Preskočiť na hlavný obsah
Reklama

Prvá pomoc: Viete, ako správne zvládnuť šmyk?

Ilustračné foto

Zdroj: Shutterstock

Reklama

Na zvládnutie nebezpečnej jazdy musíte správne sedieť, mať auto v dobrom technickom stave, dobré pneumatiky a poriadne sa sústrediť na šoférovanie.

V susednom Rakúsku musí každý človek, ktorý získal vodičský preukaz, absolvovať do pol roka kurz bezpečnej jazdy – takzvanú školu šmyku a školu defenzívnej jazdy. Precvičí si, ako zvládnuť rôzne druhy problémových povrchov vozoviek, ako aj rôzne krízové situácie. Preto Rakúsko patrí ku krajinám s najmenšou nehodovosťou v Európe.

,,Hlavným kritériom na zvládnutie nebezpečenstva za volantom je, ak budete správne sedieť a sústredíte sa na premávku na ceste,“ vysvetľuje Marián Čabák, inštruktor kurzov školy šmyku Super- Drive. ,,Netreba esemeskovať alebo robiť iné činnosti. V zásade nie som proti telefonovaniu za volantom, ale určite odporúčam použiť handsfree sady. Samozrejme, že aj auto musí byť v dobrom technickom stave a veľmi záleží na pneumatikách. Na tých rozhodne netreba šetriť.“

Ako treba správne sedieť a prečo?

,,Správne sedieť treba kvôli tomu, lebo človek pri správnom sedení má dosah na všetky ovládacie prvky auta - volant, páky, pedále a má optimálny výhľad von, čiže vidí lepšie. Môže tak pohotovo reagovať a možno aj zabrániť neželanej situácii,“ dodáva Marián Čabák. Ideálne je sedenie pod uhlom 95 stupňo v, je to dané proporciami tela, keď má niekto väčšie bruško (objemnejší muž alebo tehotná mamina). V úplne pravom uhle sedia iba pretekárski jazdci.

Ako zistiť správnu polohu sedenia?

Posaďte sa do auta, vystrite ruky tak, aby sa zápästia opreli na hornú časť volantu a priťahujte operadlo dovtedy, kým sa celý chrbát neoprie, pritom stále držíte volant s rezervou na najvzdialenejšom bode, čo je vrch volantu. S pokrčeným nohami musíte dosiahnuť na všetky pedále, lebo len vtedy dokážete poriadne dupnúť na brzdu. Ak budete mať operadlo veľmi sklopené a budete chcieť na brzdu dupnúť, tak vás to po operadle vysunie hore, a tak nedokážete na brzdu vhodne zatlačiť, pretože sedadlo vám neponúkne oporu. Pri nesprávnom sedení navyše trpí aj krížová chrbtica, hmotnosť trupu sa neprenáša na zadok, ale na kríže.

Škola bezpečnej jazdy

Na Slovensku absolvovať školu bezpečnej jazdy zatiaľ nie je povinné. Väčšinou sa jej zúčastňujú vodiči z povolania, vodiči sanitiek či záchranárskych áut. Školenie je určené pre začiatočníkov aj pre pokročilých, vodičov osobných, nákladných áut, autobusov či motocyklov, pre skupiny aj jednotlivcov. Praktická časť prebieha na špeciálne upravených plochách v jednom z technicky najvyspelejších výcvikových stredísk v Európe. Stredisko sa nachádza necelých 35 kilometrov od Bratislavy.

Škola defenzívnej jazdy

,,Defenzívna jazda je bezpečný spôsob vedenia motorového vozidla. Umožňuje vodičovi identifi kovať a predvídať riziká v premávke na pozemných komunikáciách. V škole defenzívnej jazdy sa naučíte zásadám, ako sa do krízovej situácie predovšetkým nedostať. Hlavným cieľom je zníženie nehodovosti, ktoré sa dá dosiahnuť len pozitívnou zmenou návykov správania vodiča v cestnej premávke,“ uzatvára Marián Čabák.

Čo sa naučíte v škole bezpečnej jazdy?

• teoretickú prípravu na zvládnutie krízovej situácie
• získanie spoľahlivých návykov pri riadení vozidla
• praktické zvládnutie krízových situácií
• oboznámenie sa s bezpečnostnými prvkami vozidiel

Ako správne držať volant?

Volant by ste mal držať v polohe rúk o ,,trištvrte na tri“. „Samozrejme, že nikomu nemôžete prikázať, aby štyri hodiny na diaľnici zvieral volant v tejto polohe. Všeobecne platí: ak sa ocitnete vo zvýšenej premávke, tak si rozhodne volant chyťte oboma rukami. Dôležité je to preto, lebo keď máte obe ruky na volante, tak oveľa precíznejšie dokážete ovládať auto,“ dodáva Čabák.

Ako zvládnuť šmyk?

Ak zle odhadnete cestu, pretože povrch vozovky je mokrý, prípadne posypaný pieskom, a idete naozaj len rýchlosťou nejakých tri až päť kilometrov za hodinu, tak šmyk môžete naozaj zvládnuť. Máme dva druhy šmykov: nedotáčavý a pretáčavý. Pri žiadnom šmyku netlačte na brzdu! Urobte tak len vo veľkej rýchlosti tesne pred nárazom. Ak máte šancu šmyk zvládnuť, vyhnúť sa zvodidlám a neskončiť v priekope, stačí, ak budete dodržiavať niekoľko zásad.

Nedotáčavý – auto cez prednú nápravu ide von zo zákruty, na zvládnutie je jednoduchší a zvládnete ho tak, ak uberiete plyn.

Pretáčavý – auto zatáča do zákruty viac, než by ste chceli, aby zatáčalo (zadok vás obieha), zvládnete ho tak, že stlačíte spojku a volant stočíte do opačnej strany, ako vám zatáča zadok auta, takzvaná kontra.

Viac zaujímavých článkov nájdete v prílohe Nový Čas Zdravie, každý piatok v denníku Nový Čas!

Vyberáme pre vás niečo PLUS