Pozor na sladidlá

Ak si vyberáte pravidelne len žuvačky bez cukru, potom je dobré vedieť, aké náhradné sladidlá obsahujú.

Medzi najviac používané sladidlá patria isomalt (E 953), maltitol( E 965), mannitol (E 421), sorbitol (E 420), či xylitol (E 967). Tieto látky sa považujú za bezpečné. Pri veľkých dávkach môžu spôsobiť väčšinou len hnačku a podráždenie žalúdku malých detí.

Ďalšími používanými sladidlami sú však aspartamy (E 951) a acesulfam K (E 950). Tieto látky sa už spájajú s nežiaducimi účinkami, mnoho odborníkov má voči umelým sladidlám veľké výhrady, označuje ich za rakovinotvorné. Aspartamy sú často spájané s rakovinou mozgu. Deti, tehotné a dojčiace ženy i ľudia trpiaci fenylketonúriou by sa mu mali vyhýbať. Pomáhajú odbúravať stres Žuvanie žuvačiek pomáha uvoľňovať napätie spôsobené stresovými situáciami, tvrdia odborníci. Znížiť napätie vraj dokáže aj žutie malého kúska žuvačky.

Podľa psychológa Karola Kleinmanna dokonca nezáleží na tom, či človek žuje ochutenú žuvačku, s cukrom či bez cukru. Proti stresu totiž pôsobí samotné žuvanie. Rovnako teda nezáleží ani na príchuti žuvačky, i keď každý podľa neho radšej žuje to, čo mu chutí.