Na prvý pohľad nespútaný muž. Na prvé stretnutie dokonalý džentlmen. Pre obchodných partnerov biznismen, ktorému v žilách miesto krvi kolujú diamanty.

Zdroj: Peter Korček

Zdroj: Peter Korček

Zdroj: Peter Korček
Galéria k článku
Pre priateľov človek so slobodnou dušou a zmyslom pre humor. Aj taký je majiteľ firmy ALO Alojz Ryšavý (34). Je Slovák, no takmer dvadsať rokov je jeho domovom Praha. Z malého šperkára sa vypracoval na majiteľa rešpektovaného impéria, ktoré nielen vybudoval, ale aj dostal do povedomia všetkých Slovákov a Čechov. Jeho firma nesie jeho meno a prináša radosť tým, ktorí milujú diamantové šperky. Rovnako ako jej majiteľovi, ktorý tento oslavuje 15. výročie založenia značky ALO diamonds.
Pred pár rokmi šperky ALO nepoznal takmer nikto, dnes sú najhorúcejším želiezkom na česko-slovenskom trhu. Dobrý pocit?
Určite. Slovensko a Čechy sú postkomunistické krajiny, kde ľudia síce mali aký-taký prehľad o móde, ale o šperkoch takmer žiadny. Šperk je komodita, ktorá si vyžaduje určité znalosti týkajúce sa kvality, spracovania či materiálov. Naším cieľom bolo a stále je v prvom rade to, aby sa ľudia naučili rozoznávať kvalitné šperky od nekvalitných. Aby vedeli, že keď chcú šperk, tak jedine kvalitný, a ak chcú niečo módne, tak jedine super jedinečný dizajn.
Čím vás stále vedia šperky a diamanty po toľkých rokoch nadchýnať?
Našťastie, vždy sa nájde niečo nové. Nový dizajn, použitie nových surovín, nových kameňov, nových kombinácií. Je to veľmi tvorivá práca. So šperkmi je to ako s módou. Vždy prídu nejaké nové trendy. Napríklad teraz je in ružové zlato. Musím však povedať, že ALO už trendy iba nenasleduje, ale ich najmä spoluvytvára. V strednej Európe nás skutočne pokladajú za nositeľov trendov. V porovnaní so zavedenými svetovými značkami uberáme na konzervatívnosti a ideme cestou moderných módnych šperkov.
Predpokladám však, že dnes už šperky nenavrhujete, ľudia vás vnímajú skôr ako výborného obchodníka...
Dizajnu sa venujem stále. Vytváram dizajn našich kolekcií. Je pravda, že na navrhovanie šperkov mám tím dizajnérov a ani šperky už fyzicky nevyrábam, no vždy si nájdem čas a každý jeden dizajn si najskôr prezriem a schvaľujem.
ALO má predsa obrovské množstvo dizajnov!
A práve preto na ne musím dozerať, aby som udržal víziu značky. Je to moja vizitka, každý šperk nesie moje meno a podlieha istej filozofii. Máme niekoľko štýlov a cieľových skupín a ja sa ich snažím zladiť. Od náušníc pre bábätká, ktoré sú, mimochodom, naozaj populárne, až po luxusné náhrdelníky.
Kvetinová kolekcia je naozaj vydarená a veľmi úspešná.
Máte medzi svojimi šperkmi aj srdcovú záležitosť?
Áno. Kvetinovú kolekciu, ktorá je naozaj vydarená a veľmi úspešná. To je moja srdcovka. Som však hrdý aj na naše zásnubné prstene, ktoré už nepredstavujú iba kamienok a obrúčku, ale sú ozdobené aj po obvode. Tie patria k tomu najžiadanejšiemu. To je pozitívna správa. Človek by si povedal, že v dnešnej dobe ľudia dávajú prednosť vzťahom „na divoko“. Sú dokonca aj prípady, keď muž kúpi žene zásnubný prsteň až dnes, lebo pred rokmi si ho nemohol dovoliť. Ľuďom stále záleží na tom, aby svoju lásku zveľaďovali. Stáva sa, že k výročiu si dajú manželia svoje zásnubné prstene či obrúčky vynoviť dizajnom, ktorý sa im páči viac než ten, ktorý sa nosil pred rokmi.
Čo stojí za názvom ALO – okrem vášho mena? Sen vybudovať impérium, túžba po materiálnom zabezpečení alebo jednoducho vášeň ku šperkom?
Zo začiatku to bol malý sen. Túžil som predať prsteň a to sa mi splnilo. Potom som chcel predať drahý prsteň, čo sa mi tiež podarilo. A tak som mal ďalšiu métu. Konkurovať šperkom zo západnej Európy. A to, ako viete, je dnes už tiež skutočnosť. Šperky ALO sa predávajú vedľa šperkov svetových značiek, a tak sa moje sny posúvajú ďalej. Pracujem na tom, aby mala značka ALO sieť vlastných maloobchodných predajní.
Alojz Ryšavý sa z malého šperkára vypracoval na majiteľa rešpektovaného impéria.
Vaše sny sa menia. Meníte sa s nimi aj vy?
O tom som dosiaľ nepremýšľal, nemal som na to čas. Ale určite som sa zmenil. Na začiatku som mal nejaký sen a ten sa mi postupne plní. Zmenili sa aj moje nároky. Tým, že popri práci veľa cestujem a spoznávam iné kultúry, stávam sa tolerantnejším.
Poznačila vás vaša práca aj inak? Trpíte nejakou deformáciou?
Nedá sa povedať, že by som trpel, ale poznačený som. (Smiech) Prvé, na čo sa pozriem, keď sa s niekým stretnem, je to, aké šperky má na sebe. A musím priznať, že som dosť kritický.
Takže ľudia vo vašom okolí nosia povinne šperky ALO?
(Úsmev) Povinne nie.
Obdarúvate šperkmi?
Jasné. Nerozdávam ich na ulici, ale svojim blízkym venujem na Vianoce alebo iné výročia väčšinou šperky.
"So šperkmi je to ako s módou. Vždy prídu nejaké trendy," hovorí Alojz.
To nie je veľmi originálne...
Čudovali by ste sa, ale podľa mojich skúseností šperk vždy poteší. A vždy má hodnotu. Ak ho nestratíte...
Ako laik zistí, či kupuje kvalitný diamantový šperk?
To závisí od viacerých činiteľov. Dôležitá je správna proporcia aj kvalitné suroviny použité pri výrobe. Laik tieto veci nerozozná. No ak sa vyhne nákupom v dovolenkových destináciách, kde môže kvalita diamantov výrazne zaostávať, nebude po návrate domov nemilo prekvapený. Ku každému diamantu patrí automaticky certifikát, ktorý garantuje históriu kameňa a kvalitu spracovania. A záručný a pozáručný servis. Pretože o šperky sa treba starať.
Ale čo keď si niekto nemôže dovoliť takýto šperk?
Pozrite sa. Značkové predajne, ktoré predávajú diamantové šperky, sú naozaj rôzne. Drahé, stredne drahé aj lacné. Naše šperky si môže dovoliť podľa mňa takmer každý. Napríklad ceny zásnubných prsteňov ALO sa začínajú niekde na hranici priemernej mzdy. Ak človek nie je nezamestnaný, môže si ich dovoliť. Okrem toho si myslím, že ak človek ide niekoho požiadať o ruku, cena zásnubného prsteňa by nemala zodpovedať iba jednému platu. Je to predsa jeden z najdôležitejších momentov, keď sa človek rozhoduje, že chce s niekým stráviť zvyšok života. K tomu nedospeje zo dňa na deň, má čas sa na toto gesto pripraviť. V zahraničí si muži odkladajú na zásnubný prsteň 3 až 5 platov.
Zaujímavá teória. Ako to, že váš prst nezdobí žiadny prsteň?
Lebo zatiaľ nie som zasnúbený. Navyše je zásnubný prsteň v prvom rade pre ženy. Muži si ho zaobstarávajú iba ojedinele. A myslím si tiež, že je správne investovať skôr do zásnubného prsteňa pre partnerku než pre seba. Jedného dňa to určite urobím.
Veríte, že láska môže vydržať naveky rovnako ako diamanty?
Samozrejme. Ak ide niekto do toho, že sa chce s niekým vstúpiť do manželstva, tak tomu predsa musí veriť!
Alojz už šperky fyzicky nevyrába, vždy si však nájde čas a každý dizajn si starostlivo prezrie.
No... tipujem, že sa nájdu aj takí, ktorých k tomuto rozhodnutiu vedú aj iné pohnútky...
Podľa mňa by to nemalo byť iba nejaké neuvážené gesto typu „tak to skúsme a uvidíme, či to vyjde“. Mala by to byť výnimočná chvíľa, ktorá zodpovedá tomu, že to muž so ženou myslí naozaj vážne.
Zdá sa, že sa celý váš život krúti len okolo šperkov. Môžu šperky naučiť človeka niečo o živote?
Naučili ma robiť ľuďom radosť. Viem to, lebo dostávam množstvo ďakovných mailov. Je príjemné vedieť, že vďaka tomu, čo vytvárame, má niekto úsmev na tvári.
Takto vznikajú diamantové šperky.
VEDELI STE, ŽE...
ALO diamonds otvára sieť maloobchodných predajní so šperkmi, do konca roka 2011 by ich malo byť 10 na území Slovenska a v Čechách, 1 v Budapešti a 1 vo Viedni. Po otvorení 2 obchodov v Bratislave otvorili 1.10. ďalšiu predajňu v Košiciach a 30. októbra se bude otvárať obchod v Brne v OC Olympia.
Alojz Ryšavý osobne dohliada na vytváránie dizajnu klenotníckych butikov, ktoré poskytnú „neopakovateľný zážitok pri dôležitých životných okamžikoch“. Kvetované závesy, mozaika, glamour lustre a možnosť výberu šperkov v absolútnom súkromí, to je to, čo ponúka svojim zákazníkom.