať, nasekať alebo požuť, iba tak sa z nej totiž dajú získať potrebné látky.

Strukoviny

Ilustračná snímka
Ilustračná snímka
Zdroj: Shutterstock

Strukoviny sú stelesnením všetkého dobrého v malom balení. Jedenie fazule a ďalších strukovín prináša pocit sýtosti, pretože dokáže vyrovnávať hladinu krvného cukru. Rozpustná vláknina zas znižuje hladinu cholesterolu v krvi. Strukoviny stačí na jedálny lístok zaradiť dvakrát do týždňa a riziko rakoviny hrubého čreva sa tým zníži o rovných 50 percent.

Cibuľa

Ilustračná snímka
Ilustračná snímka
Zdroj: Shutterstock

Nie len cibuľa, ale aj pór, cesnak, pažítka či šalotka podporujú kardiovaskulárny aj imunitný systém, pričom účinne bojujú proti rakovine a cukrovke. Ak z nich chcete získať čo najviac, musia byť dokonale nasekané či požuté, aby uvoľnili čo najviac telu prospešných látok. Či cibuľa obsahuje tieto látky zistíte veľmi ľahko – začnete pri jej krájaní slziť.

Huby

Vitamín B2 proti mastnej pleti a vlasom
Vitamín B2 proti mastnej pleti a vlasom
Zdroj: Shutterstock

Huby sú superpotrava a zároveň jednou z najzdravších potravín na planéte. Sú unikátne, pretože obsahujú zložky, ktoré dokážu blokovať produkciu estrogénu, vďaka čomu sú výborné pri prevencii rakoviny prsníka. Medzi rôznymi hubami sa aj ich vlastnosti a prospešnosť pre zdravie menia. V zásade však platí, že huby pôsobia protizápalovo, stimulujú imunitný systém, ochraňujú DNA, spomaľujú rast alebo v niektorých prípadoch spôsobujú i smrť rakovinových buniek. Huby jedzte vždy tepelne spracované.

Bobuľové ovocie

Borůvky mají protizánětlivé a antioxidační účinky.
Borůvky mají protizánětlivé a antioxidační účinky.
Zdroj: SHUTTERSTOCK.COM

Malé farebné bobuľky sú to najlepšie, čo môžete pre svoje zdravie urobiť. Čučoriedky, jahody, černice maliny... tie všetky obsahujú relatívne malé množstvo cukru a veľa živín. Znižujú riziko infarktu, cukrovky, rakoviny a mentálnej degenerácie. Zároveň však posilňujú motoriku a pamäť.

Orechy a semienka

(ilustračné foto)
(ilustračné foto)
Zdroj: Shutterstock

Semená sú plné zdravých tukov, minerálov a antioxidantov, ako aj vlákniny. Obsahujú viac bielkovín ako orechy. Každý jeden druh semienka je z výživového hľadiska unikátny. Niektoré sú extrémne bohaté na omega-3 mastné kyseliny, iné majú ohromne veľa protirakovinových lignanov, kým ďalšie sú skvelým zdrojom železa, vápnika, zinku a vitamínu E. Orechy naproti tomu bojujú s kardiovaskulárnymi ochoreniami, pomáhajú pri cukrovke a rovnako i pri chudnutí. Tuky obsiaghnuté v orechoch a semienkach pomáhajú pri vstrebávaní živín prijímaných napríklad so zeleniniou.

Ilustračná snímka
Ilustračná snímka
Zdroj: Shutterstock