Preskočiť na hlavný obsah
Reklama

Z mladých blogeriek módne ikony: Inšpirujte sa!

Tavi: začínala ako 11-ročná. Dnes nemá oveľa viac

Zdroj: Eva

Reklama

Študujú na strednej či vysokej škole, vyzerajú ako modelky a obliekajú sa, akoby išli na predvádzacie mólo. Prvá liga módnych blogov patrí násťročným.

Inšpirovať sa nimi môžeme všetky! Derú ešte len lavice, no vo svete módy majú prinajmenšom magisterský titul. Prečo sa vlastne mladé dievča rozhodne ísť proti prúdu a začne sa obliekať inak? Čo mu dáva odvahu byť trendsetterkou aj v malom meste a čeliť pohŕdavým pohľadom dievčat v konfekcii? A hlavne, ako sa z dievčiny píšucej na internete o oblečení stane celebrita svetového významu?

Normálne baby, nenormálne handry

Extrémna popularita meraná počtom kliknutí je jedným z dôvodov, prečo sa o ne zrazu začal zaujímať celý módny svet. Ešte pred pár rokmi sa rozhodne nemohlo stať, že by sa nejaká blogerka (rozumej amatérka!) dostala na prehliadku haute couture v akejkoľvek svetovej módnej metropole. Dnes sedia v prvých radoch! Stránky ako The Sartorialist (www.thesartorialist. com) alebo Jak and Jil (www.jakandjil.com) začali uverejňovať fotky blogeriek postávajúcich pred začiatkom veľ kých módnych prehliadok a „mladé“ boli často oblečené lepšie ako celebrity, ktoré sa na prehliadku dostali.

Návrhárom a ich PR manažérom zasvietilo v hlave, že je to celkom dobrý nápad, byť milý na dievčatá, ktorých blogy čítajú tisíce ľudí. A tak sa v Miláne, Paríži, Londýne či New Yorku otvorili dvere mladým ženám, ktoré dovtedy stáli na druhej strane barikády. Sedadlo v prvom rade na prehliadke newyorského módneho týždňa, osobné stretnutia so svetovými návrhármi, titulky magazínov a navrhovanie oblečenia sú výhody, vďaka ktorým sa módne blogerky premenili na celebrity.

Trinásťročnú blogerku Tavi oslovila módna značka Rodarte s ponukou na spoluprácu, po jednom z mála mužských módnych blogerov Filipíncovi Bryanovi pomenoval Marc Jacobs tašku. Dievčatá, ktoré ešte pred pár rokmi sedeli vo svojej izbe a ťukali recenzie za starým písacím stolom, dnes dostávajú od návrhárov luxusné oblečenie a doplnky zadarmo. Len aby o nich napísali.

Dobre vedia, že na stránku blogerky nosiacej vaše topánky alebo tričko klikne denne niekoľ ko desiatok tisíc ľudí, ktorí budú túžiť kúpiť si práve TIE topánky alebo TO tričko. Osobné blogy tínedžeriek totiž ukazujú, ako a čo kombinovať. A ak máte hlboko do peňaženky alebo sa chcete skrátka líšiť, rada od milovníčky módy, aj keď možno mladšej od vás, príde vhod. Nie je totiž dôležité, čo nosíte a koľ ko to stálo, ale ako to nosíte a čo si k tomu oblečiete.

„My blogerky sme normálne baby s normálnym oblečením, nemíňame naň tisíce. A práve to je pre naše fanúšičky príťažlivé, že sa s nami ľahko môžu stotožniť. Sme jedny z nich, nie profesionálne celebrity s nekonečným prísunom peňazí, osobnými stylistami a značkovým oblečením zadarmo,“ vysvetlila blogerka Rumi Neely americkému časopisu Teen Vogue. A nebloguje sa len o nakupovaní.

Šestnásťročná Camille R. predvádza na blogu Childhood Flames svoje vlastnoručne ušité kreácie, rovnako ako Arabelle Sicardi zo stránky Fashion Pirates, ktorá „pirátsky“ kopíruje šaty z predvádzacích mól a šije si ich doma na kolene. Jeden z jej najlepších výrobkov je napríklad sukňa značky Comme des Garçons, ktorú si Arabelle ušila – z obrusu. Nie všetci sú však -násťročnými fashionistkami nadšení. Hoci väčšina módnych návrhárov podľahla ich čaru, neznamená to, že sa končí éra profesionálnych módnych časopisov a kritikov.

Módne blogy len dokázali tradičným médiám, že ide o kvalitu informácie a nie o spôsob, ako sa k čitateľom, hladným po nových módnych trendoch, dostanú. Nie je preto prekvapením, že svetové módne časopisy majú svoje vlastné blogerky, ktoré majú okrem zmyslu pre módu aj skúsenosti s písaním a reportážami. V počte klikov na web sa však niekedy tínedžerkám nevyrovnajú.

Tavi, Rumi, Jane a ostatné

Má červené vlasy, pochádza z malého mestečka Trophy Club a jej blog číta denne 70-tisíc ľudí. Osemnásťročná Jane Aldridge píše populárny blog Sea of Shoes a je jednou z módnych ikon 21. storočia. Talentovaná Jane s láskou k vysokým topánkam sa za tri roky na webe dostala na stránky magazínov ako Teen Vogue alebo Vanity Fair. Topánky na desaťcentimetrových opätkoch, futuristické tuniky alebo kožené sukne v šírke opasku vo svete sladkých stredoškoláčok nemali miesto, tak Jane preniesla svoje predstavy na internet. A stala sa slávnou.

Blogerka sa dnes venuje svojej „práci“ asi štyri dni do týždňa, keď trávi denne niekoľ ko hodín výberom správneho outfitu, doplnkov, pozadia a fotením. Ak si teraz ťukáte na čelo, že komu sa, preboha, chce denne štyri alebo päť hodín prezliekať a napokon výsledok fotiť v komplikovaných pózach na svoj neplatený blog, podržte sa! Za tri roky pod drobnohľadom sa Jane dostala na prestížny parížsky bál Crillon Ball oblečená od hlavy po päty v Chaneli a spolupracovala so značkou Urban Outfitters pri navrhovaní vlastnej kolekcie topánok.

Maja: Prostredníctvom oblečenia sa môžem do sýtosti vyblázniť. Mám rada kúsky, o ktorých viem, že ich neuvidím na žiadnom inom dievčati.

Kalifornčanka Rumi Neely, ktorá od roku 2007 píše blog Fashion Toast, sa stala tvárou obchodu Forever 21 a nafotila preň kampaň v oblečení, ktoré sama z novej kolekcie vybrala a verná svojmu štýlu aj náležite pokombinovala. Pred pár mesiacmi si zas vyskúšala prehliadkové mólo a predviedla jarné modely návrhárky Rebeccy Minkoff . Celkom slušný úspech na to, že Rumi nemá žiadne formálne módne vzdelanie!

Na internet začala spočiatku dávať len koláže modeliek a oblečenia, ktoré sa jej páčilo. Postupne sa však zdokonalila v písaní a objavila svoj talent vyzerať dobre v čomkoľvek, čo si na seba obliekla. Kto by nechcel byť ako ona? Dnes dostáva zadarmo oblečenie od známych návrhárov, kombinuje ho s lacnými úlovkami z ulice (jeden zo základných kameňov úspechu blogeriek, kombinovať drahšie značkové kúsky s lacnými) a denne si jej blog číta 35-tisíc ľudí.

A do tretice asi najznámejšia módna blogerka, ktorá to celé začala, je Američanka Tavi Gevinson. Príbeh o popoluške, ktorá začala blogovať o svojom vintage oblečení a rodičom to prezradila až po tom, čo ju so žiadosťou o rozhovor oslovil denník The New York Times, je klasickou rozprávkou, o ktorej už písala aj EVA. Miniatúrna verzia Anny Wintour pravidelne sedáva v prvých radoch na módnych prehliadkach, a to si ju pred pár rokmi mýlili s čudne oblečeným chlapcom. Tento rok sa Tavi dostala na módnu párty do Tokia, kam ju pozvala značka Comme des Garçons, a o svojom zážitku napísala článok do magazínu Harper‘s Bazaar. Tavi má skutočne len trinásť rokov.

blogujemOmode.sk

Hoci je Slovensko vzdialené od Paríža presne 1 300 kilometrov a do Londýna treba cestovať celých 1 500 kilometrov, svetová móda si našla cestu aj na blogy slovenských tínedžeriek, ktoré by si za kabelku Chanel alebo šaty od Ann Demeulemeester dali odrezať ruku (samozrejme, nie tú, ktorou píšu na klávesnici). Ivana Ew Šulavíková bloguje na Long Live Rock N´Roll (ivanaewsulavikova. blogspot.com) niečo vyše roka. Za ten čas si na jej blog kliklo viac než 20-tisíc ľudí. Keď uvidíte jej fotky, na ktorých pózuje s hustou ofinou, bledou tvárou a tmavočerveným rúžom, neuveríte, že má len 17 a nežije v Paríži.

„Väčšina Slovákov sa buď o módu nezaujíma, alebo neregistruje módu ‚zvonku’. Nehovoria im nič módne blogy, zahraničné módne časopisy, internetové stránky. A ak o móde nič neviete, nemáte na ňu čas alebo vás až tak veľmi nezaujíma, vzniká zo snahy byť štýlová väčšinou veľ ké gýčové nič,“ hovorí Ivana, študentka bratislavského umeleckého gymnázia.

„Slovenská blogová scéna sa pomaly rozrastá a nájdu sa jedinci, na ktorých je radosť sa pozerať. Napríklad leplee.blogspot. com. Slečna Majka je nielen štýlová, ale i krásna a milá. Zo zahraničných blogov mi štýlovo asi najviac sedí slečna z blogu alicepoint. blogspot.com, paniekscelencja.blogspot.com a mladučká majaravn.blogspot.com. Zo svetových je u mňa na prvom mieste určite Pandora,“ pokračuje Ivana o svojich kolegyniach.

Ivanin štýl je zmesou rock´n´rollu, elegancie, romantiky a občas aj vulgárnosti. „Moje poznávacie znamenie je, že nenosím nohavice. Ani keď je vonku mínus dvanásť a sneží! Vyriešim to radšej hrubými pančuškami a na to pridám ešte legínsy v rovnakej farbe. Najradšej nakupujem v secondhandoch, pretože v nich vždy nájdete niečo jedinečné za smiešnu cenu. Inak mám rada prístupné značky ako H & M, Zara, Peacocks a podobne,“ dáva blogerka tipy, ako byť štýlová za pár eur. Do slovenskej blogovej scény určite patrí aj Berry Napoleon zo stránky berrynapoleon.blogspot.com.

Dvadsaťjedenročná študentka kostýmovej tvorby sa zaraďuje medzi „staršie“ blogerky a na slovenskú módu má svoj pohľad. „Myslím si, že slovenská móda nie je na tom až tak zle, ako sa všeobecne myslí. Je tu veľa ľudí, ktorých móda absolútne nezaujíma, čo mi príde prirodzené, pretože každý máme iné záujmy a pre niekoho je móda povrchná. A rovnako je tu veľa ľudí, ktorých vkus obdivujem. Na slovenskej blogovej scene ma trochu mrzí, že je tu len málo žien (či mužov) po dvadsiatke, ktorí už majú vyhranený svoj vlastný vkus. Považuje sa to skôr za nejaké hobby dospievajúcich dievčat. Môžem spomenúť napríklad poľské blogerky, ktorých vekový priemer je určite vyšší.“

Becca: Rada vyťahujem veci z babičkinej skrine a kombinujem ich s novými.

Aj ja chcem byť ako ony!

Dnes si už nikto nezakladá blog kvôli sláve, konkurencia je na to prisilná. „Blogujem vyše roka a pol. Začala som z jednoduchého dôvodu – pre sebavyjadrenie. Móda, oblečenie a styling ma zaujímali odmalička a blog bol iba prirodzeným vývojom,“ hovorí Karolína Gundová (kajagundova.blogspot.com). „Každý týždeň pribudne niekoľko nových blogov. Otázka je, ktorý z nich prežije a ako dlho,“ pokračuje. Udržiavanie blogu je totiž dlhodobým záväzkom, keď sedíte za počítačom a hľadáte fotky z módnych prehliadok, píšete, ale aj chodíte po obchodoch a nakupujete, svoje úlovky fotíte a zasa píšete...

Slovensko však stále nemá svoju oficiálnu „hviezdu“, dievča, do ktorého by sa zbláznila verejnosť i médiá. Aj keď na jej pozíciu by mohla ašpirovať napríklad Timea Csivreová z blogu https://timea-timbo.blogspot. com/. „Myslím si, že slovenské módne blogerky nezaostávajú za tými zahraničnými, aj keď je pravda, že si nemôžu dovoliť značky ako Prada, Chanel či Givenchy, ale o tom to nie je. Mojím heslom je: Nie je umením človeku dokázať, že má na drahé handry, ale že sa VIE obliecť.

Mladé slovenské baby sú rovnako štýlové, odvážne a vynaliezavé ako tie zahraničné. Svoj štýl obliekania nedokážem definovať, pretože je rôznorodý. Raz chcem vyzerať sexi, inokedy elegantne, nedbalo či ako bohémka. Hľadám inšpiráciu všade, kde sa dá, sledujem módne trendy, ale nepodlieham im bezhlavo a nepotrebujem vlastniť najnovšie módne vychytávky.“ Práve posledná veta v skratke vystihuje filozofiu skoro všetkých blogujúcich tínedžeriek – sledovať módne trendy, no byť sama sebou. Prípadne o krok vpredu. Kopírovaním všetkého, čo vidíte na stránkach časopisov, dieru do sveta neurobíte. Kľúčom je kúpiť si pár drahších vecí, ktoré môžete donekonečna kombinovať s lacnejšími vychytávkami alebo vintage kúskami zo secondhandov. A kto vie lepšie kombinovať oblečenie podľa nálady alebo ho meniť pár doplnkami ako dievča, ktoré má obmedzený študentský rozpočet?

Sladká vôňa škandálu

Populárny americký módny obchod Forever 21 sa pred pár mesiacmi rozhodol vzdať hold blogerkám Alice (Alice Point), Geri (Because I‘m Addicted) a Louise (Miss Pandora) a zvečniť ich tváre na tričkách. Umelec Danny Roberts si vybral najlepšie fotky z blogov a spravil podľa nich ilustrácie. Tričká išli na dračku a blogerky získali nových fanúšikov. Aké však bolo prekvapenie Louise (a zopár iných blogeriek), keď svoje tváre našli na tričkách značky Zara!? Nikto ich nikdy nekontaktoval, nepýtal sa na povolenie použiť ich fotografie obsahujúce ich tváre ani nič podobné.

Na rozdiel od amerického predajcu sa španielska značka dala „voľne inšpirovať“ umením blogeriek, ktorých fotky našla na internete. Zara možno nečakala, že si jej podobnosť s fotkami akýchsi „amatérok“ niekto všimne, ale len stránka Louise Ebel, píšucej pod menom Miss Pandora, má mesačne viac než 320-tisíc návštevníkov a o „pirátskom“ tričku sa dozvedela okamžite. Porušenie autorských práv a prípady, keď sa obrázky z internetu objavili v reklamnej kampani výrobcu topánok či oblečenia, nie sú vôbec zriedkavé. Vykrádanie článkov, nápadov, kombinácií oblečenia, kompozícií fotiek... s verejným blogom nesiete kožu na trh.

Risk je zisk a v prípade sveta módy je zisk niekedy mimoriadne sladký. Nikdy nie je priskoro, aby ste si začali pomaličky otvárať dvere do sveta módneho biznisu, a ktovie, z tínedžerských blogeriek raz možno vyrastú majiteľky butikov, módne fotografky, stylistky alebo návrhárky. A súdiac podľa blogov Ivany, Berry, Karolíny a Timey (a mnohých ďalších) sa Slovensko má na čo tešiť. P. S.: Ešte viac inšpirácie?

Navštívte:

www.leplee.blogspot.com

www.sweetladylollipop.blogspot.com

www.styleofbecca.blogspot.com

Vyberáme pre vás niečo PLUS