Keď pociťujete potrebu robiť veci inak, neriaďte sa podľa trendov alebo toho, čo povedia druhí. Musíte jednoznačne vychádzať z toho, čo chcete sama. Ak ľutujete nejaké svoje rozhodnutia, ktoré vás doviedli až do tohto bodu, kde sa trápite a neviete, ako ďalej, je dobré usporiadať si myšlienky a ujasniť si, čo vám vlastne robí v živote radosť a čo vám ju, naopak, berie. Ak už dlhšie pociťujete nespokojnosť, pritom vám vlastne nič zvláštne nechýba, napriek tomu nepokoj neustupuje, je dobré pozrieť sa na seba a na svoje priania novými očami. Tak sa pokojne posaďte, doprajte si čas a zodpovedajte nasledujúcich 20 otázok. Zapíšte si odpovede a plán, čo máte robiť ďalej, sa vytvorí priamo pred vašimi očami. A možno budete aj prekvapené! Lebo niekedy to stačí vidieť čierne na bielom.

1. Z čoho ste mali v poslednom čase úprimnú radosť?

2. Čo vás, naopak, najviac naštvalo?

3. Keby ste sa nemuseli starať o peniaze, ako by sa zmenil váš život?

4. Ktorú aktivitu robíte len preto, že vám vyčaruje úsmev na tvári?

5. Čo vám ide naozaj od ruky?

6. Koľko peňazí by ste potrebovali na to, aby ste boli šťastná?

7. Aké vlastnosti majú ľudia, ktorých tajne obdivujete?

8. Aké vlastnosti majú jedinci, ktorým sa vyhýbate, nemáte ich rada?

9. Keby nehrala úlohu fyzická zdatnosť a vzdelanie, aké by bolo vaše povolanie?

10. Aká je najhoršia vec, ktorú by mohli o vás ostatní tvrdiť?

11. Čo v živote robíte len preto, aby vás druhí oceňovali?

12. Ktorú spomienku by ste zvečnili do básne, piesne alebo poviedky?

13. Na čo sa najviac tešíte v priebehu obyčajného dňa?

14. Vďaka čomu by ste chceli byť nezabudnuteľná?

15. Čo by vám pomohlo vyrovnať sa s bolesťami z minulosti?

16. Aký je najlepší kompliment, ktorý ste v živote dostali?

17. Komu a čo v živote najviac závidíte?

18. Na chvíľu sa zamyslite nad problémom, ktorý vás aktuálne najviac trápi. Keby tento problém prežíval váš najlepší priateľ či priateľka, čo by ste im poradili?

19. V ktorom období svojho života ste boli najšťastnejšia? Spomeňte si, prečo ste boli vtedy taká šťastná?

20. Keby ste si mali naplánovať jeden dokonalý (ale reálne uskutočniteľný) deň, ako by ste ho strávili? Opíšte, čo by ste robili od rána až do večera, kým by ste si ľahli do postele.

A čo s bezsennými nocami?

A čo s bezsennými nocami?
Zdroj: shutterstock

Toto pomáha nám

Ak to dôjde tak ďaleko, že vám myšlienky každý večer víria v hlave a nedajú sa zastaviť, berú vám spánok a vy ráno nemáte žiadnu energiu, aby ste čokoľvek robili, skúste aj toto. Aj bez psychoterapeuta sa dá vyčistiť hlava. Nám pomáhajú tieto metódy.

Prehrajte si spätne svoj deň

Umyli ste si zuby a zaľahli do postele? Tak teraz sa vracajte spätne v čase – umyla som si zuby, obliekla si pyžamo, čítala knihu, pozerala televíziu, večerala, umývala riad, rozprávala sa s deťmi, manželom a tak ďalej –, až kým nedôjdete k ránu, keď ste sa zobudili. Spomínanie na udalosť za udalosťou vyčistí a upokojí mozog a vy ľahšie zaspíte.

Venujte pozornosť dýchaniu

Sústreďte sa na dych. Nádychom nazbierajte jednotlivé starosti a výdychom ich vždy pošlite von z tela. Predstavivosť je pri tom dôležitá. Potom na chvíľu zadržte dych, snažte sa nemať žiadne myšlienky a znovu vydýchnite. Opakujte dovtedy, kým si mozog neoddýchne od starostí a neuvoľníte sa.

Píšte si, na čo myslíte

Toto je dobré robiť pred spaním. Zoberte si papier a pero a píšte všetko, čo vám príde na myseľ. Na začiatku budete mať pocit, že neviete, čo skôr napísať, ale pomaly sa myšlienky ustália, ustúpia, až zrazu nebudete mať čo písať.

Zaspávanie s knihou

Ak mozog nevie vypnúť, skúste ho zamestnať niečím iným. Napríklad nenáročnou knihou. Malo by to byť niečo, čo vás zaujíma, ale nie zase čítanie, ktoré váš mozog príliš stimuluje. Ako sa vraví, vyberte si takú „oddychovku“, ktorá vás nijako nezaťaží, možno aj časopis, ako je ten náš. Zaručene sa vám podarí rýchlejšie zaspať.

Športujte

Ideálne pre rýchlejšie zaspávanie je beh. A najlepšie niekde v prírode, kde vás prostredie upokojí. Vďaka behu sa myšlienky zjednodušia a sústredenie prejde len na vás. Čoskoro budete vnímať len samu seba a o to ide. Hlava sa dokonale prečistí. Ale ak nerada beháte, skúste niečo iné, napríklad jogu.

Športujte
Zdroj: shutterstock

Nepanikárte

Veľa ľudí nevie zaspať práve preto, že nevie zaspať. Ak sny nijako neprichádzajú, začneme panikáriť, sledovať hodiny a s postupujúcim časom sa bojíme, že ráno nezvládneme povinnosti, budeme unavené. Toto sú presne tie myšlienky, ktoré nás držia bdelé ešte viac. Vtedy skúste čokoľvek, čo vám pomôže uvoľniť sa. Hoci aj vstať a pozerať nejaký film, poprechádzať sa. Jednoducho zmiernite paniku a strach a potom určite skôr zaspíte.

 Čo si všímať v odpovediach:

Čo si všímať v odpovediach
Zdroj: shutterstock

Odpovede, kde opisujete, čo vás teší...

Prebehnite ich a zamerajte pozornosť práve na to, čo vás skutočne teší. Napríklad rada by ste cestovali, ale teraz nemáte peniaze, tak si vyberte z toho, čo je realizovateľné. Cestovanie znamená pohyb a spoznávanie nových vecí – toto vám v skutočnosti robí radosť, nie samotné cestovanie. Preto nebuďte pasívna a skúste objavovať nové veci v okolí. Hľadajte spôsoby, ako byť aktívna a spoznávať nové veci aj bez peňazí. Tak si pritiahnete radosť do života aj v tomto ťažšom období.

Odpovede o ocenení...

Akých ľudí máte rada, nemáte rada, aký kompliment ste dostali, ako byť nezabudnuteľná… Všetky tieto otázky súvisia s tým, čo máte na sebe najradšej, čo oceniť, čomu sa, naopak, vyhýbať, z čoho máte strach. Tu si uvedomíte, ktoré vlastnosti v sebe treba podporiť, čo sa naučiť na sebe milovať a ktorým ľuďom sa treba vyhnúť, aby vás neoberali zbytočne o energiu. Vaše zdravé sebavedomie dokáže urobiť zázraky.

Ako by to mohlo vyzerať...

Boli tam aj otázky o dokonalom dni a dokonalom živote, keby bolo keby… Toto vás má nasmerovať, kam sa uberať. Stratili ste v živote smer? Tak toto vám odhalí, po čom vlastne túžite. Smelo do toho!