Vrátenie chybného tovaru je vaše právo: Trvajte na reklamácii!
17. 8. 2009, 2:00 (aktualizované: 11. 7. 2024, 13:10)

Zdroj: Petra Áčová
Poradíme vám, ako postupovať, ak vám predávajúci nechce uznať reklamáciu tovaru v záruke.
Našu čitateľku Annu trápi odmietnutá reklamácia značkových tenisiek, ktoré kúpila dcére v športovom obchode. „Prvýkrát mala dcéra tenisky obuté asi štyri hodiny, nohy jej však opuchli a na jednej sa vytvoril veľký otlak. Druhýkrát si dala iný druh ponožiek a tenisky nosila kratší čas, nohy jej však opäť opuchli a sčerveneli. Opuch a začervenanie ustúpili až po dvanástich hodinách. Podobné problémy nemáva zo žiadnej inej obuvi a viem, že tenisky jej nie sú malé. Od ich kúpy prešli tri mesiace a dcéra ich nechce nosiť, preto som ich odniesla do predajne reklamovať zo zdravotných dôvodov. Predavačky však odmietli obuv prevziať s argumentom, že z takéhoto dôvodu nie je možné tovar reklamovať. Majú pravdu?“ pýta sa pani Anna.
Povinnosť predajcu
Reklamácia tovaru počas záručnej lehoty je vaše spotrebiteľské právo. Povinnosťou predávajúceho je prijať tovar a dať odborne posúdiť oprávnenosť vašej reklamácie. Predajca vás môže počas dvanástich mesiacov od kúpy tovaru odmietnuť len na základe záveru odborného posúdenia chyby na výrobku, ktorý reklamujete. Predavačky preto mali obuv pani Anny prevziať, spísať reklamačný doklad a obuv dať na odborné posúdenie, či nie je zdravotne alebo inak chybná. Konečné slovo pri rozhodovaní o vybavení reklamácie má predajca. Ak ste však presvedčený, že reklamácia je oprávnená, pokúste sa s predajcom dohodnúť. Aj vy si môžete dať zhotoviť znalecký posudok. Ak bude posudok vypovedať vo váš prospech, uplatnite si reklamáciu opäť u predajcu. Ten však ani v tejto situácii nemusí reklamáciu uznať. Následne sa môžete brániť súdnou cestou – so znaleckým posudkom máte veľkú šancu na úspech. Predajca naopak riskuje, že namiesto ceny za výrobok, resp. za jeho opravu, bude musieť platiť niekoľkonásobne viac.
Rady pri reklamovaní
- K reklamácii je dôležité mať nákupný pokladničný doklad. Nákup je síce možné preukázať aj inými dokladmi (výpisom z účtu pri platbe kartou, záručným listom, čestným vyhlásením apod.), avšak chýbajúci pokladničný doklad môže reklamačný proces skomplikovať. Predajca nie je oprávnený vám odobrať nákupný pokladničný doklad, preto si urobte kópiu, ktorú mu v prípade potreby poskytnite a originál si vždy ponechajte u seba.
- Reklamovať tovar môžete počas celej prevádzkového času predajcu. Nedajte sa odbiť argumentom predavačky, že vedúci predajne, ktorý má na starosti vybavovanie reklamácií, sa nenachádza v predajni. V predajni musí byť vždy prítomná osoba zastupujúca predajcu, oprávnená prijímať reklamácie.
- Výrobok môžete reklamovať aj bez originálneho obalu.
- Pred podpisom si reklamačný protokol starostlivo prečítajte. Jednoznačne formulujte opis chyby, vašu požiadavku na spôsob riešenia reklamácie.
- Predávajúci alebo ním poverený pracovník by mal o reklamácii rozhodnúť ihneď, v zložitých prípadoch do troch pracovných dní. Do tejto lehoty sa nezapočítava čas potrebný na odborné posúdenie chyby. Vybavenie reklamácie však nesmie trvať dlhšie ako 30 dní.
- Za vybavenie reklamácie sa pokladá odovzdanie výrobku po oprave, výmene alebo zamietnutí reklamácie, prípadne vrátenie peňazí pri odstúpení od zmluvy.