Strata zásielky
13. 1. 2009, 1:01 (aktualizované: 11. 7. 2024, 13:38)

Zdroj: Profimedia
Vianoce sú za nami a vy ste nedostali balík, ktorý vám už pred sviatkami poslali príbuzní z cudziny? Poradíme vám, čo robiť, ak márne čakáte na balík zo zahraničia alebo váš list nie je doručený.
Občas sa prihodí, žepodáte na pošte balík čilist, ale na cieľovú adresu nedorazí.Ak si chcete overiť, čosa stalo s vašou zásielkou,môžete zavolať na linku zákazníckehoservisu Slovenskejpošty: 0800 122 413. Dokážuvám však pomôcť lenvtedy, keď im poskytnete podaciečíslo zásielky. Ako odosielateľmáte zo zákona právoreklamovať nedoručenie zásielkya požadovať od Slovenskejpošty náhradu škody.Musíte si ho však uplatniť do6 mesiacov od podania poštovejzásielky, inak vám právozanikne.Postup pri reklamáciiZásielku môžete reklamovať,aj keď nie ste odosielateľ,ale príjemca. „Reklamáciunedodania zásielky môžepodať ktorákoľvek osoba tak,že predloží podací lístok, jehodruhopis alebo odpis a vyplníreklamačný list,“ hovorí JurajDanielis zo Slovenskej pošty.Reklamáciu môžete podať nakaždej pobočke pošty, je všakplatná len v písomnej podobea na predpísanom tlačive.Slovenská pošta by malaodosielateľovi po prešetrení,či sa zásielka stratila, do30 dní písomne oznámiť výsledokreklamácie.Zásielky zo zahraničiaAk sa stratí balík alebo listodosielaný zo zahraničia, postupje podobný ako pri stratezásielky v rámci Slovenska.„Zahraničná poštová krajinaje povinná Slovenskej poštepostúpiť informáciu, na základektorej Slovenská poštazačne reklamačné konanie.Ak zistí, že sa stratila na stranezahraničnej poštovej správy,so súhlasom podávateľamôžeme vyplatiť náhraduškody adresátovi. Môžemevšak aj požiadať zahraničnúpoštu, aby vyplatila kompenzáciupodávateľovi. V prípade,že sa zásielka stratila našouvinou, nemáme problémzákazníka odškodniť my,“hovorí Juraj Danielis.Náhrada škodyVýška náhrady škody zastratenú alebo poškodenúzásielku závisí od tarify poštovýchslužieb. Zo zákonavšak platí, že za nedodanie,zničenie alebo poškodeniedoporučenej zásielky sa odosielateľovivyplatí 20-násobokpoštovej sadzby za službuDoporučene, teda v súčasnostiv tuzemskom styku9,96 €/300 Sk, v medzinárodnomstyku 37,61€/1 133 Sk.Ak sa stratí balík a nie je poistený,odosielateľovi je priznanánáhrada škody len dovýšky skutočnej škody, najviacvšak dvojnásobok najnižšejpoštovej sadzby podľatarify. Informácie o spôsobereklamácie, aktuálne tarifyslužieb aj výšku náhradyškôd získate na každej poštealebo na webovej stránkeSlovenskej pošty.Zabráňte strate!Stratám balíkov a listovsa dá jednoducho zamedziť.V prvom rade treba pri posielanízásielok zvoliť správnydruh poštovej služby. Akposielate v balíku hodnotnéveci, je rozumné si jeho obsahpoistiť. „Výška poisteniaje vo vnútroštátnom stykuneobmedzená, nesmie všakpresahovať skutočnú cenuobsahu zásielky. Sadzba zaslužbu Poistenie sa pripočítak príslušnej sadzbe za podaniezásielky podľa použitéhoproduktu a triedy,“ hovoríJuraj Danielis.