Martina sa rozhodla podnikať ešte v roku 2014 popri doktorandskom štúdiu chémie na Fakulte materiálov, metalurgie a recyklácie TUKE. Čo ju k tomu viedlo? „Ľudové liečiteľstvo vyhľadáva čoraz väčšia skupina ľudí a ja som sa aj vďaka štúdiu chémie rozhodla prepojiť ho so skutočnými vedeckými poznatkami. Chcela som vytvoriť produkty, ktoré by ľuďom pomáhali s ich kozmetickými problémami, starali sa o to, aby pokožka bola zdravá a svieža, a ktoré by boli jemnou a účinnou alternatívou klasických drogériových produktov, ktoré sú často plné lacných nefunkčných zložiek, ako sú agresívne konzervačné látky, vysušujúce tenzidy, alkohol či ropné deriváty,“ vysvetľuje svoj zámer.

Martina pri práci
Zdroj: archív M.D.

Pod tlakom legislatívy

Podľa vlastných slov bola na začiatku plná entuziazmu a začala zisťovať, ktoré legislatívne požiadavky treba splniť, a vôbec netušila, do čoho sa púšťa. „Až neskôr som zistila, aké je to náročné. Postupne sa to nabaľovalo a trvalo takmer rok, kým som splnila všetky legislatívne požiadavky ohľadom certifikácie produktov či vybudovania výrobne a mohla produkty umiestniť na trh. Stálo ma to veľa energie a, samozrejme, ani z finančnej stránky to nebolo ružové. Možno je aj lepšie, že som nevedela všetko hneď v úvode, lebo by som si to asi veľmi rýchlo rozmyslela,“ smeje sa s odstupom.

Martina Dudová
Zdroj: archív M.D.

Študentka, manželka, podnikateľka, matka

Medzitým, odhodlaná ísť za svojím cieľom, pokračovala v štúdiu a tajne dúfala, aby sa kozmetike mohla venovať úspešne naďalej popri materskej, lebo po skončení štúdia plánovali bábätko. „Plány však vyšli inak a štúdium som musela prerušiť na istý čas pre tehotenstvo. Práve v tom čase začal narastať záujem zákazníkov o moje produkty. Zvažovali sme rôzne možnosti a nakoniec dal manžel výpoveď v práci, začal sa venovať podnikaniu spolu so mnou, presťahovali sme sa späť do Humenného a neskôr nastúpil namiesto mňa na rodičovskú dovolenku. Teraz pracujeme na spoločnom projekte, ktorý je pre nás srdcový,“ vraví zanietene.

Ďalšie prekážky

Dnes už hovorí, že nikdy to nebolo ľahké, no kedysi si naivne myslela, že keď zvládne začiatok, bude to už ľahšie. Uznáva, že sa mýlila. „Čím dlhšie sa tomu venujeme, tým viac prekážok sa objavuje. Keď som začínala, nepredpokladala som, že výroba kozmetiky môže prerásť do štádia, keď to bude moja práca, a už vôbec som nepočítala s tým, že dokonca aj manželova, prípadne ďalších ľudí.“ No pri­šla prekážka. „Museli sme sa popasovať so zmenou názvu, čo bola asi najťažšia situácia počas celého fungovania značky.“

Manžel na začiatku neveril, že jej hobby bude raz aj jeho prácou.
Zdroj: archív M.D.

Hrdí východniari

Martina hovorí, že keď prišiel list od právnickej kancelárie svetoznámej kozmetickej značky s výzvou zmeniť názov a logo, keďže sa podľa nich foneticky aj graficky podobali, boli veľmi nemilo zaskočení. Rozhodli sa však ísť cestou zmieru a ustúpiť. „Po niekoľkých desiatkach pokusov, na ktoré sme si dali spraviť rešerš, sme sa vrátili k jednému z prvotných návrhov, ktorý našu značku vystihuje na sto percent. Je to východniarske pomenovanie pre kvietok. Keďže sme z východu, na čo sme hrdí, aj preto, že naša kozmetika obsahuje vzácne výťažky z kvetov a bylín nielen na obaloch, ale najmä vnútri, vznikol názov Kvitok.“

Malo to byť hobby

Dnes hodnotí, že za tie roky prešli rôznymi nepríjemnosťami aj v osobnom živote, no s podporou blízkych sa jej úspešne podarilo ukončiť štúdium, venovať sa dcérke aj pracovať. „Manžel podporil všetky moje šialené nápady. Musím však priznať, že na začiatku vôbec neveril, že by výroba kozmetiky mohla byť niekedy aj niečím iným než len mojím hobby. Už vôbec nie tomu, že aj jeho prácou. Napriek tomu stál pri mne, nepovedal ani slovo, keď bolo treba financovať všetky náklady z rodinného rozpočtu. A ďakujem aj svojim rodičom, ktorí nám pomáhali najmä so starostlivosťou o dcérku Mišku. Mám šťastie, že som obklopená ľuďmi, ktorí ma podporili.“

Chce ponúkať zákazníkom kozmetiku, ktorá je šetrná aj k životnému prostrediu, napríklad ekoobalmi.
Zdroj: archív M.D.

Nie je to normálna práca?

„Myslím si, že dnes je ešte veľa takých, ktorí to nepovažujú za ,normálnu‘ prácu, a stále cítim nedôveru. Našťastie, stretli sme sa len s pozitívnymi reakciami a podporuje nás veľa úplne neznámych ľudí, ktorí nám často napíšu e-mail alebo správu na sociálnych sieťach, že produkty sú skvelé, páči sa im naša práca a veľmi nám držia palce. Dokonca sa mi už stalo aj zopár veľmi milých situácií, keď ma úplne neznámy človek len tak oslovil na ulici alebo v obchode, pochválil ma a zaželal mi veľa úspechov,“ vraví s úsmevom.

Riešiť problém tam, kde vzniká

A v čom sú iní od konkurencie, ktorá je naozaj veľká? „Ide o celkový postoj pomôcť človeku pristupovať k sebe samému komplexnejšie a riešiť problém tam, kde vzniká, nie tam, kde sa prejavuje,“ vysvetľuje zaniete mladá žena a pokračuje: „Pretože zlepšiť niečo tým, že si kúpim jeden krém a nestarám sa o zvyšok, je nereálne. Okrem výroby produktov zvyšujem povedomie o tom, ako sa o seba starať správne, aby účinné látky mohli pôsobiť. Iba naozaj komplexná starostlivosť o seba zvonka a zvnútra môže prinášať reálne výsledky a úspechy,“ vraví na záver.