Martina Mikulášová (34) je mamou troch detí a ani jej nenapadlo, že raz bude podnikať a k úspešnej rodinnej firme ju privedie viera a deti.
Podnikavá mamička Martina
- Obľúbeným jedlom je cuketa na všetky spôsoby.
- Vo voľnom čase rada hrá na gitare a užíva si spoločenské hry s deťmi.
- Jej snom je precestovať s rodinou čo najviac
Po absolvovaní právnickej fakulty v Prahe pracovala vo finančnom sektore. „Mala som možnosť pôsobiť na rôznych oddeleniach v novovzniknutej banke. Najviac ma zaujalo oddelenie projektového manažmentu a právne oddelenie banky. Tam som aj plánovala zostať.“ No veci sa vyvinuli inak. Prišli deti a Martina si uvedomila, že takáto práca už nie je pre ňu. „Aj keď mi niekedy chýbajú právne debaty a prezentácie pred mnohými ľuďmi, rodinu a čas strávený s deťmi chcem mať už vždy ako prioritu.“
Nie je obchodnícky typ
V jej rodine sa kládol dôraz na akademické vzdelanie, nie na kreativitu. „Ale keď deti začali maľovať prstovými farbami, ani ja som neodolala. Zistila som, že ma baví tvoriť a vymýšľať s deťmi. A túto novoobjavenú kreativitu využívam doteraz pri tvorbe plyšiakov a marketingu,“ konštatuje, ale priznáva, že nie je obchodnícky typ. „Pravidlá tvorby ceny som sa učila za chodu a ešte stále mám problém nedávať každému zákazníkovi zľavu,“ smeje sa.
Ako vznikol nápad
„Naše deti dostávali v istom období veľa zvláštnych plyšových hračiek. Ružové slony a žlté chobotnice vytvárali nezvyčajný zverinec v našej detskej izbe. S manželom sme sa zhodli, že jediná vec z plyšu, ktorú deťom kúpime, bude postava Ježiša na objímanie pri zaspávaní. Sme veriaci a k živej viere sa snažíme viesť deti odmalička. Na Slovensku ani v okolí sme žiaden podobný produkt nenašli a rozhodli sme sa, že si ho sami vytvoríme,“ hovorí Martina. „Figúrka plyšového Ježiška sa začala predávať na Vianoce v roku 2017, a to na Slovensku, v Česku, Spojenom kráľovstve, Taliansku, Španielsku, Nemecku, Rakúsku, Poľsku, vo Francúzsku a postupne aj v Chorvátsku. V roku 2018 pribudla figúrka Panny Márie a anjela strážneho,“ vysvetľuje.
Niekde ich aj odmietali
No nie každý pochopil ich nápad. Snažili sa predstaviť nábožensky významné osoby iným spôsobom, a to jednoducho, priateľsky a hravo. Niektorých veriacich však plyšové zobrazenie svätých urážalo. Platilo to hlavne v Poľsku, kde bol plyšový Ježiško predmetom debát naprieč všetkými médiami. „My sme sa však nedali odradiť, pretože stanovisko našej katolíckej cirkvi je jasné – zobrazenie Pána Ježiša je dovolené a o Ježišovi sa má každému hovoriť najlepšie v jeho reči. Teda deťom detským spôsobom,“ obhajuje svoj zámer.
Prečo majú úspech
Manželia Martina a Martin pokryli dieru na trhu. Vytvorili figúrky, ktoré tu neboli, a dnes majú veľký úspech. Rodičia ich kupujú ako sprievodcov ich detí pri zaspávaní alebo modlitbe. „V Taliansku preferujú naše plyšové figúrky ako dar k prvému svätému prijímaniu a napríklad v Nemecku ako darček na povzbudenie v chorobe. Na Slovensku slúžia ako dar ku krstu alebo ako pomôcka pre kňazov pri príhovoroch deťom. Väčšinu našich klientov však tvoria rodičia, prípadne starí rodičia, ktorí chcú prostredníctvom biblickej plyšovej figúrky pomôcť svojmu dieťaťu či vnúčaťu pochopiť, že Boh je blízko a že ho má rád,“ vysvetľuje, na čo všetko sa figúrky dajú využiť.
Odvahu jej dodáva manžel
Každé podnikanie je náročné a Martinka priznáva, že pri nečakaných alebo dlhšie pretrvávajúcich komplikáciách mala už viackrát chuť vzdať to. V Amerike mali problém s distribúciou a nakoniec tam aj zastavili predaj, ale vlasy jej sivejú aj vtedy, keď vyskočí ďalšia nová administratívna povinnosť pri predaji na Amazone. „No pri prekonávaní ťažkostí mi pomáha znovu myslieť na hlbší zmysel, ktorý má pre mňa moja práca,“ vyznáva sa a hovorí, čo ju podnikanie naučilo: „Nová skúsenosť s podnikaním ma naučila, že byť odvážnym sa vypláca. A utvrdila ma tiež v tom, že som mala skutočné šťastie na manžela, ktorý mi je veľkou oporou, a tam, kde mi odvaha chýba, ma vždy poštuchne ďalej.“
Deti kreslia návrhy
„Význam vidím tiež v tom, že deti vnímajú celý proces takéhoto náročného projektu od výroby cez marketing až po samotný predaj. Učia sa, že bez práce nie sú koláče. Ale majú tiež radosť z úspechu, lebo samy sa podieľajú na návrhoch figúrok alebo mi svojimi nápadmi pomohli obohatiť našu knižku katechéz, teda biblických aktivít s plyšovým Ježiškom,“ ukazuje výhody takéhoto podnikania mama Martina. Aj novú postavu plyšového svätého Jozefa navrhla spoločne s deťmi. Inšpirovali sa prianím zákazníkov a rozhodnutím pápeža Františka vyhlásiť liturgický rok 2021 za rok svätého Jozefa.