Termín záchvatové prejedanie si mnohé nechcú pripustiť, pretože si ho možno ani neuvedomujú. O niektorých by ste si to ani len nepomysleli, veď ako môže trpieť prejedaním niekto, kto nie je obézny? Prejedanie si automaticky spájame s ľuďmi trpiacimi nadváhou, bohužiaľ, často je to naopak. Záchvatové prejedanie sa skloňuje najmä v ženských kruhoch, niekedy skôr ako emočné jedenie či prejedanie. No oboje spája jedno – ide o psychický problém.

Patrí medzi poruchy príjmu potravy a možno ho diagnostikovať. Hlavným znakom záchvatového prejedania je, že po jedle majú ľudia výčitky. Pocit viny je v tomto prípade kľúčový, človek s takouto poruchou príjmu potravy sa po období prejedania, keď cíti vinu, začne trestať držaním diéty, obmedzuje sa v jedle. Po období hladovania sa opäť dostaví prejedanie, napríklad bežnými potravinami, no vo veľkom objeme. Nasleduje opäť pocit viny a proces sa opakuje.

Prejedanie si nevyberá

Touto poruchou často trpia mladé, dospievajúce dievčatá. Strieda sa s anorexiou. Zažívajú obdobia prísnych diét, zdravého stravovania, týrania sa hladom až po etapu prejedania. V tomto období konzumujú nadmerné množstvá potravín, ktoré si predtým odopierali, pretože sa báli, že priberú. Najčastejšie ide o sladkosti, ťažké mastné jedlá, koláče, ale i čokoľvek iné. Záchvatové prejedanie môže však postihnúť aj dospelú ženu trpiacu mentálnou bulímiou.

Bežne sa prejedáme z nudy či zo zvyku.
Bežne sa prejedáme z nudy či zo zvyku.
Zdroj: Shutterstock

Čo je spúšťačom?

V istých prípadoch ide o prejedanie v dôsledku emócií. Jedlom totiž zaháňame stres, nešťastie, osobné problémy, depresiu. Preto sú ľudia v ťažkých životných situáciách či ľudia trpiaci duševnými chorobami ohrozenou skupinou. Nejeme preto, aby sme zahnali hlad, ale jeme preto, aby sme tým riešili problémy. Silné negatívne emócie a vnútorný zmätok sú často dôvodom záchvatového prejedania.

Zajedáme stres

Chuť na sladké nás sprevádza počas celého dňa – ráno ku káve, poobede na nervy, večer na chuť a lepšiu náladu. Ako teda rozpoznať maškrtenie od záchvatového prejedania? Ak jete aj vtedy, keď nie ste hladné, ak po stresujúcej situácii alebo počas neúspechu ihneď konzumujete a potrebujete nejaké jedlo, a to čo najrýchlejšie, máte problém.

Ak máte neustále nutkanie riešiť problémy konzumáciou množstva jedla a najradšej osamote, aby vás nikto nevidel a nerušil, je to problém. Alebo ak nedokážete vnímať nič iné len jedlo, ktoré potrebujete súrne skonzumovať, a následky sú vám ukradnuté, hovoríme o emočnom prejedaní. A nič na tom nezmenia ani vaše neskoršie výčitky.

Sklamanie v láske riešila rabovaním chladničky

Aj Aneta (30) má svoju skúsenosť s touto poruchou príjmu potravy. „Nikdy by mi nenapadlo, že práve ja podľahnem niečomu takému. No stavy úzkosti, nešťastia, ktoré vystriedala depresia, mi k tomu pomohli,“ spomína Aneta na neľahké obdobie svojho života.

„Keď som mala 25 rokov, vydala som sa za svojho dlhoročného partnera, s ktorým som bola od strednej školy.“ Onedlho sa im narodil synček. „S partnerom sme žili šťastný a ničím nerušený život. No zrazu sa zmenil, bez dôvodu sa stal ku mne chladným a odmeraným. Našiel si milenku. Mne sa zrútil celý svet, prešla som ťažkým rozvodom a súdením sa o syna,“ vraví Aneta. „Práve v tomto čase emočného vypätia začali moje problémy s prejedaním.“ Aneta riešila sklamanie v láske nočným rabovaním chladničky.

Večer, keď ostala sama a doľahli na ňu všetky krivdy, zjedla v krátkom čase veľké množstvá jedla. Takto zaháňala nešťastie. „Zostala som sama s malým synom a bola som psychicky úplne na dne, oklamaná, ohrdnutá, nešťastná a rozvedená. Nešťastie v láske a zlú finančnú situáciu som riešila záchvatovým prejedaním. Niekedy som sa prejedla tak, až som sa povracala,“ spomína.

Po prejedení sa dostavili výčitky. Vtedy si Aneta povedala, že začne držať diétu a cvičiť. No netrvalo dlho a po pár dňoch diéty sa znova v noci prejedla. „Bolo to ako na hojdačke. Cítila som sa hrozne. Aj som tak vyzerala.“ Ako Aneta vyhrala boj s emočným prejedaním? „Prvým krokom je uvedomiť a priznať si, že máte problém. Druhým krokom je vyhľadať odbornú pomoc.“

Viete, že až 85 % respondentov podľa prieskumu o emocionálnom prejedaní povedalo, že majú o sebe negatívny telesný obraz? A 79 % cítilo tlak zo strany spoločnosti, aby znížili svoju hmotnosť.
Viete, že až 85 % respondentov podľa prieskumu o emocionálnom prejedaní povedalo, že majú o sebe negatívny telesný obraz? A 79 % cítilo tlak zo strany spoločnosti, aby znížili svoju hmotnosť.
Zdroj: Shutterstock

Ako s tým bojovať?

Prvou možnosťou je zmierniť okolité situácie, ktoré vás k emocionálnemu jedeniu vedú:

  • Ak vás prepadne pocit úzkosti a osamelosti, skúste pre zmenu zavolať kamarátke, porozprávať sa, to pomôže ako prvá pomoc.
  •  Ak ste nervózna, pustite si obľúbenú pesničku alebo si choďte zacvičiť, zabehať, alebo môžete vyskúšať meditáciu. 
  • Keď sa budete cítiť unavená a budete to chcieť zahnať nejakou sladkosťou, urobte si namiesto toho chvíľku pre seba, doprajte si prechádzku alebo ak ste doma, dajte si kúpeľ s vonnými sviečkami. 
  • Ak sa budete nudiť, namiesto tyčiniek či čipsov zoberte do ruky dobrú knihu alebo si pustite inšpiratívny film či podcast.

Dobré tipy

1. Podľa odborníkov vám môže pomôcť aj zviera, ktoré zmierni negatívne pocity. Nielenže sa pri kontakte so zvieraťom prirodzene zvyšuje dobrá nálada, ale navyše ho možno použiť ako prostredníka, ktorému sa môžete vyrozprávať.

2. Sústreďujte sa na jedlo a nepozerajte pri tom na televíziu, do mobilu či do novín. Mnoho ľudí berie jedlo iba ako druhoradú činnosť, pri ktorej sa dá robiť ešte niečo iné.

3. Kupujte len to, čo potrebujete. Čo nemáte poruke, to nezjete.

4. Skúste si priznať, že jedlo nedokáže zmierniť vaše starosti, nedokáže nahradiť priateľov alebo lásku. Pozerajte sa na problémy racionálne. Zároveň si odpustite a skúste sa viac zamerať na svoje vnútro.