„Pri výbere interiérovej vône zohráva veľkú úlohu druh a veľkosť priestoru. Je dobré používať ľahšie vône v lete a v zime môžeme experimentovať aj s niečím ťažším,“ víta ma odborníčka s vycibreným nosom na všetko, čo sa nesie vzduchom. Náročnejšie je rozvoňať firemný priestor, keďže v ňom sa pohybuje viac ľudí s rôznymi charaktermi. Žiaden šéf vraj nič nepokazí mätou piepornou. „Ide o zaručený ,zlepšovák‘ nálady. Dokáže pracovníkov povzbudiť a motivovať k lepším výkonom.“

Mária, odborníčka na interiérové vône:

  • miluje korenisté vône,
  • v šatníku preferuje čiernu,
  • podniká aj s módou.

Uprednostňuje korenisté vône

S manželom stále nakupovali vône do svojho módneho showroomu i domov a hoci mali difúzory či tyčinky všade, zdalo sa im, že ich je málo. Tam kdesi sa začala ich túžba mať ich poruke stále. Navyše pani Mária chcela, aby vône spolu harmonizovali navzájom. Hostia a aj oni sa tak cítia príjemne a vône, nesúce sa v ovzduší, vnímajú podprahovo a nerušivo. Máriinmu nosu viac lahodia korenisté vône. Také preferuje aj parfumy. Jej favoritom na zimu sú tie, ktoré obsahujú tropickú bylinu pačuli. Kto zacíti túto sladkasto-drevitú vôňu, zlepší sa mu nálada, a navyše pôsobí ako afrodiziakum.

V interiéri si potrpí, aby vône pôsobili podprahovo a príjemne.
V interiéri si potrpí, aby vône pôsobili podprahovo a príjemne.
Zdroj: LUCIA LUKUŠOVÁ

Prvý parfum smrdel

Reč vône poznal človek už dávno. Pred vyše päťtisíc rokmi sa snažil získať na svoju stranu bohov príjemnými arómami, ktoré vznikali pri pálení vzácnych živíc a driev. Odtiaľ vlastne pochádza aj názov parfum – per fumum alebo v preklade dym. Kolískou klasických parfumov alebo interiérových vôní je Francúzsko. Dodnes tam žijú najlepší výrobcovia. „Pamätám si obdobie mladosti, keď bolo úžasné mať podpultový sprej Impulse. Prvú výplatu som investovala do svojho prvého parfumu, ktorý som si kúpila v Tuzexe. Veľmi smrdel,“ smeje sa Mária a dodáva, že kedysi bol iný trend pri nákupe vôní ako dnes. „V minulosti sme ich nekupovali podľa toho, ako voňajú, ale aký mali flakón.“

Aromatizovanie miestností je veda.
Aromatizovanie miestností je veda.
Zdroj: LUCIA LUKUŠOVÁ

Už žiadne kokosové stromčeky

Slovákom dlhšie trvalo, kým sa rozhodli rozvoňať priestory, v ktorých trávia čas. „Dnes sme už dobehli Francúzov i Talianov a po kokosových stromčekoch do auta trh ponúka široké spektrum druhov a aplikátorov,“ pokračuje odborníčka. Kým kedysi bolo hlavným poslaním parfumov prekrývanie zápachu, dnes majú iný význam. Aromatizovanie miestností je veda. S každou z vôní treba pracovať opatrne. Prvý kontakt s ňou veľa prezradí nielen o vás, ale zanechá stopu aj v návšteve.

Vône ovplyvňujú našu náladu.
Vône ovplyvňujú našu náladu.
Zdroj: LUCIA LUKUŠOVÁ

Ako voniate, taká ste

„Mnohí si ani neuvedomujú, že aj to, čo cítime na mieste, kde sa práve nachádzame, ovplyvňuje našu náladu,“ vraví Mária a zároveň dokáže pri každej žene odhaliť, aká je. Hoci ju vidí prvýkrát v živote. „Dámy, ktoré siahajú po sladkých vôňach, sú optimistky. Tie, ktorým sa páčia kvetinové arómy, sú nežné romantické stvorenia. Korenisté parfumy, ktoré pôsobia trochu mužsky, preferujú rozvážne ženy, ktoré veci plánujú. Navyše ide o introvertky. Tie vo vedúcich pozíciách siahajú po citrusoch. Znamená to, že sú extrovertné, sebavedomé a dominantné. Navyše citrusy v interiéri sú výborné na chudnutie. Pri vôni grapefruitu vraj zabúdame na hlad,“ uzatvára.