Reklama

Skúste vlastné online podnikanie: Ako rozbehnúť vlastný internetový obchod

ilustračná fotografia

Zdroj: Shutterstock

Reklama

Ste na materskej a chcete si finančne prilepšiť? Hľadáte prácu, ktorú by ste vedeli robiť z domu?

S dobrým nápadom a podnikateľským duchom môžete rozbehnúť biznis na internete.

Založenie e-shopu nie je vôbec ťažké. Stačí mať dobrý nápad, chuť na sebe pracovať a byť aspoň trochu internetovo zdatná. Predtým, ako nápad rozbehnete, si urobte prieskum trhu. Nájdite na ňom dieru a rozbehnite si biznis s niečím originálnym. Pokojne sa inšpirujte zahraničím, no ak vidíte potenciál aj v oblasti, ktorú si už niekto obsadil, nedajte sa odradiť. Popremýšľajte, ako sa odlíšiť od konkurencie a zviditeľniť.

Kroky k úspechu

Vymyslite pre e-shop pútavý názov a logo. Premyslite si aj firemné farby, písmo a jednotný štýl vašej prezentácie na verejnosti.

Budete potrebovať

- Živnostenské oprávnenie – podnikanie bez neho je nelegálne. Získate ho na živnostenskom úrade. Do predmetu podnikania uvediete službu, ktorú chcete prevádzkovať. V prípade e-shopu postačí „kúpa tovaru na účely jeho predaja konečnému spotrebiteľovi alebo iným prevádzkovateľom živnosti“. Informácie k živnostenskému podnikaniu nájdete na www.minv.sk v sekcii živnostenské podnikanie.

- Vhodnú doménu – názov e-shopu. Ideálne je, ak sa z neho dá odvodiť sortiment, ktorý budete predávať. Mala by byť krátka a ľahko zapamätateľná. Nezabudnite ju zaregistrovať.

- Grafické zhmotnenie – tovar predáva jeho obal. Máte dve možnosti. Stránku si necháte vytvoriť na zákazku. Výhodou je, že váš e-shop bude originálny, nevýhodou, že každú aktualizáciu budete musieť riešiť cez výrobcu. Alebo sa do toho pustíte samy. Na internete sa dá nájsť množstvo tzv. publikačných systémov na tvorbu webových stránok, ktoré obsahujú aj možnosť vytvoriť si vlastný e-shop za pár eur. „Ich výrobcovia ponúkajú pestrú paletu šablón pre e-shopy, z ktorých si vyberiete jednu a tú len naplníte obrázkami produktov a sprievodným textom. Výhodou je, že si stránky môžete aktualizovať samy, kedykoľvek a bezplatne,“ tvrdí Peter Zimerman z pro-fit.sk. „Výrobca vie zároveň zabezpečiť aj registráciu domény či webhostingu.“

- Spoľahlivé služby – prijímanie objednávok, zvládnuté platenie cez internet, originálne balenie a spoľahlivé doručenie. Mali by byť samozrejmosťou skôr ako e-shop spustíte.

- Kontakt a priestor na diskusiu – klient, hoci len potenciálny, musí mať možnosť vás v prípade otázok či reklamácií kontaktovať. Pýtajte si od neho spätnú väzbu.

Reklama a účtovníctvo

Mať krásny e-shop a splnené všetky zákonné povinnosti však nestačí. To najdôležitejšie je dať o sebe vedieť. Možností je veľa, a to aj bez prehnaných výdavkov. Niekedy na úvod postačí konto na sociálnej sieti, prípadne blog. Spôsobov je však oveľa viac – bannerová reklama či kontextová (napr. vo vyhľadávači), reklama v printových médiách, rozhlase, TV, na bilbordoch... Závisí to aj od vašich finančných možností. Pomôcť môžu porovnávače cien ako napr. Pricemania. sk, kde si ľudia pri porovnávaní cien e-shop všimnú. Nezabudnite ani na účtovníctvo! Ak sa v ňom nevyznáte sama, alebo naň nemáte človeka, niektorí výrobcovia publikačných a účtovných systémov majú systém, ktorý prepojí váš e-shop s účtovníctvom. „Podstatou prepojenia je, že vystavené faktúry za predaný tovar v rámci e-shopu sa automaticky zaúčtujú do pripojeného účtovníctva. Nemusíte ich tlačiť či duplicitne vkladať do účtovného systému. Všetko beží elektronicky. Prepojené účtovníctvo v sebe navyše obsahuje aj priebežne aktualizovanú legislatívu, takže znižuje možnosť vzniku chyby, ak nie ste znalá všetkých zmien,“ radí P. Zimerman.

Výhody online podnikania

- ste sama sebe šéfkou

- minimálne náklady na priestory a zamestnancov (zväčša sa pracuje z domu)

- kanceláriu si prenesiete kamkoľvek vo vašom notebooku

- získate čas pre seba i rodinu

- možnosť tvorivo sa realizovať